Inställning på bindning

Jaaaapp

Ny medlem
Inställning på bindning
Fick mina skidor i från stadium precis, dom frågade vad jag vägde och jag sa ca 70kg, men nu är tyngden inställd på 6.

Är det rätt?

Har alltid trott att om man väger 70kg ska man ha det inställt på 7.

Hjälp mig!

Inställning på bindning
Åker du twintip ska du skruva dom till botten och sen ett halvt varv tillbaka.. då blir dom bra.
Då löser dom inte ut när som helst men kan fortfarande lösa ut om du gör en sjuhelsikkes krasch..

Inställning på bindning
observera att skriva dom i botten o halv varvet tillbaka ökar ju risken för allvarlig skada avservärt!

det är lite olika med markering och vikt på olika märken på bindningen, fick du inte med ngn manual eller instruktion på bindningen? men generellt så är d ju 70kg = 7.. men tänk på att öka med iaf med minst ett steg om du tänkt ladda stort o tricka mkt.

att skjuta sina knän pga skidorna inte löste ut är ju inte d roligaste man kan göra.. för min del får bindningen lösa ut för ofta än för sällan! blåmärken försvinner, krossade knän gör d inte!

Inställning på bindning
"till bottnen och ett halvt varv tillbaka" myntades av Robert Olsson i någon av de första free-radicals filmerna, vilket är totalt helpuckat om man vill ha kvar sina ledband. Som sturesson skriver så bör du nog börja med en 7 och pröva dig uppåt.

Om man behöver skruva sina bindningar så hårt så det börjar närma sig bottnen så ska man nog se efter om de är rätt inställda och om fjädern är i gott skick.
Annars är det kanske bäst att investera i ett par bindningar med grövre fjäder.

Inställning på bindning
När jag köpte mina skidor hängde jag med in på lagret och stod där o montera mina bindningar själv. Kanske därför att jag känner han som är butikschef men ändå, och sen när jag hade monterat bindningarna så kom det en kille o så kolla vi på en lista, typ tabell, o där stod det typ X vikt = X nummber om ni förstår vad jag menar. Jag vägen 60 och har min på ca 6 1/3 (hade 6 3/4 förrut men vred ner efter att jag känt mig för) men förstå mig rätt. Om du vägen 70 så är 7 + lite till bra, alltså generellt sett så tar man bort 0:an och sen ett halvt number till. Men du kan ju känna efter själv, säger inte att alla ska ha så, men det är en bra riktlinje. Sen är det upp till individen hur den tycker och så.

puss

Inställning på bindning
det är fint att skruva i botten, beror iofs mkt på bindning tror jag .. har personligen mina tyrolia madflex 10 näst intill i botten.. dom löser ut när jag vill att dom ska lösa ut så att säga.. eller när det blir fel vikt, säg myckte fram/bak vikt..
men jag antar att det är mkt olika.. kan vara som andra säger att man ska prova, det är lite individuellt det där.. bara prova sig fram..

Inställning på bindning
Ok tack för svaren,
jag har en salomon s912 bindning... på ett par 1080 och väger 70 kg.... allså borde jag ha bindningen på 7+ och inte 6 som stadium ställde in?

Inställning på bindning
höj gärna lite till, om du jibbar hyfsat stort. jag har också s912 och väger ungefär 70 kilo och har ställt dom på 8:an. funkar perfa, dom löser ut sej när de behövs (=

Inställning på bindning
Väljer du mellan två inställningar så ta den lägre. Det är bättre att börja lågt för att sedan gå uppåt i inställningen om det inte räcker.

Tillbaka
Topp