Inpassning av Scott Cosmos 2

BoLarson

Medlem
Hej skidvänner. Har åkt med Full Tilt 26,5 som fungerat bra och är sköna. Provade in ett par Scott Cosmos igår då jag nu vill ha större möjligheter att ta sig uppför på egen hand ( fot ).
Min fundering är följande: Jag blev rekommenderad att välja 25,5 då mätningen sa det.
Efter värmning sitter pjäxan som gjuten, jag känner kontakt runt hela foten.
Jag undrar därför om man brukar välja ett nummer större då man med randopjäxor lösgör hälen så att tårna lättare glider framåt då hälen inte är fixerad i gåläget på samma sätt.
Tacksam för svar o synpunkter.
Hälsar Bo Larson

Hej,
Jag hade läst om rekommendationen att ta till en storlek (minst) innan jag köpte rando-pjäxor, men envis som synden så körde jag på "vanliga storleken" (27,5). Efter en veckans turande kring Narvik's området inkl gränsen så åkte jag hem och sålde dem till förmån för samma modell men en storlek större.
Uppför fungerade 27,5, men på platten när man tar ut steget framåt..., -Hoppla-Kerstin!
Tårna rakt in i framkant, -blånagel platterrängs-ångest hela veckan.

Tyvärr kan man tappa lite häl och fot grepp i något större, men mina Dynafit TLT 6 (28,5) är så tighta att foten sitter bra trots justerad storlek.

Kika på modell och försök få till bra känsla trots lite marginal för tårna.
Skulle idag kolla på Salomons MTN som en bra pjäxa både uppför och utför, och som klarar rambindningar och "Dynafit varianten"
https://www.freeride.se/salomons-nya-guldklimp/

Läste ditt inlägg ytterligare en gång...
OM du redan har köpt dina Scott, -jag tor att en duktig "pjäx-tekniker" kan trycka dem ganska rejält i framkant om så skulle behöva..

Senast ändrad:
BoLarson sa:
Hej skidvänner. Har åkt med Full Tilt 26,5 som fungerat bra och är sköna. Provade in ett par Scott Cosmos igår då jag nu vill ha större möjligheter att ta sig uppför på egen hand ( fot ).
Min fundering är följande: Jag blev rekommenderad att välja 25,5 då mätningen sa det.
Efter värmning sitter pjäxan som gjuten, jag känner kontakt runt hela foten.
Jag undrar därför om man brukar välja ett nummer större då man med randopjäxor lösgör hälen så att tårna lättare glider framåt då hälen inte är fixerad i gåläget på samma sätt.
Tacksam för svar o synpunkter.
Hälsar Bo Larson
Mina fossingar mäter bra precis 27,5 cm och jag kör Cosmos original (Garmont) i 27.5 utan bekymmer på någon ledd. Alpinpjux kör jag däremot i 26.5 utan att tårna får trängas i onödan. Skulle för egen del inte vilja köra Cosmos i 26.5.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp