Inställningar på bindingar???

taidokas

Ny medlem
Jag är ganska ny inom denna sport så jag undrar vad inställningarna på bindningarna gör. Alltså vad händer när man ställer om "skenan" som man har bakom hälen framåt eller bakåt. samt vad är ett bra gradantal att ha förhållande till brädan fram och bak???

Gradantalet är lite från person till person tror jag..
Jag åker med väldigt lite vinkel på mina. Typ bara 4 grader fram och 1 grad bak.
Jag tror inte att det spelar nån större roll vad man har egentligen, man vänjer sej med vad man än här.
Jag har faktiskt åkt på en bräda som var inställd goofy. Jag är regular, så jag åkte fakie på en goofy bräda utan nåt större problem. Det enda var att jag fick lite ont fötterna efter ett tag eftersom bindnigarna var vinklade bakåt. Som att åka med - vinklade bindningar typ :D

Rakare vinklar för stabilitet och fakie åkning, större vinklar medför att du svänger lättare.

skulle rekomendera runt +6 bak och runt +21 fram beror lite på bindningsmodell hur ja brukar ha mina men dom brukar va där nånstans. och är en bra stance för nybörjar enligt vad jag hört.

testade duck förra helgen var ingen större skillnad förutom att det va ett jävla jobb att göra lite skärande svängar då, sen fick ja ont i fötterna.
allmänt jobbit tyckte jag

hur många grader man vill ha mellan fram och bak är personligt hur man är fotad utåt eller innåt.
körde på en bräda med små vinkar för nått år sen kändes som ja stod kobent då, men det är en smak sak.

hmm... ställ mellanbindningen på 70 kilo och 4 centimeter så ordnar det nog sig... ;)

ne, skämt åsido... "skenan" är till för att göra bindningen större eller mindre, så ställ in den så att om dina skor sticker ut, ställ in den så att dom sticker ut lika mycket på båda sidorna av brädan.

och sen om standsen, kör inte för lite vinkel (typ 0-5) på framfoten om du inte kan svänga klokt än... (ta hellre nånstans imellan 10 och 20)
och bakfoten har man i allmänhet mindre gradantal på standsen ta cirka 0-10 på den. lär du dig åka, och börjar bli intresserad av hopp och sånt, kan en lite mindre vinkel rekommenderas... jag kör +9 fram och -4 bak (med duckfoot är det lättare att åka fakie

jag har åkt i ett år och kör fortfarande 27.5 fram och 3.5 bak.bakkappan har jag på 18 grader.
vad jag kör:mest pipe men en del freeride oxå men då ställer jag ner till 9 grader på hälen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp