Inställning Guardian 13

chrillelille

Aktiv medlem
Inställning Guardian 13
Jag väger 77kg men Åre Skidsport har ställt in mina Guardians på 6. Jag hade trott att de skulle stå högre, typ 8, men jag ville kolla innan jag drar up dem. Vill inte ha några tjyvsläpp.

Jag åker ganska hårt, vad ska jag ha för inställning?

Inställning Guardian 13
I botten och ett halvt varv tillbaka!

Om jag ska vara lite seriös. Bara du har någon möjlighet att veta vad du ska ha för inställning på varje enskild binding egentligen. Det enda sättet att egentligen få reda på det är genom att testa dig fram. Om du bara går rakt av på rekommenderade värden finns det mycket mer än vikt som påverkar, t ex hur lång du är och hur långa dina pjäxskal är. Också hur fort du åker spelar in mycket, åka långsamt med högt ställda bindningar är direkt dumt.

Dock kan jag spontant hålla med om att 6 låter lågt, men som sagt, omögligt för någon här på forat att veta.

Inställning Guardian 13
Testa. Löser dem ur är det väl bara att skruva upp ett hack. Gör inte saker och ting svårare än vad dom är.

Sen bör det väl inte testas i en no-fall-zone men i en vanlig backe är det ju inge större problem att klota någon gång.

Inställning Guardian 13
"Åker ganska hårt" kan vara en ganska bred beskrivning på det här forumet enligt erfarenhet. Med forumspråk kan du vara allt från en ödmjuk superhero (känner du dig träffad, Lawndart?) till en självöverskattande halvnybörjare(inga namn nämnda i det fallet, men det finns en dröse sådana...).

Kör du på skapligt och är skärsökande i de flesta pister och kan låta skidorna löpa hyfsat i uppkörd lössnö osv så räcker inte 6 på skalan, hur lätt på fötterna du än må vara. Det stämmer att man inte kan säga exakt, men 6 är fasen för lågt iaf. Om du har skött dig på gymmet under hösten, börja med 8 och om det inte sitter så öka upp till max tio långsamt. Över tio innebär en skaderisk i låg fart framförallt och där bör du inte vara på skalan om du inte uttryckligen vet att du behöver det. Har du bara legat på soffan hela sommaren och hösten och skippat benpassen räcker 7 till att börja med.

Senast ändrad:
Inställning Guardian 13
Tack, det var mer i stora drag jag var ute efter. Sätter på 8 och drar gradvis upp dem.

Jag har starka ben, kör snabbt, åkt i 30 år med ett visst glapp de senare åren, kör mer och mer off pist.

Bara uppe några dagar så allt som kunde hjälpa mig börja så nära som möjligt rätt är bra.

Merci

Senast ändrad:
Inställning Guardian 13
Googla på DIN chart ski eller nått liknande.
http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

1) Vikt
2) Sullängd
3) Typ av åkare

-> Läs av tabell justera efter åkartyp
Kolla att "forward pressure" är inställt rätt men det har garanterat Åre skidsport gjort.

Själv har jag klassat mig som typ II (även om III hade varit lämpligare) som start och justerat ett hack uppåt vid behov. Dvs olika inställningar på tå och häl och skidor. Som 40+ tjockis är jag lite rädd om knäna.

Inställning Guardian 13
Halvsmurfen sa:
Googla på DIN chart ski eller nått liknande.
http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

1) Vikt
2) Sullängd
3) Typ av åkare

-> Läs av tabell justera efter åkartyp
Kolla att "forward pressure" är inställt rätt men det har garanterat Åre skidsport gjort.

Själv har jag klassat mig som typ II (även om III hade varit lämpligare) som start och justerat ett hack uppåt vid behov. Dvs olika inställningar på tå och häl och skidor. Som 40+ tjockis är jag lite rädd om knäna.
Enligt den guiden ska jag ha 6-7 då jag har stora pjäxor.. Får börja på 7 tror jag!

Tillbaka
Topp