Indien - Puder i Himalaya

JONen

Medlem
Vi är ett gäng som funderar på att åka till Indien i vinter för att åka lite orörd snö nu när den översta delen av Gulmarg Gondolan är färdig (den invigdes 28 maj 2005). Tänkte höra om det är någon som redan varit där och åkt och vad ni tycker eller om det är någon annan som funderat på att dra dit i år eller har några tips på hur man fixar billigaste flybiljetterna till Delhi. Jag hörde att det varit några svenskar i Indien och filmat i år men att snön inte var så fin - vet nån var de var och när?

lite info från http://www.kashmiralpine.com :
Gulmarg village is located on a ring shaped mountain range surrounding the valley of Kashmir, at the altitude of 2600m, 8,530ft. A gondola climbs from the village to the top of the tree line at an altitude of 3040m, 9,937ft.The gondola offers runs of up to 3 km of virgin snow. A project for the gondola 2nd phase is in progress these days and should be complete for the winter season of 2006. The gondola will continue on from mid station all the way up Aperuat Mountain, at an elevation of 3960m, 12,992ft. The Peak altitude is 4200m, 13,779ft.The complete gondola will provide a ski area of 5 sq km, with runs of up to 7 km…all powder. Sounds ridiculously sweet??? Well... it is! The resort also provides hotels and huts for hire, restaurants, ski-doo rides, local mountain guides, ski and snowboard rental.

Sist jag åkte var Aeroflot solklart billigast, runt 4500 till Delhi via Moskva och 17 timmar väntan. Men billigt var det!

Har också haft seriösa funderingar på Indien, det jag hört so far är att området har mycket att erbjuda med stighudar och seriös hajk.

Nyheten i år är väl att även Langley numera kör till Gulmarg. http://www.langleytravel.com/resmal/visa.asp?nr=932&sp=1
Undrar om det är med barrunda, picnic i backen och pistvisning?

Jaha, det var ju trist att se att Langley skall dit. Man ville ju hinna före dem :-( (missade dem precis i Iran...)
På Langley sida står det:
"Den övre delen av gondolen går upp till toppen Apharwat på 3960 meter, men kommer förmodligen inte att vara i bruk."
Den övre delen har dom redan invigt, och enligt mail från indier i Gulmarg kommer den att köras i vinter, den har ju egen elförsörjning dessutom - så from denna vinter finns det nog fin åkning även utan 1000-höjdmeters-hajkning...

Man måste ju ändå ge Langley kredit för deras vilja att gå på upptäcksfärd. Ett smart drag rent marknadsföringsmässigt som de vet ger bra press, laddar varumärket och dessutom gör att en vecka till alperna ter sig helt överkomlig för vilken familj som helst. Bara att applådera!

Med eller utan Langley, bergen är desamma. Kommer knappast vara trångt i år heller... :-)

Finns lite gamla trådar om Gulmarg:
http://www.freeride.nu/forum/forum.php?search=6305b4d030879646c104f7ddfb06eea5&s=gulmarg
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=21866
http://www.freeride.nu/content/589/

Var som sagt där tre veckor i februari i vintras och hade en sjujevvla upplevelse. Skidåkningen var liksom en sekundär sak, det fanns så otroligt många andra intryck att ta in. Men, det är klart att vi fick en hel del bra svängar. Det snöade ju trots allt runt fem meter under tiden vi var där... Så om man är ute efter en annorlunda upplevelse och är beredd på en massa krångel så är Gulmarg ett bra val. Däremot så avråder UD från att åka dit, en terrorexpert hävdade i förra veckan att det "råder total livsfara" i Kashmir. Värt att tänka på...

Skrev det här i en annan tråd men tar det här igen. Det är osäkert om toppliften kommer att funka vintertid. Den är i funktion just nu men det blir en helt annan sak när vintern kommer med hårt väder och massor med snö. Den nedre delan av liften har varit igång i några år nu men inte ens den går varje dag. Vi var som sagt där i tre veckor och liften gick sammanlagt i tre dagar under den tiden. Det är så många saker som måste klaffa på en gång för att liften ska kunna hållas öppen till toppen, infrastrukturen är helt enkelt inte tillräckligt utbyggd runt Gulmarg för att man ska kunna garantera det. Sen har man dessutom inga backup-system om någonting skulle gå galet. Ingen direkt reservlösning för elen, bara generatorer som knappt får lysena på hotellen att blinka, ingen direkt räddningspatrull (för liften alltså...) eller kunskap om hur det ska gå till. Sen är det såna saker som att liftgubbarna bor i Srinagar, fem mil bort. Om man kommer på på morgonen att liften ska öppna så måste dom ta sig dom fem milen på slingriga, igensnöade, vägar upp till Gulmarg. Med andra ord så öppnar inte liften när dom säger att den ska göra det. Fast det är bara att dricka lite te och vänta :) Dom lokala myndigheterna lovade vitt och brett om alla förbättringar som ska komma till nästa vinter men det återstår att se. Korrupta är bara mellannamnet...

Mycket negativt där men dom positiva sidorna är så många fler. Det finns en enorm potential för skidåkning i området, helt klart. Det här området hade sparkat stjärt även i Alperna, det är jag övertygad om. Fast då hade berget varit söndersmetat med liftar och fyllt med folk är jag rädd för, i Gulmarg är det tomt :)

Och barrundan blir väldigt, väldigt kort... Inhemsk whisky med whatever blandvatten och Godfather pilsner för ockerpriser är vad baren på Highland Parks kan erbjuda. Dom påstod även att dom hade en diskoanläggning men vad det innebar fick vi aldrig veta. Ett pingisbord finns det hur som helst...

Vi var där och fotade och skrev reportage, sen var ett väldigt känt svenskt filmbolag där efter oss. Kan i alla fall släppa hemligheten att en av våra mest kända (och tuffaste) friåkningsprofiler freakade ut fullständigt och fick manisk hemlängtan...

Jon för fan, du mycket väl hur det är när liftpersonalen bor i en annan by!!! ... du kommer stå där och försöka muta till dig en åktur medan de sitter och solar :D

ojojoj. Det verkar lite sketchy. Om de nu inte har tagit sig rejält i kragen till i år.
Men jag intalar mig själv att jag lärt mig behärska den ädla konsten att njuta av att sitta och dricka te i flera dagar i vänta på att det skall spricka upp - för det gör det till slut, och då blir det episkt eller hur Kaj?
Undrar vem som blev heijmsjuk?

Jon, när ska ni dit? Gissar att februari är bästa tiden men samtidigt borde det väl vara så in i helvete kallt om nätterna då..? Tillbringade december-03 i Sikkim, östra indiska himalaya, och det var inte direkt varmt nattetid inomhus... och Kashmir har kallare klimat än neråt Nepal/Sikkim/Bhutan. Eller har dom kaminer i Kashmir? Det visste dom inte vad det var i Sikkim...

Någon som vet hur snön/åkningen är lite senare på året? (april/maj) Kommer tillbringa stora delar av hösten/vintern/våren i regionen och funderarpå att lägga in lite brädåkning på programmet. Så tidigt som februari kommer vi dock ligga och lata oss i 30 fuktiga värmegrader på Andamanerna.. Okt-nov blir det kyla i bergen dock (Nepal)

Flyget till Delhi bör gå på 7000-8000 inkl skatter t o r om ni inte flyger kring jul. Med västeuropeiskt bolag alltså, det går säkert billigare med Aeroflot. Transporten upp till Gulmarg blir väl med flyg till Srinagar eller? (5 mil från Gulmarg) Vintertid går det ej hela vägen från Delhi landvägen vad jag vet, men jag kan ha fel där.

Ang att liftgubbarna bor i Srinagar... känns ju sådär. Är ju ett gäng som skrivit här som liksom jag har erfarenhet från det där från Iran, och där bodde dom ju väl bara 5 km neråt vägen.... och ändå var det big problems efter snöfall. Eller bodde dom ända nere i Karaj kanske? Låter hur som helst som att om man ska skida i Kashmir så ska man ha god tid på sig (ett par veckor) eftersom jag gissar att en del del dagar snöar bort :)

Tjena!

Får väl inte vara sämre än Glisseur och skriva lite väl valda ord om tiden i Kashmir. Kan instämma i allt som han säger om opålitlighet angående det mesta, så att räkna med att liften går mer än 2 dagar i veckan får ses som överoptimism. Däremot är det väldigt bra åkning med stighudar som man inte alls ska förakta. Angående tiden att åka dit, så skulle jag rekommendera att åka innan Mars. Vi satt ju insnöade större delen av februari, och det blev aldrig speciellt kallt. Däremot blev det varmt som tusan så fort solen behagade visa sig och snösjok stora som folkabubblor började trilla ner från jättetallarna 40 meter ovanför våra huvuden. Men för tusan, åk dit! Även om det inte blir någon skidåkning kommer det garanterat att hända nåt minnesvärt.

Och, vill poängtera det också, det är inte ett helt säkert resmål. Läs in er lite mer om bakgrunden till konflikten innan ni åker dit, så förstår ni snabbt varför lokalbefolkningen vänder bort blicken när soldaterna tröskar förbi. Upp till 10 000 kashmirier har "försvunnit" i förhör under de senaste 10 åren och flera incidenter med bomber och beskjutningar hände i regionen under vår vistelse. Dessutom täcker troligtvis inte din vanliga reseförsäkring dig i Kashmir. (if... avsäger allt ansvar i alla fall)

Det var det /Sponkan

Låter som att man främst ska dit för landet, kulturen, miljön osv och att skidåkningen kanske inte är på topp? Om man inte går hela dan med hudar då.. Är intresserad av att veta sånt här för då kanske vi skippar Gulmarg. Kommer tillbringa så mycket tid i olika delar av himalaya i höst/vår ändå så ska vi krångla oss upp till Gulmarg är det för åkning. Bergen är ändå högre och mäktigare på andra ställen i regionen :) Men det hade som sagt varit kul med några veckor på snö med annat på fötterna än kängor...

Bra med en sajt om Gulmarg, tackar! Är ev där ett par veckor i slutet av februari/början av mars. Är i regionen hela hösten/vinern/våren så bestämmer oss troligtvis först frammåt vintern om vi drar upp till Kashmir. Nån mer som ska dit i vinter? Hur blir det för författaren av den här tråden - Hakansson?

Jag kommer inte att njuta det indiska pudret i vinter. Tyvärr, så har planerna förflyttats västerut. Indien senareläggs bl.a. p.g.a. graviditeter hos medresenärers damsällskap etc.
Inte mycket man kan göra åt den saken.
Jag kommer att invänta rapporter därbortifrån med spänning!
Hoppas att det blir ökad driftsäkerhet med den nya gondolen och att ni som drar får det riktigt nizigt!
(Förhoppningsvis kan jag dra dit kommande säsong)

Är man bara där i en vecka med Langley alltså? Med tanke på hur ofta transporter brukar hålla tidtabellen i Indien så låter det som väldigt små marginaler... Och vädret är väl minst sagt skiftande där vid denna årstid.. Så man kan bli insnöad gissar jag, liksom att liftgubbarna från Srinagar inte alltid dyker upp på utsatt tid när det är mycket nysnö på vägen. Men lycka till! Det är vecka 4-5 som Langley kör va? Om vi tar oss upp till Gulmarg blir det för åtminstone 2-3 veckors vistelse där. I Indien bör man ha gott om tid på sig, saker och ting tar sin tid där.....

Ärade LT satsar tydligen på 6 skiddagar i Gulmarg, med andra ord en grym chansning med tanke på alla yttre omständigheter. För nästan 20 lappar blir det ganska dyra dagar... Ska man åka dit bör man nog ge det minst 2-3 veckor för nånting kommer att gå galet, det är nästan oundvikligt. Grejen är bara den att inte stanna för länge heller, Gulmarg har en förmåga att kunna skapa lappsjuka modell större. "Have you been Gulmarged yet?"

Menvafan, säger precis som Sponkan. Åk dit och upplev Kashmir, det blir ett minne för livet.

Glisseur, är det värt att åka dit för ÅKNINGEN? Alltså just till Gulmarg och inte Kashmir i övrigt. Gärna ett ärligt svar. Kommer vara i regionen kommande halvår (Indien och Nepal for sure, och kanske Tibet och Pakistan). Och kanske även indiska Kashmir i vilket fall. Men undrar om det är värt att släpa med alla skidprylar och åka till just Gulmarg för att åka skidor/bräda.. Att det är värt att besöka denna del av världen för upplevelsen i stort vet jag sedan tidigare och därom råder inget tvivel! Det var alltså åkningen jag undrade över. Någon annan "exotisk" åkning att jämföra med kanske, har du varit i Iran? Om så, hur är Gulmargs åkning jämfört med Dizin? Funkar liftar etc ungefär lika bra/dåligt? :)

Jag kan lugnt rekomendera Gulmarg för åkningens skull. Om man kan komma upp mot toppkammen, med lift eller hudar, så är det sanslöst fina möjligheter. Inget snack om det. Vi fick ju bara ett åk från toppen på tre veckors tid så vi hade väl grym otur, vi hade ju bara två dagar med bra väder på hela tiden. Men vi han i alla fall drömma och sköna åk hela vägen från toppen på Apharwat ända ner mot Tangmarg. Sen är ju skogsåkningen med Monkey Hill och åken ner mot Tangmarg riktig fin. Men visst, måttstocken blir ju lite annorlunda när man befinner sig på ett sånt ställe som Gulmarg och Kashmir. Man upplever väl åkningen ur en annan synvinkel än vad man hade gjort hemma i Alperna med liftar som fungerar och allt det. Men, nog faen finns det riktigt bra åkning. Kom på mig själv när jag kollade upp på terrängen från toppen att det området skulle slå väldigt mycket i Alperna.

Har inte varit Iran så jag kan inte jämföra på ett rättvist sätt, känner tyvärr ingen som varit på båda ställena heller. Tyvärr lär väl liftarna funka bättre i Iran än i Gulmarg, i vintras gick dom ju knappt alls! Får se om Mr Shah och hans anhang fått lite mer ordning på sina förehavanden till i vinter, hoppas det. Men jag tycker fortfarande att det är värt att åka dit, har man bara lite tur kan man få en sjujevvla upplevelse som slår det mesta i skidvärlden.

Ok. Låter bra de.. Bra kvalité på pudret och gott om det i alla fall eller? Är mest ute efter bra puder vad gäller åkningen, sedan behöver det inte vara den mest extrema terrängen.
Efter två januariveckor i Iran hade vi blivit så bortskämda med puder att vi tröttnade på det förhållandevis lilla området kring Dizin och att liftarna väl knappast kan sägas gå som en klocka.. Längtade tillbaka lite till alper och saker som funkar. Men under påsken som tillbringades i Schweiz och Frankrike insåg vi att fan vad mycket bättre det är med puder i mängder kontra fin-fina berg och jätteeffektiva liftsystem, och jättemycket folk...
Får ta beslut snart om utrustningen ska med!

hurra för mig. det verkar som om det blir indien en månad för min del, från mitten av jan till mitten av feb. som alltid när jag drar ihop en resa så brukar de som var intresserade hoppa av allt efter som. men nu har jag hittat 3 compadrés som är sugna, det enda som skulle kunna strula är högskolestudier.

>Glisseur:
jag har förstått att skogsåkningen ner mot Tangmarg är bra, men folk snackar om att man behöver bil för att komma tillbaka. kan man lösa det genom att ta en taxi från Tangmarg eller hur gör man?

att åka med langley är ju inget alternativ, man vet ju inte hur vädret kommer vara under de dagar man är där. sen blir det ju bara roligare om saker inte flyter på helt som de skall, det är ju en del av upplevelsen.

Kanske lite kort men är glad att vi lyckats sy i hopp en vecka (10 dar) som passar alla.
Om man sedan kommer att köra liften i vinter så får man väl se det som en bonus.
mvh

Har hört ryktas om cat-skiing i Gulmargskogen.
Stämmer det är det ju heaven! Då går det att åka hela tiden, nästan oberoende av vädret.

Nikekl>> Verkar vara en vana för dig att hinna till alla roliga ställen veckorna före mig :) Bara Gulmarg för hela slanten den där månaden eller ska ni kolla annat i Indien också? Det finns MYCKET att se och besöka där, men det tar ofta lite tid att transportera sig.

Oj vad många inlägg! Själv är jag ganska säker på att jag ska åka i Januari, om jag har råd! Vad man har läst och sett verkar det fantastiskt! Funderar på att stanna en månad eller så för att sedan fortsätta resa söderut i Indien.
Tänkte åka och klättra i Hampi och slappa i största allmänhet. Som det ser ut nu blir det nog Aeroflot. Flög med tupolev plan till Iran förra året och märkte ingen skillnad. Ser fram emot en roliga resa på flera plan... Nån som ska dit?

nikekl -> Jeeparna står och väntar på dig i Tangmarg, du kan vara lugn. Runt 80 spänn per bil kostade tillbaka om jag minns rätt.

spOnkan: Gött att höra. Som vanligt försöker resebolagen (langley) få en att tro att allt måste vara förberett; "det ingår en guide som har ordnat transport, annars måste man gå hela vägen tillbaks". Det är ju bara att beställa en flygstol och sen fixa allt med folket på plats. Ett ordspråk myntat i Iran: Allt löser sig alltid till det bästa.

Det blir nog Aeroflot för min del också, eller det som är billigast. Flygrädd är man ju inte och standarden på stolarna bryr jag mig inte så mycket om.

rikard_o: Större delen av resan kommer vara i Gulmarg, men jag är ju dum i huvudet om jag inte upplever andra delar av Indien när jag ändå är där. Så jag tar tacksamt emot tips, helst i Kashmir eller närheten av Delhi. Typ dumpa grejjerna på något hotell och roadtrippa en fyra dagar eller något.

nikekll>> Från Delhi kan du göra "The Golden Triangle", Delhi-Agra-Jaipur, under några dagar om du vill turista och se lite sevärdheter.
I Agra ligger Taj Mahal och det är faktiskt värt ett besök hur turistigt det än är. Once-in-a-life-time grej typ :) Tåg till Delhi-Agra tar 2 timmar och det höll faktiskt tiden när vi åkte 2003. Vi åkte tidigt på morgonen och la en heldag på Taj Mahal vilket är ganska lagom (stort område). Efter en natt i Agra drog vi vidare österut på en 36 timmars tågresa till östra himalaya. Men om man ska till Jaipur borde det inte ta så mycket längre tid än Agra-Delhi. Tillbaka till Delhi från Jaipur är det något längre men borde väl hinnans med på en halvdag på tåget. Var aldrig i Jaipur men det är säkert också intressant. Kanske kommer förbi där i vinter på vår väg mot Rajastan. Om tågen inte går som det passar er och ni har tight schema kan man alltid hyra en bil. Kostar ju en hel del mer än tåget men ändå överkomliga priser om man dealar lite. Bilvägen tar dock ofta lång tid pga kvalitén på vägarna och bilen.. Men det är ju också en upplevelse.

En annan trip från Delhi som ni borde kunna hinna med på kanske 4 dagar är Delhi-Agra-Varanassi och sedan nattåget tillbaka från Varanassi till Delhi. Varanassi är en pilgrimsstad för hinduer och en massa människor badar i Ganges, håller på med riter och religion etc.

Ett tips om ni ska ut på en sådan här rundtripp under ett maximalt antal dagar är att köpa alla tågbiljetter på ett bräde om ni vill hinna med att se något. Annars riskerar ni att lägga många timmar på att köa för tågbiljetter på de mindre stationerna längs vägen. På centralstationen i Delhi (den som ligger nära backpackerkvarteren Paharganj) har dom en övervåning där utlänningar ska köpa biljetter. Där sitter man i en ordnad kö och sedan kan man lugnt och stilla köpa de biljetteter man vill ha. Detta har jag aldrig annars upplevt i Indien där man brukar få köa fram bland kaotiska horder av människor. Och köa på indiskt vis innebär att man använder hela kroppen aktivt... Jag tror man köpa biljetter här till tåg som avgår även från andra stationer i Delhi. Om ni ska ta ett tidigt morgontåg - köp billjetten dagen innan om ni har tid för man får räkna med en del del väntetid även här. Dock väntetid under ordnade former :)

Om ni istället vill kolla mer av Kashmir finns det massor att välja på. Har inte själv varit där ännu men Leh och Ladakh (österut från Gulmarg) ska vara grymt fint. Är nog dock väldigt kallt och svårtillgängligt vintertid med mycket snö. Vägen mellan Gulmarg och Leh, via Kargil, är nog stängd då. Men det går flyg Gulmarg-Leh tror jag.
Tar man sig ner landvägen från Gulmarg till Delhi finns hur mycket som helst att se: Dharamsala (där Dalai Lama bor i exil), Manali, Shimla mm. En hel del trakter här bebos mer av buddhister av tibetanskt ursprung än av indier. Men att resa landvägen i denna del av Indien under vintersäsong är kanske inte att rekomendera om man har tight tidsschema. Om det ens går hela vägen med tanke på snö?

Om jag hade en månad som mestadels var vikt för skidåkning skulle jag skulle nog kört på flyg Delhi-Gulmarg t o r och sedan lagt 4-5 dagar i regionen kring Delhi. Det du upplever i "vanliga" Indien söderut kommer garanterat vara väldigt annorlunda från Kashmir. Inte nödvändigtvis bättre men annorlunda :) Och omväxling förnöjer ju ibland. Och tröttnar ni på Gulmarg tidigare kan man ju alltid se mer av mellersta Indien, t ex Rajastan med sina öknar, kameler och turbaner.

Men som sagt, vill man hinna se lite mer av Indien krävs framförallt tid. Mer än några dagar.. :)

Nikekl>> En sak till gällande tåg i Indien - det är ofta fullbokat på pupulära tågrutter. Men låt er inte avskräckas och vänta i flera dagar på ett tåg med plats. Köp grundbiljetten till det tåg som är "fullt". Konduktören kan sedan alltid fixa plats och då betalar man platsbiljetten på tåget + lite rupier i fickan till honom :)

Nikekl>> Kom på en annan sak. Indian Airlines har en del olika erbjudanden, typ flyg hur mycket du vill inrikes under 7 dagar för ett enhetspris osv. Kan vara nåt om ni vill hinna se lite olika delar av landet på väldigt kort tid. Då kan man ju få in ena resan från/till Gulmarg på det också.

Att tänka på när det gäller inrikesflyg för er ungdomar är förresten att om man ej är 30 år fyllda får man 25% rabatt på alla inrikesflighter. Gäller både med Indian Airlines och Jet Airwyas (det privata lite bättre bolaget). Man måste dock ofta påminna dem om det när man köper flygbiljetten..

Min erfarenhet säger att Jet alltid är att föredra om de flyger den sträcka du vill flyga. Ta enbart Indian Airlines om Jett inte flyger eller om de är fullbokade. Indian Airlines syn på kunder är ungefär den som vissa liftgubbar i Dizin har... Det tar kopiöst med tid att köpa biljetter, boka om biljetter osv. Jet är mycket smidigare att ha att göra med.

rikard_o: sweet info, tackar och bockar. skall nog kolla närmare på Indian Airlines inrikeserbjudande, har läst om det någon annan stans.

Mycket snack om Gulmarg här och det är säkert bästa liftnära åkningen i Indien(?). Men det verkar inte finnas några feta toppar i närheten, eller?? (+ 6000 åmistone) Eller vad säger ni som varit där? På bilder från Gulmarg ser bergen lite klena ut jämfört med mycket annat i himalaya. Nu menar jag rent visuellt alltså, inte nödvändigtvis där det går att åka..

Auli som ligger i Uttaranchal nordöst om Delhi, inte långt från Tibet, har flera fetingar i närheten som bildar fond. T ex Nanda Devi, 7816 m och det högsta berget som helt ligger inom Indiens gränser (Kanchenjunga i Sikkim är nästan 800 m högre men halva berget ligger i Nepal).

Detta hittade jag om Auli. Undrar om inte snow-eater machines är grymmare än frozen bicycle på Dizin Hotel.. Eller en backrestaurang med orkester!!! :)

Services available at the Auli skiing center:

1. 4 km long ropeway from Joshimath.

2. 500 mts long ski lift .

3. 800 metre long chairlift (16 such chairs are available. In each chair 3 passengers can be seated)

4. 7 and 15-day skiing courses (the course fees includes food and accommodation)

5. Two snow-eater machines (these smoothen the surface of the snow).

6. Skiing equipments are available which are charged on a daily basis. There is a discount for students.

7. 108 beds which include 19 huts and 3 fiber glass huts.

8. Canteen and restaurant with an orchestra, fast food, vegetarian and non vegetarian food.

Ja jävlar Kerstin, inget dåligt utbud där inte... Indier har ett sätt att vrida och vränga på det engelska språket som, tja, bara dom kan. Fast är det inte precis vad en Kässbohrer gör, käkar upp pudret??? Varför krångla till det :)

Bara en stilla undran, vad f**n är en Frozen Bicycle?

Men, nope, det ligger inga riktigt höga toppar direkt nära Gulmarg, däremot ser man Nun Kun och Nanga Parbat i horisonten. Och (enligt ryktet) K2 på en vacker dag...

rikard_o: Du glömde att Dizin förutom "Frozen Bicycle" och en Utomhusorkester som hörs i halva Dizin även har "Play Station Palys" och en pizza/sandwich restaurang där man inte kan få sandwich...

Tillbaka
Topp