inflamerad "knöl" på foten.

L-C-K

Ny medlem
Hej alla FR doktorer!

Jag har under säsongen fått in ett antal dagar i backen och nu senaste.veckorna börjat utveckla en inflamerad knöl.på högerfoten.
Knölen sitter på utsidan av foten, vid huvudet av mellanfotsbenet (metatarsus 5) och beror mest troligt på att mina boots börjar bli fruktansvärt slitna. Jag oroar mig för att fortsatt nötning kommer leda till broskbildning och sedan "förbening" av brosket. Har hört att detta kan hända en del skidåkare så jag tänkte höra.om ni har några tips på hur man ska hantera det i ett tidigt skede.

Massor med.gramatiska fel i inlägget, jag vet. Min telefon flippar ur när jag försöker redigera det. Live with it!
Alla tips och tricks uppskattas.
Thx!

Kan säga att jag efter en säsong med för smala pjäxor har fått en ganska stor broskbildning där som läkarna här i Kanada kallar för "bone spur". riktigt otäck liten grej som växer desto mer tryck den blir utsatt för och desto större den blir desto mer trycker det (ond cirkel). Det är egentligen inte själva knölen som gör ont utan att det ökade trycket lätt skapar en inflamation i leden. Visst gör knölen lite ont men inte så farligt.

Det du skall göra direkt nu på en gång är att trycka pjäxan ordentligt på stället där knölen sitter. Sedan har det funkat för mig att klippa ut hål ur disktrasor, jag kör 2 lager som är 5*4 cm stora och hålet får du anpassa efter knölen. Dessa tejpar jag jag på med vanlig läkartejp. utöver detta är det bara att knapra smärtstillande och smörja in foten med anti-inflamatoriskt (jag fick 4 % utskrivet av läkaren här men vanlig 1 % voltaren funkar nog också).

Det här är vanligare än du tror. Vissa får problem, andra märker knappt av det.

Han skriver boots och på sin profilbild har han just boots. tipsen kanske funkar ändå men tänkte bara poängtera detta.

Tänkte mest på det där med att trycka pjäxorna.

Senast ändrad:
Ah, låter jävligt trist att det är något man verkar få.dras med men tack för alla tipsen.
Yeap, själv åker jag snowboard men tror jag har drabbats av samma sak som ni skidåkare beskriver. Nya boots och voltaren blir det då. Om det inte hjälper så.får jag testa det med disktrasorna eller något liknande efterslm amerikanarna inte har sådana nymodigheter.

Tack så mycket!
Have fun!

Har en EXAKT likadan knöl som kom på slutet av förra säsongen. Kom precis som du fram till att det måste vara för att man spänner pjäxorna hårdare då dom slits. Kunde tillslut inte ens ha dom spända utan att vilja amputera hela foten.

I år lästade jag nya pjäxorna efter 2 dagar i backen då jag märkte att knölen började verka igen, och det har fungerat bra hela säsongen.
Har funderat på om man kan operera bort knölen, vore helt klart skönast.

Har knölar som precis som samma ställe som ni beskriver på båda fötterna, känner dock bara av den på vänster fot. Har fått snowboard i flera år nu med ont i knölen varje gång. Nu ska jag äntligen få träffa en ortoped nångång inom tre månader, ska bli spännande att se vad den säger, hoppas på att de kan operera bort den.

MrGurra, det skulle vara enormt schysst om du ville posta vad din ortoped säger. Så vitt jag vet så händer det ofta att en sådan broskbildning såsmåningom över gör till att bli ben vilket sedan måste opereras och filas bort. Något man helst vill undvika.
Keep us posted!

Det ser ut som om jag har 6 tår. Spännande faktiskt. Fast fick det förra säsongen också, men de gick ner under sommaren. Även om dem är värre i år så hoppas jag på självläkning igen. Tur som jag har så gör dem bara ont om jag vandrar runt i pjäxor, inte vid åkning.

Men blir nog att trycka ut pjäxorna lite till nästa säsong ändå.
Rykten säger att det kan bli riktigt illa. Att man kan fucka upp tårna om man inte aktar sig.

Hej igen!
Till alla snowboardåkare där ute som kanske upplevt samma problem.
Knölen fortsatte att växa och blev mer inflammerad tills jag för några dagar sedan inte alls kunde åka och for hem efter bara 4a runs. Vestämde mig idag för att offra innerskon och skar ut ett hål runt "knölen" för att minska trycket. Helt gudomligt, åkt större delen av idag utan minsta bekymmer. Värt tips, återstår att se om skon kommer att hålla. Tejpade upp hålet med sportejp för att förhoppningsvis förlänga livslängden.på.innerskon. 2 cents dropped

MrGurra sa:
Har knölar som precis som samma ställe som ni beskriver på båda fötterna, känner dock bara av den på vänster fot. Har fått snowboard i flera år nu med ont i knölen varje gång. Nu ska jag äntligen få träffa en ortoped nångång inom tre månader, ska bli spännande att se vad den säger, hoppas på att de kan operera bort den.
Hur fortgick det med knölarna? Intresserad att veta iom att jag själv börjat få en ovanpå fotbenet som leder fram till stortån... Blev det operation, var den jobbig isf? Säsongar i Kanada atm och som folk säger här är operationen inte rolig...

Hur pass snabbt måste man agera? Har haft detta problem under ca. 1 månad nu. Tryckt pjäxorna 2 gånger under denna tid men tycks ändå bli värre. Har gått från att vara knöl på ena sidan (vid lilltån) till att det börjar kännas vid stortån med. Tror ni det är lönt att fortsätta försöka trycka dem?

Har inte besökt läkare ännu, men då jag sitter i Österrike så vill jag helst undvika detta om det inte finns en bra anledning. Räcker det med att gå och be om anti-inflammatoriskt på apoteket kanske?

Värt att nämna är att det gått så långt så att jag fått en typ av skorpa på ena sidan.

Agera så snabbt du bara kan. Det blir permanenta men av detta.

Jag har haft / har liknande problem. Tryckt ut pjäxan vid massor av tillfällen, känns som att problemet alltid letar sig tillbaka.

Min son har också liknande problem. Vi tryckte först ut pjäxan (som han fått ärva efter sin storebror med smalare fötter) i den lokala skidbutiken. Sedan fick vi trycka ut den igen på vår första resa. På nästa resa hade han ont i alla fall. Då gav jag upp och hyrde att par åt honom. Han i skiduthyrningen sa att Atomic Waymaker
http://www.outletski.es/es-ES/material-ski/bota-ski/waymaker-80x/4431
var de bredaste och skönaste han hade. Sonen övernöjd. En vecka i allt från hopp till puckelpister utan det minsta bekymmer. Kommer helt självklart att köpa något sådant till honom och hans coola Fulltilt får säljas vidare. Jag testade Atomic-pjäxan på hotellet. Den var superskön, men den kändes för mjuk för mig. Skall dock testa 130:an och hoppas att den är lika bred och skön.

Hyr ett par pjäxor en dag säger jag. Om du är besvärsfri då är det ju inget att snacka om.

Jag vet att många säger att man inte skall köpa för stora pjäxor, att man skall ignorera tryck på knölar när man provar för att det är sådant man skall trycka ut. Men det bygger på att men verkligen skall orka med allt detta. Hälgrepp och prestanda i all ära, men får man ont i fötterna är allt annat extremt perifert. Vid mitt nästa pjäxköp kommer jag garanterat att ta komforten i första hand (utan att säga att jag kan acceptera precis vilken svamp som helst till pjäxa).

Jag anser att du inte skall lyssna på pist gubbe i detta fall. En för stor pjäxa kommer att tvinga dig att spänna fast foten vilket deformerar pjäxan och leder till andra problem. Utöver detta så kommer en för stor pjäxa göra att du hamnar i fel läge med foten i pjäxan och kan leda till att du får mer ont då fotens bredaste del inte hamnar där pjäxan är som bredast. Vad jag själv märke hjälpte mig var att ha en pjäxa med lägre volym i tåboxen. Detta gör att trycket när skidan kantas fördelas över hela överdelen av framfoten istället för att koncentreras på punkten med knölen. Testa själv av vinkla foten inåt och märk hur knölen trycks utåt och uppåt. För mig blev fishers vacuum pjäxa räddningen trots att dessa sitter mycket tajtare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp