Inköp av Pjäxor

sockervadds

Ny medlem
Inköp av Pjäxor
Tjo!

Har ofta väldigt svåra problem med benhinnorna när jag åker skidor, trots hård träning, 6ggr i veckan året runt. I alla fall, jag får väldigt ont i benhinnorna och tänker nu att detta troligen kan avhjälpas, i alla fall lite med hjälp av ett par väldigt bra och anpassade pjäxor. OBS, tråden om benhinnor, hur smärtan ska avhjälpas har flitigt genomlästs OBS.

I alla fall, vilka pjäxor rekommenderar ni? Jag vet inte huruvida vikt och längd spelar ngn roll i valet men jag är 185 och väger ungefär 85 kilon. Jag tillbringar mycket tid i parken och utanför pisten även fast jag kör på rättså bra såväl i pisten. För mjuka pjäxor, dvs för hög flex (?!) kommer detta innebära att det blir svårare att åka fort?

Jag har också ett annat bryderi. Jag vet inte om mina fötter har slutat växa, har storlek 45 - 46 nu. Säg att mina fötter växer kanske maximalt en storlek till, innebär detta då att jag måste köpa ett par nya pjäxor? Ska pjäxorna sitta jätte-tajt eller kan man ha lite room för att växa i dom, eller påverkar detta mycket om dom är aningen för stora?

Tacksam för alla tips!

Inköp av Pjäxor
Jag tror personligen inte att dina fötter kommer att växa mer, men det är ju oerhört svårt att veta. (mina slutade växa runt 15-16)

Hög flex innebär en hårdare pjäxa. Flexindex kan dock skilja ganska mycket mellan olika märken och mellan olika modeller. Race, hopp(t ex Spk), friåkning och "turist"pjäxor.

Då du har läst igenom tråden om benhinneinflammation så har du en hel del tips innanför västen redan. Nu handlar det mest om vilka pjäxor du trivs med och om du föredrar en mjuk eller hård flex.
Jag som friåker hyffsat hårt och kör en hel del park föredrar mycket styva pjäxor (minst 130 "race"flex) men jag har vänner i samma storlek som mig (180/85) som åker exakt som mig och föredrar ett flex runt 100.

Inköp av Pjäxor
Pjäxorna ska sitta åt, när foten glappar i pjäxan så får du inte en direkt överföring av rörelser eller kraft...
Med 17 år så kan du nog vara lugn, om dina fötter skulle växa mera så lär det inte hända förens det blir aktuellt att byta pjäxor ändå.

Inköp av Pjäxor
Ja det glömde jag helt att kommentera.

Pjäxorna ska sitta aningens för tight när du provar dom i butik. Dom kommer att gå ut sig en del efter en tids användning och tanken är att dom fortfarande ska sitta tight på tårna även efter detta.
Problem som kan uppstå av för stora pjäxor är sämre känsla mot underlaget, sämre hälgrepp samt blånaglar vid bakviktslandningar (kan dock även uppstå vid för små pjäxor).

Inköp av Pjäxor
Kolla in fulltilts pjaxor. Dom ligger i det segmentet dom du verkar leta i. Ska sj kopa ett par sanna (alternativt Dalbello, iaf en tre delad pjaxa) och kor som du. Jag ar framst OP riktad sen park sist pist (transport). Sen beror det ju saklart hur din fot ser ut. Sa ga till en duktig bootfitter och se vad han sager om dina fossingar.
BTW ar sj 187/85

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp