Inflation i betyg!

Carlssone

Medlem
Inflation i betyg!
Hej alla skidvänner!

Har just suttit och kollat betyg och inlägg om svenska sidorter och frågar mig ifall jag läser "Vi i familj"? En skidort som Idre plockar gott om fyror och femmor på en sida som heter Freeride. Jag kan tänka mig att orter som Idre och Sälen är OK för en skidintresserad familj, men som rena skidorter kan dom ju inte räknas högre än tvåa kanske trea i betyg. Jag vet att alla är välkomna att läsa detta forum men utformning och namn ger ju en viss vink om att det är inte nybörjare sidan vänder sig till. Att ge Idre en femma och motivera med bra "offpist" i detta forum är som att ge La Grave en femma i "Vi i familj" med motiveringen "skidort som passar hela familjen". La Grave borde få en femma här och en etta i "Vi i familj" och Idre borde få en fyra i "Vi i familj" och en etta här (möjligtvis en två om parken är OK). Jag trodde att betygsättningen skulle kunna vara en guide till att välja skidort men skillnaden mella Åre och Idre är milsvid vad gäller skidåkning men inte i betyg här. Var lite kritiska och tänk på vem som läser detta forum.

Skidhälsningar Erik.

Inflation i betyg!
Håller med till 100%, lite ökad kritik och lägre betygssättningar på samtliga resenssioner! Jag anser inte skidvärlden är så full av kanon bra produkter och bra skidorter.
Självklart är ju inte alla resenssioner över positiva men det finns ett antal.

Inflation i betyg!
Betyget beror väl helt på vliken relation man har eller haft till anläggningen ifråga, samt vilken sorts skidåkning man föredrar. Allting är ju som sagt relativt här i världen.
En "äldre" människa kanske inte uppskattar en 45 graders korridor lika myckat som en 20 åring.
Även om denna sida heter Freeride, så tror jag nog att det finns väldigt många "svensson" åkare som tycker denna sida är rolig och intressant, och att då jämföra dennes kunskaper om skidåkning, och erfarenheter av olika anläggningar runt om i världen, ja det går ju inte riktigt.
Så, ta därför betygen med en nypa salt, och förstå att om du nu gjort x antal säsonger i alperna inte uppskattar sälen lika mycket som "herr Svensson" gjorde när han var där med familjen.

Inflation i betyg!
Jag förstår precis vad du menar Ola men efter att ha läst din recension om Bydalen fattar jag inte att just du kom med detta inlägg! Allt är ju relativt men jag tycker att en femma betyder att orten är fantastiskt bra, och inte "en av de bättre av de fem syd svenska orter jag besökt". Lite gradering kan man väll kräva?

Inflation i betyg!
Ditt inlägg låter vettigt men det låter som att du inte riktigt gillar Idre. Idre är inte direkt min favorit heller men när du kommer till slutet är det nog nån som slgit dig hårt i huvudet. "skillnaden mella Åre och Idre är milsvid vad gäller skidåkning" ja det är det, MEN DEFINITIVT inte med fördel för Åre. Det låter på dig som om Åre vore bättre än Idre. Jag har besökt Åre 2 gånger och båda gångerna har varit helt katastrofalt dåliga. Ena gången var det sjukt mycket köer och dåliga snöförhållanden. Andra gången var det sjukt isigt och hela högzonen var stängd pga dålig sikt. Början av säsongerna brukar i 9 fall av 10 var rejält snöfattiga i Åre.

Enligt mig så borde Åre inte få mer än en 2:a om Idre får en 3:a.

Åre är en av världens mest överskattade skidorter.

/Jocke

Inflation i betyg!
Ok "JockeSki", nu har du retat mig rejält!!

Hur i h-----e kan du dömma en skidort efter väderförhållanden och liftköer!!??
"Jag har varit i Malmö en gång och då regnade det. Därför hatar jag den staden och alla i den."
Ett lika dumt uttalande som
"Jag har besökt Åre 2 gånger och båda gångerna har varit helt katastrofalt dåliga."
Skärpning...

Visst kan man tycka mer om Sälen/Idre/etc. än Åre, men döm inte denna underbara skidort efter tillfälligheter och stockholmare. (Antar att du var där V.9 med stockholmarna)

Dålig beslutsbakgrund.
(En som inte brukar bli uppretad)

Inflation i betyg!
Kära PALE_rider.

Man åker antagligen inte till Malmö för att njuta av väderförhållandena eller saker som beroro till mesta delen av just vädret.

Om man tänkt vindsurfa så åker man ju inte till ett ställe som är kännt för att aldrig blåsa på. Och om man ska åka wakeboard och man vet att det ofta regnar i Malmö så väljer man nog hellre att åka nån annanstans.

Nu är det ju så att oavsett om man åker skidor, bräda, bigfoot eller pulka så är det snön som är det primära. Snöns form beror till mycket stor del av vädret. Att det är betydligt sämre väderförhållanden i Åre än i t.ex. Ramundberget är välkännt. Att sen massa stockholmare åker och kasar fram massa blåis gör det inte heller bättre. Att man får stö i kö ger ju inte direkt + i betyg. Självklart måste saker som väder och liftköer vägas in i betyget.

/Jocke

Inflation i betyg!
Dom som jag känner som har varit i åre såger att det e as dåligt där, iaf vad det gäller skidåkningen. Lite snö och förjävligt mycket folk. Näe, då åker jag hellre till idre som jag har gjort i några år, där finns det iaf snö.

Inflation i betyg!
håller med R.A.N.T.Z.O.W, gå på recensionen, inte sifferbetyget. man ser direkt om recensenten har samma kriterier för vad som är bra/dåligt som än själv eller inte. å har den inte de kan man ju skita i den åsikten.

själv skulle jag kunna ha lika kul i en backe med 20 meters fallhöjd som på ett berg med 4000 men så åker jag ju skidor för att det är kul också, något som vissa verkar ha glömt bort...

Inflation i betyg!
Vi kommer lite ifrån ämnet, men jag måste hålla med Jocke i fallet med Åre. Det är väl ingen tvekan om att Åre på papperet är Sveriges bästa ställe, med en fallhöjd och åkytor som får andra småbackar att blekna. Men som så många gånger förr är verkligheten något helt annat än siffror i glassiga broschyrer.

Problemet med Åre är och förblir bristen på snö och att berget är överbefolkat under de tider på året när de flesta vill åka utför. Detta måste givetvis bidra när man betygssätter ett ställe, inte bara Åre. Se mitt personliga exempel nedan.

Åre VS Ramundberget.
Jag har varit i Åre fem gånger, ett nyår, en v7, en påsk, och två lågsäsongveckor och förhållandena har aldrig varit bra, dvs ingen lössnö att tala om, isiga pister och alltför många minuter i liftkö. Jag har varit i Ramundberget sex gånger. Två v7, tre påskar och en lågsäsongvecka och det har aldrig varit dåliga snöförhållanden, liftköerna är obefintliga och fyra av dessa veckor har varit fyllda med puder hela veckan.

Vilket ställe tror ni får bäst betyg?

Man kan ju inte betygsätta ett ställe utifrån potential utan man måste använda verkligheten som mall och då kommer aldig Åre att hamna bland de bästa skidorterna i Sverige. I alla fall inte för mig

Jag kan även tillägga att jag åkt mer puder i Idre än jag gjort i Åre.

Inflation i betyg!
Vidga dina vyer! En recension är en recension och speglar recensentens åsikt, inte någon form av statiskt säkerställt material. Tycker någon att Idre är värt en femma speglar det ju faktiskt bara den personens egen uppfattning och kan inte betraktas som en allmän sanning.

Vad som däremot gör även mig irriterad är recensioner av typ:

- Bästa skidan jag åkt på, bäst på allt! Betyg 5.

Om inte recensenten argumenterar för sitt betyg är det ju fullkomligt ointressant...

För övrigt tycker jag att du (Carlsonne)ska ta och titta dig själv i spegeln och se om det verkligen är en mogen erfaren brantåkare som står där...tror inte dè

That´s all kids! / MM

Inflation i betyg!
Jag tycker det är helt ok att ge en svensk skidort lika högt betyg som t.ex. en fransk... inte för att den kanske är lika bra, men vilket block-mongo som helst kan väl använda fantasin och förstå att man inte riktigt kan jämföra fjäll med alper på lika vilkor. Håller med om att man ska läsa motiveringen och strunta i siffrorna!
Länge leve bokstavsbetygen!!!

Inflation i betyg!
visst kan det kännas ganska jobbigt att känna sig jävligt mycket bättre än alla andra för att du varit x antal sesonger i alperna.
med ditt inlägg ville du bara visa dig överlägsen. slopa sån skit. allt är relativt, många familjer som inte åkt så mycket kanske uppskattar idre på ett annat sätt.javet du kommer inte ta dig för att jag bara är 16 år. med tänk på det..

Inflation i betyg!
I vanliga fall håller jag mig utaför "heta" diskussioner som redan kommit en bit på väg men nu tänker jag bara komma med lösningar istället för att ifrågasätta tidigare inlägg.

Recensionen (som är det viktiga) ska ju skildra hur man upplevde orten då man var där. Alltså bör man beskriva vilka förhållanden som råder och dessutom vad man själv har för förväntningar skidorten. Till exempel åker jag själv inte till Idre för att åka bottenlöst puder... Förstår ni?

Alltså, recensionerna måste bli mycket utförligare och bör inkludera skribentens förväntningar på orten. Sedan bör man sätta betyg ut efter detta.
Kanske hjälper inte det mot inflationen i betygssättningen (vilken jag medger märks), men då kan man iaf läsa i recensionerna och förstå att femman i betyg för Väsjö-backen kanske inte gäller just mig!

Själv tittar jag nästan aldrig på "nuffran", det är texten som räknas (och ja, jag brukar även kolla profilen på den som skrivit recensionen). Mina tips och idéer var det.

Tillbaka
Topp