Inställning av bindningarna

Pettzon

Ny medlem
Hej. Är en ganska nybörjaraktig typ men har kört snowboard i cirka ett halvår. Har nyss köpt en Bräda av märket Head Course X, den nyaste modellen och bindningarna Ride Ex.
Detta låter kanske ganska roligt för er men jag ser massa nummer runt om på bottenplattan på bindningarna men jag vet ej vart man ska utgå från, alltså det finns ingen pil som pekar på att just där är det man räknar från. Vet ni vilka grader man ska ha för vanlig Freeride åkning? Tacksam för svar!

det är helt olika på alla.. jag kör regular 18 grader på vänstra foten och -8 grader på högra foten, så tycker jag det är skönt att åka med iaf, men som sagt, det är helt olika på personer.. pröva dig fram.. jag tycker att du ska köra med duck stance iaf.. om du vet vad det är..! jag tycker att du kan pröva 12 på vänstra och -5 på högra, det är ett enkelt stance..

hoppas det hjälpte :D

Lycka till :D:D

Tack så mycket men jag fattar inte riktigt. På min står det "0....15......30.........15.....0......15............30..........15.....0" så repeterar det dom där 4 gånger om på varje "bindning". Hur vet jag vilken grad som är var? Te.x. 12, hur vet jag om det är efter första siffran 15 eller andra som kommer efter "30" igen?

Pettzon sa:
Tack så mycket men jag fattar inte riktigt. På min står det "0....15......30.........15.....0......15............30..........15.....0" så repeterar det dom där 4 gånger om på varje "bindning". Hur vet jag vilken grad som är var? Te.x. 12, hur vet jag om det är efter första siffran 15 eller andra som kommer efter "30" igen?
Det är ganska enkelt. Du sätter bindingen så den pekar rakt ut på det håll du vill att den ska vara på (dvs regular eller goofy). Sen snurrar du frambindingens tår ut från mitten så många grader du vill.. och bakfotens tår ut från mitten (för duckstance, dvs park) eller mot mitten (oduckat, dvs pist, offpist). Nybörjare lämnar oftastbakfoten på 0, alt +/- 3. Fram brukar man börja med +15, men allt handlar ju bara om vad du tycker e skönt...

Så om du ser 0 som vinkelrätt med brädan som är 30....15....0 minus och 0....15....30 plus.. Sen börjar skalan bara om (efter 45) för att man ska få graderna rätt oavsett hur du har snurrat basplattan.

Till att börja med kan du stoppa en nolla rakt fram sen vinklar du den bindningen mot nosen om det är den främre och tailen om det är den bakre, testa lite olika på båda och känn efter vad du själv tycker är skönt och hur vinklade fötter du vill ha! utgå inte från vad andra tycker är skönt! smaken är som baken.... DELAD!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp