Inga Jävla Hjälmar...

St3fan

Ny medlem
Inga Jävla Hjälmar...
...SOM SKU PASSA MITT HUVUD!!! Har nu sökt i 2/3 mån och hittar ingen som passar. Några orsaker:
-Omkrets: ca. 62 cm.
-Form: Oval som fan.
Om någon har samma problem, kom gärna med tips och trix om modeller och/eller vad fan som helst. Ja e desperat!

Inga Jävla Hjälmar...
Testa den största Protec Freeride (XL) och ta bort vadderingen längst fram och längst bak. Min brorsa har en sådan och är nöjd. Den är ganska långsmal och han har storlek 61,5. Funkar det ändå inte är du väl tvungen att modda krukan på egen hand. Jag antar att alla hjälmar är för korta i längsled för dig. Om du köper en som är lagom bred, men för kort kan du karva ut lite av skumplasten för att få passform. Är hjälmen både för kort och för bred kanske man kan lägga den i ett varmt torkskåp och sedan trycka ihop den till önskad form.

Inga Jävla Hjälmar...
Instämmer med föregående talare protec freeride. prova att ta bort vadderingen i toppen också så den kommer ner över pannan. Vi med ovala vattenskallar är verkligen diskriminerade när det gäller hjälmar. Provade olika hjälmar i flera år innan jag insåg att det var vaderingen på hjässan som måste bort för att protecen skulle passa.

Inga Jävla Hjälmar...
Jag har fan exakt samma huvudform. (62 cm och 2 meter mellan panna och bakhuvud)

Fick en Salomon Mach 2 Racing i julklapp strl. XL (60-62) och tro det eller ej: Den passar!!

IOFS så ser det ut som om jag är ute och åker med ett badkar på skallen, men den sitter bra och skyddar och det är det som räknas. :)

Inga Jävla Hjälmar...
Aaaa, jag har samma problem, när jag provar hjälmar ser jag ut som en jävla nybörjare som har mössa under hjälmen. Funderar ibland på att skita i hjälm och så går det som det går. Sen är det bara att skylla på dom som tillverkar hjälmar att ingen hjälm passar så man var tvungen att åka utan.

Inga Jävla Hjälmar...
jag har precis samma problem och har testat ungefär var enda hjälm i sverige och zermatt.

den enda hjälm som någonsin har passat mig är protec freeride. den är nu trasig så därför provade jag årets modell och den är mindre, på längden iaf. scott hjälmar brukar annars vara stora dock men de är lite för små för mig...

jag läste dock i powdermag att man kan ta kontakt med hjälmbolag som boeri och några till så kan de göra en specialgjord utan större extrakostnader.

när jag bara får tummen ur att avbilda mitt huvud (hur man nu skall göra det) så skall iaf jag testa detta...

lycka till och skriv gärna om ni hittar nått.

Inga Jävla Hjälmar...
Bröder förena eder!

I kampen mot de som diskriminerar oss med knäpp huvudform!

Har förgäves letat efter helmetfittare, men utan resultat så jag har helt enkelt kört min Scott i Moderns varmluftsugn. Knappt 100 grader och tvingar på härsan och tvärsan. Blev lite bättre, men behöver nog försöka igen. Samtidigt känns det ju sådär att stoppa in en hjälm för 1500 lax strax efter det att man bakat bullar.....

Kontakt med hjälmbolag känns ju inte som en dum idé. Kan man formgjuta pjäxor så borde man väl kunna göra samma för hjälmar....

Protec ska dock testas.....

/Martin

Inga Jävla Hjälmar...
Visst har ja hört om hur folk gröper och formar fyllningen (nån polyesterystenylen...blabla... :b) men vad ja hört ska man inte göra det. Själva plastet går att forma, det är ofta ABS, så släng den i kastrullen med kokande vatten. Men då kan det vara att du inte mera får fyllningen tillbaka utan att söndra den, hård som den är. Och värmer man inte bara plastet utan hela grejan kan det vara att limmet som håller fyllningen fast i plastet smälter och att fukten/värmen förstör fyllningen.
En jävla dilemma, dethär med hjälmar.

Inga Jävla Hjälmar...
ProTec Freeride (den äldre modellen) är den enda hjälmodellen som någonsin passat min ovala 62cm skalle, inräknat mc -hjälmar, hockey-hjälmar mm. Faktum är att den sitter bättre än Peakmössan som användes tidigare...

Inga Jävla Hjälmar...
testa leedom, jag kör med en leedom xxl och jag har oxå stort huvud.det var den enda som passade mig. sen är den fräck oxå (och lätt). lycka till.

Inga Jävla Hjälmar...
JAAAAAAAAAAAA!!!!
Där va de! Pro-Tec freeride grabbar!!! Sitter som mormors gamla stickade mössa!! De med samma problem, rekommenderar...

Tillbaka
Topp