Innelistan

• Trådstartare Trådstartare Mes
  • Start datum Start datum

Mes

Ny medlem
Innelistan
Fredrik Virtanen, den mjukryggade mesproppen vid Aftonbladet, kan. Då kan jag också.

INNE
1: Brudar som kan klämma lagg! Vem trånar inte efter tjejer som dominerar på berget och rockar på puben.

2: Alperna. På stark frammarsch bland bummare efter att dollarna stigit och gjort det dyrt även i the Rockies.

3: Breda långa skidor. Jag kommer ihåg när man blev hånad för att man åkte ett par Fatties. Kommer att slå hårt även i en ishåla som Åre.

4: Jobba när man gör en säsong. Det verkar vara som om det är otroligt viktigt att jobba samtidigt som man spendera några månader i alperna.

5: Hjälm. Var och varannan mjukryggad vill-vara-brantåkare har idag hjälm, ryggskydd och andra förstärkningar på kroppen. Åker man verkligen så otroligt hårt nuförtiden?

6:Sticka. Även den hårdaste brantåkande gladiatorn stickar sina egna mössor.

7: Materialfrågor. Upphör aldrig att förvåna mig över hur mycket det diskuteras över skidor, ryggsäckar, stavar och dylikt.

8: Sponsorer. Vid varje intervju av någon framstående brantåkare framkommer det vilka sponsorer som står bakom. Tänk om F-1 förarna var tvungna att räkna upp alla sina sponsorer.

9: Powder Magazine. Behöver ej motivera.

10: Långa, men ej nödvändigtvis välformulerade inlägg på forumet.

UTE
1: Snowboard. Har övertagit åka-till-Åre-över-sportlovsveckan-stämpen. Finns det kvar några duktiga svenska snowboardåkare?

2: Svänga. Finns inte en brantåkare av rang som svänger längre.

3: 10 bummare på 12 kvadratmeter. Nu jobbar och sliter alla under dagarna för att ha råd med att bo själv i en fin lya mitt i byn. Nätterna spenderas i sängen!

4: Åka Skidor. Har grabbarna helt somnat på redaktionen! Inte ett nytt/annorlunda reportage sen mitten av nittiotalet. Kommer nog trots allt att fortsättningsvis vara den dominerande tidningen i Sverige.

5: Krabban. Lägger man själv upp bollen för en riktig straffspark får man nog skylla sig själv. Att kritisera forumet för att de gör narr av ditt inlägg är ju pricken över i:et.

BUBBLARE
Monoski: Har varit het under lågt tid, men hur är dess framtid?

JCM: Grymma inlägg på forumet. Leder ligan av långa, roliga, intetsägande inlägg. Okrönte Kungen av skitsnackarna.

Innelistan
Japp, måste säga att det var en finfin lista du fått ihop!
Möjligen är det sedan första början ett faktum att blade-are är helt ute och snurrar, men jag saknade dom ändå på ute-listan.. :)

Sedan måste jag säga att dom små "cyklarna" som dom svenska dårarna susar nerför pisten på i den senaste i raden av Free Radicals-filmer var heta!

För övrigt verkar det som om "camp kill yourself"-syndromet sprider sig, det är inte bara ungdomar som härmar efter Bam Margera och hans minst sagt sjuka vänner. :)

Tack för mig

Innelistan
Om det ändå vore så väl att snowboard var ute! Tyvärr så är det nog så att vi tvingas se uppstudsiga brädåkar-wannabees med kaxa-inte-med-mig-för-jag-är-tuffast-och-coolast-i-världen-attityd...

Men man får väl fortsätta drömma...

Annars känns listan otroligt inne! ;-)

Ride on!

Innelistan
Helt OK lista. Funderar bara, hur hård behöver man vara/ brant behöver man åka för att inte bli sedd som en wannabe när man drar på sig hjälmen? Är det inte bra om fler halvbranta/hårda kör med hjälm? Backen är även hård när jag slår huvudet i den!
/enGNUttamjuk

Innelistan
Snowboard ute? Ute eller inne så är det här för att stanna, för gott,
vilket man inte kan säga om vissa påhitt som monoski och andra
märkliga franska uppfinningar.

Hmm... , ojdå! Varifrån kom den nya utvecklingen i skidåkningen
med flippar och grabs och switch-åkande. Kan det vara....?

Ute? näe.. Etablerad? Ja!

Om det är något som är ute så är det folk som fortsätter att tjata
om vilket sätt som är rätt att åka på. Trist.

Åker gör man för att det är kul. Eller?

Innelistan
Om vi nu ska sätta upp fransoserna på utelistan, som jag antar att Ihor menar, så är det väl lika bra att vi sätter upp deras berg på samma lista också. Dom hänger ju liksom ihop...

