Ingen snö

callecalle

Ny medlem
Ingen snö
Precis hemkommen från åre nu. Om det inte dumpar mer nu så är säsongen över. det är riktigt dåligt som det är nu. Skistars information stämmer inte för fem öre. i backarna börjar gräset komma fram. men man kan ju alltid gå till dippan, fjällgården eller nåt annat skojjigt.

Ingen snö
I det här läget har man faktiskt rätt att gnälla. Kom själv hem för ett par timmar sen. Vi har mer snö i Katrineholm än vad det är i Åre. Bruna och gröna åkrar där uppe är inte riktigt vad jag förväntar mig av ett sånt ställe. Kan väl egentligen inte göra annat än tycka synd om alla stockholmsbrats som har släpat sig dit idag.

Ingen snö
Åk till Härjedalen. Där är alla backar öppna i bl.a Vemdalskalet , Björnrike ,Tänndalen , Ramundberget.
Ofta är snöläget riktigt bra i Härjedalen.

Ingen snö
Men det är ju ingen snö i hela landet nästan! Den här vinter är nog den sämsta somnågonsin har varit, det kan lika gärna bli sommar så man kan hoppas studsmatta!

Ingen snö
n1:
Det inläggsförfattaren förmodligen vill framföra är en varning för oss impulsiva skidåkare som plötsligt får stark längtan till att dra någonstans och åka. Då passar det bra med hintar som dessa, jag hoppar Åre denna säsong. Det får bli Alperna lite senare istället. Men likförbenat är det sorgligt med så lite snö. Finns få antiklimaces som att åka iväg på skidresa och sen liknar det mest kohage.

Ingen snö
Jag var uppe och åkte ett åk i östra igår och det var väl ingen höjdarupplevelse. Man kunde dock hitta fina partier med kul snö men resten var glas.

Ingen snö
Dåligaste vintern på länge, Åre har just nu mest kanonsnö, men de har snöat och sen regnat snöat och regnat och blivit kallt... De är inte mkt snö i backarna, men utanför i vissa delar av skogarna finns de rätt mkt snö. Men de behövs verkligen 1-5 m snö nu :D:D !
För nere i byn och runt om är de bara lite grann, kanske 1-4 dm på vissa ställen men gräset är framme på åkrarna på vissa ställen. Igår kom de 1 dm snö men de är ju inte mkt de..

De är visst Sundsvall som har fått de mesta av snön... Men nu är de lugnt i backarna igen fast de blåser ju såå mkt !

Ajaa

Peace

Ingen snö
Vill bara säga att dagen i Åre var nog en av de bästa på säsongen åkte ospårat hela dagen. I byn är det ingen snö och gissar att Skistar mätrer snödjupet i Rädkullen vart det på vissa ställen nog stämmer. Åre är lite som ett alpberg dåligt i dalen bra högre upp. Så luras inte av det som sägs. Nu ska det visst snö lite i veckan, 10cm räcker för att det ska blåsa ihop och ge bra åkning för att vara i Sverige.

Ingen snö
Jämför inte med förra året bara då det var jättemycket snö,mer än det brukar.
Visst, säsongen är inte super men det är nästan alltid skitväder nån gång varje vinter bara att man glömmer bort det.

Ingen snö
tja som sagt... i dalen är de riktigt kasst men uppe på skutan finns det fläckvis rätt bra med snö ! kan tänka mig att baksidan ser rätt fin ut, om dem nu förmodar att ha kabinen/gondolen öppen när ja är ute så ska ja ta en kik ;)

Ingen snö
Men jibbarna behöver väl ändå inte gnälla. Det är ju tydligen roligare att åka på ledstänger än snö ändå, så det finns väl inget att klaga på för dem? Vanliga skidåkare kan ju tycka det är trist...

Ingen snö
Enligt Skistars hemsida så ska det komma en jäkla massa snö under ons-lörd i Åre.
10-30 cm per dag. Kan ju bli hur bra som helst. Men....
...går man in på SMHI.se (som Skistar tar sin prognos från) så säger dom att det inte
kommer en snöflinga t o m lördag. TV4:s prognos ser likadan ut.
Att Skistar förutspår 10-30 cm snö under en dag eller fler är inget ovanligt. Lika vanligt är det
att det inte kommer en flinga. Börjar kännas som Skistar är lite desperata och lockar med snöfall som inte kommer.....?

Ingen snö
Men man kan ju undra hur det hänger ihop att skistar visar att det ska dumpa mycket, men andra medier inget alls, eller mycket lite.?!

Tanken är att det ska se ut, och låta bättre än vad det är...

Vissa dagar har varit helt ok åkning, men det är svårt när det sedan regnar, och det fryser igen. utan att det kommer nysö.

jag håller med om att man inte kan jämföra med säsongen förra året.
men som det är nu, är det tyvärr det sämsta på 10 år.

Ingen snö
asså jag vet inte om jag har missat nåt men, jag har varit i sälen 2 gånger denna säsongen, och både gångerna har det varit bra snötillgång. en annan grej är att jag har ALDRIG varit med om att snön har legat kvar så jävla länge som den gjort här på västkusten (utanför GBG).

Ingen snö
hmm, sitter här på jobbet i nacka strand (sthlm) och snön fullkomligen vräker ner!
Drar till Åre om en vecka och vill bara att detta snöväder ska åka före och bereda väg...

kanske inte så konstruktivt inlägg, ville bara få det ur mig.

Ingen snö
Suck.. jag som aldrig var i Åre och åker dit imorgon för en veckas semester. Har sett framemot detta och nu är det alltså snöbrist där..
Har varit i Sälen två gånger i år och där var det mycket snö (enl mig).

Jaha.. Storlien... är det nåt att ha? Ligger ju inte långt därifrån.

Ingen snö
säger samma sak igen, sälen, tandådalen! kom hem igår och det snöade 3(!) dygn i streck, oavbrutet, ca en meter snö på gården och vissa ställen på berget var det mycket puder. skippa åre och åk dit istället ;)

Ingen snö
hoppas det finns snö kvar i sälen när jag åker ner om typ en månad : x
vill prova lite annat än bara parken där så tummarna hålls.. annars har man riksgränsen en bit bort, 160cm snö nu tydligen enligt deras hemsida.. dock gnaska lite för att vara i gränsen där snö djupet brukar ligga på runt 200 vid detta laget.. nåja säsongen e inte över än!

Ingen snö
Äsch... jag ska försöka ha en positiv inställning istället.. Klart det finns tillräckligt med snö i pisten, klart det är härligt väder, klart det är bättre än dom korta backarna i Tandådalen/hundfjället (som man har besökt tillräckligt nu).. och faktiskt är det väl så att lite snö är bättre än ingen snö :)

Tillbaka
Topp