Inställning av bindningar!

nordling

Ny medlem
Jag behöver ställa om mina bindningar eftersom det var skit längesen, vad är de som gäller på DIN skalan, är det vikten dividerat med tio eller?

Fred

Jaha, tack men det hjälpte ju inte så mycket om man inte vill leta igenom 300forum inlägg, förresten har jag en fråga till: Räcker det att skruva på den främre delen på bindningarna?

PUSS

Skruva bindningarna i botten, och sedn ett halv varv tillbaka. Sedan åker du ut och tokkraschar, alternativt fisåker och får lite fina felskär och vridvurpor. Om bindningarna löser ut är det OK. Om du istället skadar dig, vrid tillbaka ett halvt varv till och vänta tills du läkt. Gör sedan om försöket, och vrid ned tills bindningarna löser ut. Skriv upp inställningen. Efter det, ställ bindningara på lägsta. Ta grym fart och dra ut i en puckelpist där du försöker göra några fullfartsstorslalomsvängar. Om bindningarna löser ut, vrid upp ett halvt varv och försök igen. När du kommer till ett läga att bindingarna inte löser ut. Skriv då ned detta värde. Ta nu medelvärdet mellan de två nedskrivna värdena och ställ in fram och bakbindningen på bägge dina två skidor på det värdet (totalt fyra skruvar, alltså).

Annars kanske du kan söka här på freeride och få lite andra vettiga råd. Jag har bestämt för mig att ämnet berörts förut här.

Annars kan du köra med Henriks tumregen ovan (även om 7=70 kg osv bara är en grov approximation, i själva verket är det mer hur du åker som avgör).

HitMe

Hmmm....men vi kan väl ta det en gång till...

Det finns naturligtvis mängder av faktorer som påverkar hur du ska ställa bindningen. Eftersom du är osäker föreslår jag följande. Skruva både fram och bakfjädern till din egen vikt / 10 -1. Om bindningen löser ut i "onödan" skruvar du åt ett steg och testar, osv.

Dvs. väger du 70 kg sätter du bindningarna på 6 till att börja med! (Är du nybörjare bör du ställa -2 steg dvs. till 5.)

MVH/MM

DIN skalan grundar sig på fler faktorer än bara åkarens vikt.....

1. åkarens vikt
2. åkarens längd, Olika moment beroende på kroppslängd
3. åkskicklighet
4. pjäxlängd (små fötter hårdare skruvad bindning, stora fötter lättare skruvad)
5. ålder på åkaren. Gammlingar är bräckligare.
6. kön. tjejers benstomme är klenare så bindningen måste lösa ut tidigare.

Framdelen och bakdelen ställs normalt lika.

Tillbaka
Topp