Innelistan
Okej!
Listan är min egen tolkning och då den ej sågas vid fotknölarna så verkar den anonyma majoriteten hålla med. Att jag skulle komma så lindrigt undan trodde jag aldrig!

Hjälmivern bland åkare, vet ej hur hård man skall vara för att bära hjälm eller andra skydd. Drar till med en jämförelse.
Vad är likheten mellan: professionella Bullraiders, proffsboxare, Paul Newman i slap-shot och ”mujahedin-soldater” i Afghanistan. = Bär icke hjälm.

Vad är likheten mellan: ryttaren vid hästhoppning, gladiatorerna, gubben som du cyklar om till jobbet/plugget och USMC.
= Bär hjälm.

Vem som är "hårdast" låter jag vara upp till dig att bestämma jag vet bara att det är riktigt INNE att bära hjälm.

Står fast vid att Snowboard skall placeras på utelistan. Men alla hängivna snowboardåkare skall inte misströsta. Likväl som hockeyfrillan kan ni med hjälp från det rätta gängen bli placerade i den fina innekretsen. Att ni är här för att stanna det vet vi, återigen se på hockeyfrillan den överlevde i några små byar på glesbygden för att efter ett årtionde åter pryda grabbarna på Sture…..

Återkommer/ Mes

Innelistan
Gör som jag!

Skit i vad folk tycker och sätt på hjälm. Jag kör med en ProTec som är riktigt skön så länge det inte är plusgrader och solsken. Då blir det oooliiidligt varmt.

Jag har kört de tre senaste säsongerna med hjälm och kan nu konstatera att alla typer av åkare bär hjälm. Från skidfotingarna till de riktigt väderbitna seniorerna. Nybörjare, wannabees och inte minst brantåkare!

Har du något att skydda däruppe, så gör det!

That´s all kids! / MM

Innelistan
Jag kör själv bräda men måste ändå hålla med om att snowboard är ganska ute... Det är bara till att inse att det är så! Sen är det en annan sak om man orkar bryr sig om vad som är hippt eller inte!

Innelistan
Ja.. å nu är scans hotdog helt ute också. Så i fortsättningen får man käka scans grillare istället! Eller vänta nu... Om man fortfarande tycker om hotdog då?

*Låt bli våra brädor* :)

/David.

Innelistan
Av eller på, av eller på? Cesar? Keeeso! PÅ så klart. Fan, glömde bort om det var veckorevyn hos frisören eller forumet på freeride jag läste... Puh.. Vilken rysare. Klockren. Tycker att det är oootroligt skönt att slippa alla fjantar som står på tvären och hasar... En minskning märktes redan förra säsongen. Den här listan ska vi nog kunna hålla någorlunda uppdaterad, kanske till och med i takt med tidigare nämnda patetiska försök till underhållning. Jobbig att försöka leva efter, skön att skita i (på alla sätt och vis, något vass i kanterna bara... =)).

Dr. Snow; din korvmoj på lördagsmorgonen.

Innelistan
Åhhh, vad ortroligt tråkigt att tjafsa om inne och ute. (Och ändå kan jag inte låta bli att kommentera...) Det enda som är inne är att köra sitt eget rejs, ha det bra, kul, lattja. På bräda, på skidor, på telemark, med hjälm, utan hjälm, vad som än önskas. Jag måste säga som de gamla romarna: De gustibus non est disputandum.

Innelistan
Ute Listan fortsätter..

No 6 . Telemark. Varför göra det svårare och söligare för sej.
No 7 . Vinter i syd afrika. Vad kan vara värre . Dom har typ en backe på 150 meter..
No 8 . När det börjar växa knölar på fötterna och det inte e tår som kommer fram.
No 9 . Få mejl från usa&canada där det står att det tok snöar..

Innelistan
En aldeles utmärkt lista. Din observation angående snowboard är aldeles riktig. Vars har alla snowboard åkare som rippar tagit vägen? Nu finns det ju bara snorungar som aldrig vart utanför terräng parken kvar.

Innelistan
angående svenska snowboardåkare:
JOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSONJOHAN OLOFSSON

killen kan.

vad hände med Ingemar Backman?

"Denna säsongen är säsongen då jag kommer att ta kliven upp till och förbi världens bästa brantåkare!"

Innelistan
fakiestraightliner: Poängen? Och vad var poängen då? Själv bytte jag från skidor till snowboard för några år sen för att prova nåt annat. Känndes som att utvecklingen på skidor stannat av. Nu har det dock kommit både carving och twintip så man blir ju lite sugen att byta tillbaka. Men det får nog bli senare. Tillbaka till det här med poäng. Om poängen med att åka snowboard är att ligga på Innelistan så visst... men jag och många med mig bryr oss nog föga om inne eller ute när vi surfar puder. (Ja.. använde medvetet begreppet surfa eftersom folk ska störa sig ännu mer) Nåväl.. Sluta hacka på snowboard. Vi snackar väl inte skit om skidor?

/David.

Innelistan
skidor, telemark? ...bräda? monoski? va? menar ni att ni ÅKER på sådant? ni är inte kloka, själv ska jag säsonga i Val d"Isère med min pulka, så det så!

Och inte behöver jag köpa något dyrt liftkort heller, för så vitt jag vet så får man åka i barnbacken GRATIS!

/e-beth

Innelistan
Re: Patrik12:

Det är väl knappast någon som spenderar vintern i Sydafrika för skid-/brädåkningens skull. Där är det ju surf och vindsurf som gäller. Är det något som kan konkurrera med en skidsäsong så är det en vinter med vindsurf.
Kolla in http://www.daily-dose.de/travel-spotguides/capetown01/capetown01.htm för att läsa lite om några av "the Swedes" som är nere där den här vintern. Bengtsson och Living och övriga grabbarna grus kommer att vara kungar på vattnet när de kommer hem.

Innelistan
>>David GBG.

jo poängen är att få en så skön "surf"-känsla som möjligt och med fatskisen så får man en lika skön sådan som på snowboard. med skidor kan man dessutom köra snabbare, hårdare och i tuffare terräng! plus att man kan göra fler och snyggare hopp!

sen e det ju klart, tycker man att det är skönare att luta sig bak-fram-bak-fram istället för sida-sida-sida-sida... så kan man väl få tycka det, inget ont om snowboard.

kör hårt, dö glad!

Innelistan
Lebonbon:
Vad menar du? Var det något du inte förstod så ska jag med glädje förklara. Jag står för allt jag skriver, det hoppas jag att alla andra också gör (står för vad de skriver alltså).
Sedan får jag poängtera att mina kommentarer ska tas med en lavinspade salt, även om de ibland kan kännas som en stav i ögat. =)

Dr. Snow; Ditt grovsalt under straffknullet.

Innelistan
Åre Skidor med Jon och Henrik -sveriges hetaste skidjibbers

nytt magasin ute nu!

Denna månad med Åres bästa offpistlöpor och den perfekta guiden till Åres nattliv!

Innelistan
Tjena Sten Sture!

Det där numret av Åre Skidor kom ju förra året! Jag har redan läst det.

Fast det absoluta höjdpunkten i Åre Skidor var när man häromåret publicerade en artikel om offpistrepor i Chamonix som innehöll identiskt samma text som motsvarande artikel i Vertikal året innan... Ridå! (Och det framgick ingenstans att den varit publicerad tidigare!)

That´s all kids! / MM

Innelistan
Aaaaugghh... Kände att jag inte kan släppa VAD som helst...

Fakiestraightliner>> "plus att man kan göra fler och snyggare hopp!" Sug min salta, säger jag bara! Hade det inte varit för snowboard så hade ni väl fortfarande flöjtat runt med Daffy & Kosack å liknande, taffliga hopp! På sin höjd nån spread equipment då & då... Så kom inte släpandes med att man kan göra fler & snyggare hopp... MÖJLIGTVIS fler men... En Misty ÄR snyggare & "cleanare" på bräda än på skidor - Så är det bara, jag är lessen... NOT! Mutegrab på skidor - Jösses...
Å vad gäller hårdare terräng... Suck... Full koll, eller - Nja, jag är skeptisk...

Ja, jag VET att det var lite från ämnet, men jag kunde inte tygla mig längre...

Ride on!

Innelistan
Snöbrädesåkning kan innehålle ett visst mått av surfkänsla, men nuförtiden ser ju i stort sett alla brädåkare ut som de skitigt på sig.

När jag körde snowboard som mest (i slutet av 80-talet) var det betydligt bättre ställt med surfkänslan. Sedan blev det tal om svingvikt, mittmontering och sådant och nu åker de flesta brädåkare med en högts onaturligt bakvikt på sina fjoll-brädor.

Det är så det svider i ögonen, faktiskt.

Detta gäller för övrigt även en hel del duktiga telisåkare, som pga för korta lagg inte längre kan stå naturligt på skidorna när det blir tillräckligt fluffigt.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Innelistan
Ooahahahaha...

Right on target captain! Min käre HitMe - Jag lyfter på hatten för Er! Man ser alltför ofta park-pojkar med mittmonterade, ja nästan fram-monterade bindningar & hemorrojd-stuk. Snackar vi sen stance... Duck Stance - Jösses... Ge mig ett bryt! ;-)

Tänk att en staketåkare kunde vara så klärvåjant! ;-)

Surfs up!

Ride on!

Innelistan
Efter några dygn ute på forumet känns Innelistan i starkt behov av en revidering. Min uppövade trendkänsla skvallrar redan om akuta förändringar.

Att det fortfarande finns en underton av fientlighet mellan bräd o skidfolk är ju uppenbart och det verkar som en gammal ovana att snabbt gräva upp stridsyxan. Att det dock inte kom fler kommentarer om den oerhörda arbetsviljan i dagens åka-till-alperna-för-några-månader finner jag dock mycket alarmerande!

Till min stora glädje har dock ingen tagit tidningen Åka Skidor (Åres Sidor) i försvar. (vilket jag snabbt tolkar som att) Redaktionen för detta magasin skulle, en mörk natt, dras ut i snön för att med en lättare handpåläggning få sona sina synder.

Reviderad Innelista på G,

Innelistan
Mes: Det jag tycker är intressant är att det ytterst sällan är brädåkarna som börjar gnälla på skidåkarna utan snarare tvärtom. En liten notering bara...

/D.

Innelistan
WARPA, du borde kanske fundera på varför 90% av världens bästa åkare kör med duckstance... Och därefter kan du fundera på varför du inte gör det.

Min mening är att man väljer stance efter vad som känns skönt. Vill man bara åka omkring och svänga, fine, välj en alpinstance. Vill du hoppa, fundera på om duckstance kan vara din grej. Att dissa duckstance känns som någonting skidåkare höll på med -94.

Angående vad ni kallar hemorrojdstil så kan jag bara säga att utvecklingen går framåt, folk åker inte som Craig Kelly längre (inget ont om honom men Stil fanns inte inom snowboard innan Jamie Lynn).

Innelistan
Mes: mantackar för INNELISTAN, att du vägar hänga ut bladet från munnen etc. Vad gäller Virtanen så är undertecknad inte hans favvissuparkompis, och oddsen för att bli det blir inte bättre för var dag. Men jag skriver inte för att berätta om min situation utan tänkte gå in och revidera två ämnen skidor vs monoski på tvärsåkarna samt säsongsarbetarna.

Vi börjar med säsongsarbetarna: DE ÄR LURADE. Basta!

Sedan det här med snowboardåkningen, vem faen bryr sig? Folk kan ju åka precis allt, det är ju inte där kruxet liggar. Min gode compadre HitMe åker flest saker hele världen. För fan, karl"n flyttade till gbg för att få närmare till surfingen i Varberg. Och jag tror att de flesta brantåkare skiter fullständigt faen i om man har en snowracer under stjärten eller en mono; det som det hackas på är dumhet, ignorans och inkontinens. Tyvärr är desssa fenomen lite mer utbredda bland skidåkare eftersom flest människor åker lagg ( samma procent fast fler numerärt). Idioter finns ungefär i samma mängd överallt i världen oavsett hobby - förutom bland brantåkare, pyromaner och blottare!

Innelistan
har man inte alls. Hjälm är jävligt schyst även om man inte har något under pannbenet. det kan ju vara skönt om själva benet håller sig helt i vinter.
Dessutom är det mysigt när de blåser, försök blåsa genom en mössa.
Till brädåkarna vill jag säga tack för fetton å timglas men nu är det vi som tagit det vi fick och gjort något mkt bättre av det. Men de som verkligen kan åka fort å brant på bräda ska ha all heder men nu regerar 2plank.
Kram till sverres klack i gladiatorerna äntligen en anledning att se skiten.

Innelistan
FMA>> 90% säger du?? Det var som Håkan! Vilka är dessa 90%, undrar jag då? Jag har inte sett tex Rippey, Olofsson, Palmer, Jealouse & andra sköna storbergsåkare köra med duckstance - Men jag kan mycket väl ha fel & då hoppas jag du rättar mig. Orsaken till att jag inte gör det är att jag gillar att stå på & hoppa när tillfälle bjuds. Jag är alltså ingen piperåtta (ej menat i nedvärderande syfte!) & inte heller någon jibber. Men en annan rätt viktig aspekt på det hela är att jag gärna vill spara mina knän nåt år till... Faktum kvarstår nämligen att duckstance inte är en naturlig ställning & därför frestar onormalt mycket på knäna!

I övrigt håller jag med dig om att man givetvis skall välja stance efter vad som känns bra, men jag har (av ovanstående knä-resonemang) svårt att tänka mig att just duck stance kan kännas bra!

Ride on!

Innelistan
Borde inte telemark ta en given 1:a plats på ute-listan? Att åka runt med trasig hälbindning och böja på knäna känns som en sysselsättning som hör till det förgångna. Det fanns en anledning till varför man satte fast hälen från första början, det var helt överlägset. Telemark borde låsas in på minnenas museum tillsammans med dubbel stavisättning och vadmalskläder. Har Norge nånsin gjort en vettig uppfinning?

För övrigt anser även jag att Chamonix borde brännas - tillsammans med telemark

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp