Inställning av bindning vikt ?

nostar

Aktiv medlem
Har scratch 140 bindningar och väger ~80 kg. Vad bör mina bindningar stå fram och bak för att vara lagom och inte lösa ut för lätt ?

Det beror på hur tufft du kör.. nybörjare ska ta det lite försiktigt, är du mer erfaren och kör hårt och fort måste dom sitta hårdare. Prova dig fram. lossnar dom när dom inte ska -> öka. tänk bara på att det inte är kul att förstöra skidsäsongen pga ett trasigt knä, skidorna ska lossna när man kraschar..

Beror helt på din åkstil, hur duktig du är och om du har känsliga knän.
Personligen kör jag aldrig med bindningar inställda på mindre än 15, och väger ca 85kg.
Medans andra som väger lika mkt som mig kanske tycker att det är fullt tillräckligt med 9-12.

Gör det du, men dra inte sönder nått knä nu.
Sen är det bara att prova sig fram som Comodin sa, löser dom ut när du tycker att dom inte borde ha löst ut så är det bara att skruva upp dom lite till.

Det lömska är ju att dom värsta skadorna verkar hända i dom lägsta farterna.
Tänk tillbaka på när man var liten knatte och plogade... Knappast var ju bindningarna särskilt hårda, men när man ramla ihop som en hög plockepinn och knät höll på att gå av, ja inte fan löste bindningen ut!
När man däremot kör på ordentligt och flyger nedför halva backen i en vurpa, tycker jag det verkar som att även om skidan flyger av eller inte, verkar knäna klara sig bra hursom!
Nån som håller med mig?

Nee, vore ju dumt att dra sönder nå knä. Men måste ju bara få lite snö nu så man kan ut i backen. Snön kom men nu smälte den ju bort...så nu har vi bara is här :(

Tack för alla svar !

nostar, vad går bindningen till? testa sätta den på 10, borde vara lagom
Mina kanske värsta vurpor inträffade iaf när skidan löste ut i precis fel tillfälle... ajaj
Så att ha för lågt är inte bra det heller!

OKi, blir väl att testa nåt sånt då Freddief =) Sen de där med låg eller högfart..beror väl oftast på att ryggen/nacken eller huvudet brukar ömma så pass mycket mer än knäna :P

Tillbaka
Topp