Indien - något som skidat där?

rikard_o

Ny medlem
Verkar omöjligt att få tag på någon vettig info om skidåkningen i nordvästra Indien. Var själv och vandrade i de nordöstliga delarna förra året. Kanchenjunga och Everest inom räckhåll men ingen skidåkning där (om man nu inte klättrar upp och åker ner som de där två svenskarna som är där nu..)

Men åt andra hållet i Kashmir, Himmachal Pradesh och Uttaranchal ligger ett flertal orter, t ex klassiska Gulmarg eller Auli. Men var hittar man information om dessa..? På nätet finns inte mycket, ej heller i Lonely Planet etc. Om någon varit där - snälla skriv några rader om hur åkningen är jämfört med t ex alperna. Bra offpist? Liftsystem?

Undrar också över säkerheten i Gulmarg som väl ska ha den bästa åkningen i Indien. Ligger nära gränsen mot Pakistanskt område och Kashmirska separatister ska ha kidnappat och mördat turister de senaste 20 åren. Men som vanligt när det gäller Indien är det svårt att få tag på pålitliga uppgifter... Så om någon varit just i Gulmarg, please mail me...

Och går det att hyra bräda där? Har kollat upp att det åtminstone går att hyra skidor i Auli. Men bräda vet jag ej.. har inte lust att släpa med bräda + skor ända dit, ska resa runt på annat håll också..

Boende och annat är inte så viktigt. Allt är ju av enkel standard och billigt i himalaya. Och allt är dåligt isolerat och svinkallt om nätterna. Så dunsäcken åker med i vilket fall som helst :)

rikard@india.com

Läste om detta i en amerikansk tidning för ett år sedan (Powder?). Fanns en lift. Killen rökte majjabrajja mest hela dagen och hyrde ut gamla brädor han skeppat dit. Hade enligt sig själv hitatt sitt Shangrila. Journalisten konstaterade att det mest var pissigt väder så länge han var där. Var det var? Eeeehh... Kashmir någonstans.

Har kollat Goski tidigare där det står lite om Gulmarg och Auli. Men ganska sparsmakad info där.
Stället i Kashmir är med all säkerhet Gulmarg. En kabin men oändliga vidder av puder... Tyvärr drabbat av en del våld från Kashmirska separatister sedan 80-talet med en del kidnappade och dödade turister som följd. UD avråder från resor till hela Kashmir men det är lite överdrivet. Ladakh längre österut är ingen fara men där finns inga skidorter, bara fin vandring och tibetansk kultur och befolkning. Gulmarg ligger i väst bara några mil från stilleståndslinjen mot Pakistan, därav problemen.

Som sagt, om någon varit där i egen hög person vore jag ytterst tacksam för info. Har rest i Indien förrut och mycket av den info som finns på nätet och det som står i guideböcker är otillräcklig och ibland helt missvisande. Man måste upptäcka detta jättelika land på egen hand eller få information så direkt från källan som möjligt.

ska själv göra en resa till indien 2005.
Att åka skidor under resan vore otroligt häftigt. Har aldrig tänkt på att det finns möjligheter. Hur är det med uthyrning av utrustning i Auli och Gulmarg?

Har UD mer information om varför de inte rekommenderar resor dit? Jag kanske bara inbillar mig, men trodde att pakistan/indien-konflikten inte var lika allvarlig längre. När skedde senaste kidnappningen t.ex?

UD är lite konstiga när det gäller rekomendationer. Dom klumpar ofta ihop en hel region och ibland ett helt land. Just nu avråder dom från resor till bl a Pakistan och Nepal rent generellt. Och visst, det kanske är oroligt på en del platser men knappast i hela länderna. Så att de avråder från hela Kashmir tror jag man kan ta med en nypa salt. Var i indiska himalaya i vintras och träffade lite folk som varit i Ladakh i Kashmir och det var inga problem.

Undrar som sagt också över hyra av utrustning, framförallt bräda, men det verkar vara svårt att få tag på pålitlig info om det. När det gäller vandringsutrustning kan jag i alla fall säga att det är i stort sett obefintligt i Indien, åtminstone om man vill ha något av något sånär kvalitet. Inte alls som det verkar vara i Nepal där man kan få tag i det mesta i Kathmandu efter vad jag hört från folk som varit där. Så att ta med så mycket som möjligt hemifrån är att rekomendera. Men man vill ju gärna undvika att släpa på skidor/bräda...

Nostradamus, om du ska till Indien och gillar berg så borde du i alla fall inte missa himalaya! Kan varmt rekomendera Sikkim, en liten delstat i nordost inklämt mellan Nepal, Tibet och Bhutan. Helt grymt. Människorna är nepaleser och tibetaner och nepali är officiellt spåk. Dom är oerhört vänliga och lugna som filbunkar, till skillnad från hetsen som ofta råder i Indien i övrigt. Sikkim var tidigare ett buddhistiskt kungarike men tillhör från 1975 Indien. Man måste dock ha särskillt "visum" för att ta sig in. Det fixar man enklast i t ex Darjeeling som många passerar på vägen dit. Kanchenjunga ligger också i Sikkim, Indiens högsta och världens tredje högsta berg. Need I say moore.. :)
Vanligast är väl annars att västerlänningar reser till nordvästra delarna av indiska himalya. Det är ju också där Gulmarg och Auli ligger. Men i Sikkim är bergen något högre och man är bara ca 10 mil från Everest inne på Nepalesiska sidan.

En obligatorisk utrustningsdetalj om du ska till himalaya och har tänkt ta dig en bit upp i bergen är att ta med en varm sovsäck. Det gjorde inte jag.. Oavsett årstid är det svinkallt om nätterna på hög höjd. Eller hög förresten, jag började frysa redan på 1500 möh. Isoleringen var obefintlig och kaminer vet dom inte vad det är. Upp till 2000-3000 möh klarar man sig med en ganska varm säck men över det bör man ha en rejäl dunsäck. På över 4000 möh hade vi -10 grader inomhus varje natt.. Som tur var fick vi tag på Darjeelings enda två dunsäckar "North Face -20" innan vi drog vidare in i Sikkim. North Face kopior visserligen och dom läkte lite fjädrar. Men dom var varma och kostade ca 400 spänn! :)

Går den där kabinen fortfarande? Kashmir borde vara ett ställe som rockar redan i november... Hmmm...

Jag har en kompis som åkt skidor i kashmir. Länka dig till Bolla via min sida! Han kanske kan ha några tips.

En kvalificerad gissning:
Skulle tippa att det smyger nog omkring några svenskar med kikare i vissa delar av Kashmir. Var de är och vad de vet vill nog inte UD berätta, (och det är väl inte åkningen de i första hand spanar på) Någon svensk utrikeskorrespondent borde däremot kunna berätta.

Its a trade määään,
precis som på Freeride.

va? smyger omkring svenskar med kikare och letar efter något annat än bra fallinjer?
rip-jägare?
Vad syftar du på?
Jag vill ha mer info av åkare.
Om inte annat så får Rikard_O åka dit innan mig och berätta, så kan jag åka dit, välinformerad och säker nästa höst.

Okej, jag skall vara lite mer tydlig och lite mindre ironisk. Om någon verkligen verkligen verkligen skall åka till Kashmir tycker jag att den personen borde prata med någon svensk som varit där och som har koll på säkerhetsproblemen. Kanske någon svensk journalist som varit där eller någon som varit där för FNs räkning? Ledsen att jag inte kan säga något om åkningen. Frågan var väl också hur man får tag på information, inte bara om skidåkning?

Mvh Niclas

Jag är intresserad av information om båda dessa områden - åkning OCH säkerhet. UD avråder generellt från resor till Kashmir just nu och de kan inte säga mer detaljerat än så, trots att jag frågat envist.. Min egen erfarenhet av resor till länder och områden med säkerhetsproblem är att det inte behöver vara så farligt som det låter alla gånger. Därför skulle jag som sagt gärna få info från någon som varit där i egen hög person och som INTE arbetar för t ex UD eller annat officiellt organ eftersom de tjänstemännen verkar minst sagt bakbundna vad gäller vad de får säga....

Man kan säga att det finns olika typer av de problem som du nämner. Kanske kan du få besked om hotbilden rör västerlänningar generellt (a la Saudi just nu) eller om problemen mer kan hanteras utifrån hur du själv beter dig (a la Balkan).

Kolla med Swedint, de kanske kan berätta lite mer än UD.

Kolla in fotona, ganska kul.
http://www.mil.se/int/article.php?id=2786

Problem dyker upp ibland, svårt att veta hur det är nu:
http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=8556
http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=8471

Karta:
http://www.swedint.mil.se/photo.php?id=2014&nid=8471

Lycka till!

Tackar för infon! Det från swedint verkar ju mest röra pakistanska sidan och det är väl främst muslimska separatister (altså pro paki) jag ororar mig över på indiska sidan, där Gulmarg ligger. Indiska hinduer utgör inget hot mot västerlänningar överhuvudtaget enligt egen erfarenhet. Inte heller indiska muslimer på andra ställen i Indien har jag upplevt utgöra något som helst hot. Det är väl just uppe i Kashmir dock som problem funnits. Jag söker vidare... Men minst lika viktigt för mig att veta är hur skidåkningen är, hur "lättillgänglig" den är osv (ingenting är lättillgängligt i himalya, det är det som är den stora charmen). Så om någon mot förmodan skidat i Gulmarg, Auli eller något annat ställe i närheten är jag fortfarande nyfiken. Kommer tillbringa delar av vintern/våren 06 i regionen och kanske även en tur redan nu i feb/mar/apr. Enda frågan är om man ska släpa med sig alla prylar som krävs för åkning...

Fick lite info från Bola ang detta. Men skriver nåt i tråden så att den hamnar högre upp i datumlistan så kanske nån som har nåt vettigt att säga hittar den :)

Tillbaka
Topp