Inställning bindning

Snowflake_10

Ny medlem
Inställning bindning
Hej1 Jag undrar om det finns några elementära regler för hur man själv kan stäla in en slalombindning? Jag har fått det förklarat för mig i en butik för ett tag sedan, men har faktiskt glömt vad som sades.

Min ena dotter har nyligen fått beg skidor och pjäxor och nu tänkte vi åka under sportlovet. Skidan som jag vill ställa in är 110 cm, barnet väger 22 kg. Hur räknar jag fram vad bindningen (Salomon C305) ska ställas in på(skalan går från 0,75 - 4,5)?

Sedan har jag ett annat barn som har ett par 140 cm skidor med en Tyrolia SL-70 bindning, skala 2-7 som är inställd på strax efter 3 och där barnet väger 48 kg som vi har använt några gånger. Är den rätt inställd?

Båda barnen har börjat åka skidor denna vinter och får alltså betraktas som nybörjare.

Finns det någon princip som jag kan tillämpa på skidor oberoende om det är vuxen/barn som är användaren? Jag antar att ju mer erfaren åkare du blir desto hårdare kan du ställa in dina bindningar, beroende på hur hård/agresiv åkstil som du har.

Inställning bindning
Som ja har för mej ska man ställa in 1 var 10 kilo så väger man 40 ska man ha den inställd på 4 väger man 43 ska man ha den på 4,3 o s v. Det har jag för mej iallafall

Inställning bindning
Det som AllESnoW snackar om är fel och mycket korkat. Är man stor och tung och går efter den metoden är det mycket lätt att vrida sönder knän.

www.dinsetting.com är sidan som gäller. Knappa in så får du fram ett korrekt värde som funkar.

Det som många inte vet om/reflekterar över är att sullängd och förspänningen är jätteviktiga faktorer.

Inställning bindning
Jag skulle ställt minsta skidorna på 1,5 och de större skidorna på straxt under 3,5. Utan att veta mer som sul-mått eller fysik på barnen är det iaf nått att utgå efter, jag antar att siffrorna du fick fram på dinsetting.com säkert inte är helt olikt mina..

Inställning bindning
Småskidorna står mycket riktigt på 1,5 (flickan väger bara 22 kg). Dom större står på 3,1 typ och det verkar vara en lagom inställning. Bindningen har löst ut ett par gånger då barnet har ramlat i backen, kanske kan skruvas upp ytterligare något.

Inställning bindning
Tänk nu på förspänning också.... om du inte kan ställa in din så skulle jag överväga att gå in i en sportshop... förspänningen är viktigare än din-skalan... brutna ben på barnen pga att man själv snålat in 150 kr är inte rätt.

Inställning bindning
666peja666 sa:
Tänk nu på förspänning också.... om du inte kan ställa in din så skulle jag överväga att gå in i en sportshop... förspänningen är viktigare än din-skalan... brutna ben på barnen pga att man själv snålat in 150 kr är inte rätt.
Håller på dig!

Och lagom är bäst, men hellre för hårt än för löst på mina bindningar och hellre för löst än för hårt på valparnas (2,5 + 4 år unga) bindningar.
Men som sagt, lagom är bäst, och vet man inte vad som är rätt förspänning och lagom DIN så tar man hjälp!

Snödjup

Tillbaka
Topp