Inställningar på bindningarna

aDNers

Ny medlem
Bara nyfiken vad folk använder för inställningar..

Vad har ni för inställningar på bindningarna? dvs -> gradtal fram/bak samt avstånd mellan bindningarna..?

22 - 15 fram bak. avstånd mellan kommer jag inte ihåg, fast en setback på 2,5 till 5cm beroende på hur mycke puder man ska åka under dagen...

Jag kör med gradtal 0 / 15... alltså 0 på bakre bindning och 15 på främre bindning... det är hur gazz som helst!!!

osten: kör du -12 på bakre? Duckstance? Har funderat på det, är det för att kunna tackla pipen både reg.och bakvänt..? ..typ

läste att männens män jp walker hade de inställningarna så jag var tvungen att testa. med positiva resultat, lättare fakie trots att min trickkarriär inte dratt igång på riktigt än. helt klart stabilt!

22 fram 15 bak 51-52 mellan bindningarna bakmonterat det brukar jag köra på om man ska köra ordentligt
ska men leka har jag 15 fram 0 bak 53-54 mellan bindningarna och ej bakmonterat

testa dig fram till det som du tycker känns bäst

22 fram och 8 bak, men det är helt okej att experimentera tycker jag. Man vänjer sig vid de nya inställningarna ganska snabbt.

HAHA. Blev rädd där ett tag, trodde ni snackade skidor ;))))

*pjuuh*

BTW, vet ni om de är riskabelt å köra på en Volkl dambräda (vc-modell nl Fredrik Sterner) för en kille på 80 pannor?

Jag håller med El_hombre. visst kan man experimentera men i slutändan så vänjer man sig vid vad man än har. Så länge man inte är helt extrem och typ kör -15 fram och 15 bak =)

Själv kör jag 30 fram och 15 bak. Det är coolt så länge man inte spinnar. Det är Totaly awesome till carving och puder

22/14 i vinklar, 54 cm stance, 2,5 cm bakmonterat. Jag har aldrig provat duckstance, är det någon som kört med "vanlig" stamce innan och kan säga vad fördelar resp. nackdelarna är jämfört med "vanlig" stance!?

jag körde med "vanlig" stance tidigare och skillnaden för mig är att det är lättare att åka fakie och hoppa och landa switch/fakie. Nackdelen är att det är jobbigare att åka puder och jag kanske har lite sämre skär. Men det är nog från person till person. En annan stor fördel är att jag inte får ont i knäna längre.

jag kör 18, -6 typ 57 cm brett
5 cm bakmontage

duckstance passar dem som landar på rätt sätt för det, annars kan det trasha knän

vilka hål använder alla då?!?!? har en 156-bräda och jag hade tänkt testa att åka duckstance och la bindningarna så att dem va på dem innersta hålen... (närmast inåt brädan) blir det för svårt att åka så? i och med att nosen & tailen blir så lång?

till finnen85
du mäter mellan centrum på insätts diskarna.
om du vill veta setback dvs hur mycket bakmonterat du har vilket är väldigt viktigt när du ställer in bindningar.
så ställer du brädan på högkant och kollar vart brädan är smalast (störst avstånd från kant till golv), sedan mäter du där mitt på brädan avstånd därifrån till centrum på främre och bakre disk och ser hur stor skillnad det är dela skillnaden på två och du har setback på brädan.
jag åker mycke offpist så jag har setback 4-5 men om du ska jibba och hålla på så ska du nog ha centrerat eller mindre setback.
bra stance enligt mig: 50-55;
jag är 173 lång kör på en bräda som är 163.

till andreas_klarstom
tack, dina förklaringar va galanta, ska kolla igenom det imorron.

M.V.H // Niko Penttinen

finnen85:

innersta hålen verkar ju lite smalt!

jag har på det näst bredaste på min m3 160:a ligger runt 57 cm, rättså brett å fint

Andreas!
Jag är lite förbryllad över några av dina tips. Ditt sätt att mäta bakmontering fungerar, enligt mitt sätt att se det, bara om du har en twintipbräda och står med 0 graders vinkel på båda fötterna eller lika mycket negativ vinkel bak som du har positiv fram. Om man mäter bakmontering på det sätt som du säger kan man faktiskt få en bräda med kortare nos än tail.

Säg att jag har en twintipbräda och mäter på ditt sätt och vill stå centrerat. Om jag då har 20 graders vinkel på framfoten och 0 på bakfoten innebär det att nosen blir kortare än tailen eftersom jag mäter från mitten av brädan till mitten på discarna istället för att mäta från ändarna på brädan till den främsta respektive bakersta punkten på bindningen. Sedan finns det ju massor med brädor som inte är smalast på mitten utan midjan är lite bakåtförskjuten. Sedan finns det de brädor som har midjan på mitten av den effektiva kantlängden men nosen är längre än tailen. I dessa fall blir ditt sätt att mäta bakmontering onödigt svårt och även missvisande.

Enligt mitt sätt att se det är det viktigaste med bakmontering inte hur man står i förhållande till brädans midja. Nej, det viktiga är att nosen är längre än tailen eller att de är lika långa om man vill stå centrerat och det enklaste sättet att mäta det är att först mäta avsåndet från nosen till frambindningens främsta punkt och sedan mäta från tailen till bakbindningens bakersta (konstigt ord) punkt. Skillnaden mellan dessa avstånd delat med två blir din bakmonterig. Säg att nosen är 5 cm längre än tailen, då har du 2,5 cm bakmontering. För om du flyttar fram båda bindningarna 2.5 cm har du ett centrerat stance.

Det här var mina tankar kring detta men det finns säkert andra som tänker annorlunda. Tala om de tankarna i så fall för det är alltid intressant att ta del av andras teorier.

Ha det!

Andersnises:
njae...men jag tycker det va ganska ok att åka så endå...

och Dougboy:
tack för tipsen, låter bättre som du säger...

Lite mot hållet mittmonterat, inte helt. Bindningarna är ett par S 14 som dras i botten, det är skenbenet som ska flexa........Skratt. Kör hårt //Rickard

hörredu doughboy du får ju mäta setback precis hur du vill.
men när jag köper en bräda med setback 2,5 som min frontier så vill jag ju att det ska vara det också. om jag mäter som du säger så blir det ju olika beroende vad du har för bindningar och vad du har för vinkel.
hur mäter du när det inte är nån bindning på brädan?
för en specifik bräda har en specifik setback för de hål som finns på den, det vet du väl.

om du tänker efter så måste du väl förstå att det inte fungerar så som du säger.
står det 2,5 på brädan så är det 2,5 och sen kan du ju ändra om du vill.
tänk om det skulle stå:
det beror på vad du har för vinkel och bindning men det mäter du ut själv efter du har monterat klart.

men min mätning fungerar inte heller, jag sa fel lessen för det.(jag ska tänka till lite mer innan jag skriver nåt)
den bästa mätningen är att mäta den effektiva längden på brädan och sedan dela skillnaden i två.
dvs från där nosen slutar till centrum på främre bindningsplattan och tvärtom.

en anledning till att mitt första sätt inte funkar är som du var inne på vad det är för typ av skärning. det funkar ibland men det beror på vad det är för typ av bräda.

om det redan står på brädan eller på nån lapp vilken längd det är på nos/tail så kan man bara mäta från tippen och sedan dra bort noslängden.

mitt nya sätt är jag nästan hundra på men kom gjärna med kommentar igen doughboy så får jag se om min teori håller.
jag sågar iallafall din teori men har jag missförstått dig.

och förresten mät som jag säger!
det är helt omöjligt att få en nos som är kortare än tailen med centrerad bindning och om du mäter på båda mina sätt.
du kanske har monterat fel eller så är du förvirrad?

finns det fortfarande dom som kör på radiella twintips som är bra på att åka?
baby hit me one more time...

Men det är väl bara att tillbringa en dag i backen med en skruvmejsel och pröva sig fram?
Dessutom så påverkas inställningarna av mycket, vart och hur du ska åka utrustning o.s.v.. Mitt tips är att du prövar dig fram.

Andreas!

För mig är det helt självkart att bakmonteringen blir olika beroende på vad du har för vinklar på bindningarna. Låt mig försöka förklara hur jag tänker.

När det står 2,5 cm setback på din Frontier så talar det ju om för dig att om du monterar bindningarna på ett visst ställe så blir nosen 5 cm längre än tailen, det är vi nog överens om. Men jag anser fortfarande att nosen kan bli kortare än tailen om man placerar bindningarna precis så.

Hur då frågar sig en vän av ordning? Jo, genom att ha t.ex 30 graders vinkel fram och noll bak. När du vrider den främre bindningen flyttas den främre kanten på bindningen mer än fem cemtimeter mot nosen och vips, nosen är kortare än tailen. För att få en korrekt bakmontering anser jag att man måste mäta avstånden så som jag beskrev tidigare. Jag framhåller fortfarande att det viktigaste med bakmontering är att nosen är längre än tailen och med stor vinkel på den främre foten kan din metod Andreas bli lite missvisande.

Detta kan vara viktigt om man till exempel ska åka puder. Om man då placerar bindningarna som i mitt exempel ovan är man inte särskilt hjälpt av att centrum på bindningarna är 2,5 cm bakmonterade, brädan kommer att dyka som en pingvin i alla fall.

Du nämner också att man kan mäta från centrum av discarna till slutet av den effektiva kantlängden. Enligt mitt sätt att se det kan det också bli missvisande eftersom många brädor har längre nos än tail. Grundproblemet som jag ser det är att man aldrig helt korrekt kan mäta bakmontering genom att mäta från centrum av discarna, vare sig man mäter mot mitten av brädan eller mot ändarna, eftersom man då bortser från en variabel i det hela, nämligen vinklarna på bindningarna.

Jag anser fortfarande att man måste mäta från den främre respektive bakre kanten av bindningarna och inte ifrån centrum.

Hör av dig!

du mäter ju från tårna. jag anser att det ska mätas mitt på foten och alltså i centrum på diskarna.

när JP walker(en typisk attityd jibbing nolla) säger att han har centrerade bindningar(vet inte om han har det men hur som) så har han ju inte mätt från främre delen av bindningarna utan mätt från centrum.

setback påverkas inte av vinkel på fötterna. tyngden ligger mitt på foten och om man flyttar bak bindningen så flyttas tyngden bakåt men om du vrider på bindningen så ändras inte tyngden nämnvärt.

duckstance är förövrigt en knä dödare för de flesta.
Det faktum att så många tånårs jibbers förstör sina knän för att härma JP Walker är skrämmande.
vad tycker du om denna negativa effekt av denna jibbingvåg som fortfarande är vid liv.
den första hip-hop-attityd vågen dog ut ganska fort men denna verkar hålla i sig.
när vita överklass amerikaner spökar ut sig och vill vara gangsters är det ju bara löjligt men att unga svenskar ser upp till dem är sjukt. (JP ser ut som ett missfoster)
Kommer man från Salt lake city förtjänar man ingen respekt den stan är ju helt korrumperad av kristna avarter och annat båg.

snowboard är en överklass sport och att försöka vara ghetto med de dyraste kläderna och forum brädor funkar bara inte.
jag åker själv mycket bräda men försöker göra det utan någon arg, falsk ghetto attityd.

svara ärligt:
sitter du inne på en dyr forumbräda med duckstance och är röd i ansiktet av skam
eller är du normal och har insett att jibbare är dom som misslyckades när dom försökte skata och började med en lättare prylsport istället.

jibbers: you go to hell, you go to hell and you die!

Till sist!
Om du använder de centrerade hålen på brädan för bindningarna så kan du inte få kortare nos än tail!!!!!!

Ja du Andreas, det här börjar likna debatten om hur orden tomatoes och potatoes ska uttalas på engelska. Två läger med en fast övertygelse utan vilja att kompromissa.

Vi har väl kommit ifrån trådens grundämne lite, men vad sjutton, lite debatt är alltid kul!

Jag förstår precis hur du tänker och tycker att det är ok att mäta så men jag tycker inte att det är rätt och kommer heller aldrig att ändra åsikt i den här frågan. Så vi kan lika gärna sluta upp att debattera det här och nu.

Däremot är vi helt överens om en sak; JIBBING ÄR AV ONDO!!

Jag håller fullständigt med dig i allt du säger om JP Walker. Om du har trott att jag på något sätt skulle vilja förknippas med jibbing så har du misstagit dig å det grövsta. Jag skulle inte vilja ta i en Forumbräda med tång och tårna på min bakre fot kommer alltid att peka lite framåt när jag står fastspänd på min över 170 cm långa snowboard. Badassattityden inom snowboard är helt åt skogen och jag vet inte senast jag bevistade en snowboardpark. Det där med att snowboardjibbare mest är misslyckade skatare är också helt i linje med vad jag tycker. Här kommer ett långt citat från Illuminati som på ett bra sätt beskriver jibbingtrendens ihålighet.

"Snowboard Companies are trying to steer snowboarding away from the mountains. They want snowboarders to emulate skateboarding. Could they be trying to cash in on skateboarding`s recent success in the mass media? What is cool about urban snowboarding? Why would you rather snowboard in a skate setting than skate? Are snowboard companies suffering from some kind of low self esteem problem? Not enough market share? The highest ranking members of our order are laughing at the sheople who gather to stand and watch... while the rest of us ride powder in the mountains"

Hör av dig!

hmm doughboy och andreas verkar ju riktigt tuffa också, fan vad tufft att inte hoppa eller köra rails, eller?! ni påstår att jibbers på snowboard är misslyckade skatare? hmm de flesta skatar ju också, det är bara såna där "tuffa" fartåkare som inte skatar. Fast ni kanske gör det och isånafall så är det väl kul för er.
Sen tycker tex jag att såna som köpt en 2 meter lång bräda och bara åker så fort att de bajsar på sig är misslyckade jibbers, såna som inte kunde lära sig den där efterlängtade 360:n när de var 13 eller nåt sånt, istället för att bara köra för att det var kul så gav dessa "tuffa" race-åkare upp hoppningen och har inte vågat hoppa på år och dar. Men jag accepterar detta, jag säger inte att ni ska dö och att ni är en skam för snowboard och sånt där.

så jag tycker det är riktigt jävla dålig stil att snacka så mycket skit om oss som kör hopp och rails, och vad vet ni om att duckstance pajjar knän? flexar man knäna över tårna kan det inte på nåt sätt vara sämre än era race-vinklar, snarare bättre! Men skit i vetenskapen och teorin, vill man köra duck så kan man väl få göra det? Det är ju inte direkt bara jp som kör duck, kolla in burtonteamets vinklar, tror ni romain ger ett skit i om jp har duck eller inte? han kör nog med sina duck-vinklar för att det funkar bäst för honom! men jag håller med om att det är många som kör duck för att det ska vara nån sorts attitydgrej men om de tycker att det är skönt å stå så är det väl inget mer med det?
vi som skatar också är ju vana med att stå så, för man skatar fan inte med raceställning! fast det kanske ni inte vet nåt om...

//7Anders

Andersnisses: så du skatar med duckstance säger du.
är det inte svårt att olla då?
men det kvittar väl så länge man har rätt attityd så behöver man inte olla.
Romain de marchi tror han är filmstjärna eller nåt, beter sig så i t ex Vivid. självklart har detta med duckstancen att göra.
åker man duckstance så blir man så småningom en badass nolla med trasiga knän.
men jag måste erkänna att jag har också prövat detta för ca 7 år sedan. på den tiden var jag en riktig badass jibber som slogs med skidåkare, rökte gräs och var allmänt otrevlig.
även om jag skäms över detta så hade det sin charm.
jag smyger även fortfarande ut på nåt räcke då och då, men jag trivs ändå bäst på en lång bräda i puder på berget.

jag ska testa min nya frontier bräda nästa vecka i serre chevaliere, det blir nog roligt. så just nu ber jag för lite puder nästa vecka men det ser inte som det. pray for me brother!!

står så naturligt när jag skatar, gör de flesta jag skatat med och ingen av oss har nå problem med att olla större gap än många vågar titta på.

men hursomhelst, sluta hacka på varann, åk bara det ni tycker är roligast. jag gillar en slaskig park

men puder kommer alltid att regera

peace out
anders

hahah nolla som säger att man står raceställning när man olar på skate!!asså har du nånsin åkt skate?????och man står ju som d känns bekvämt att stå, å ja föredrar duckstance, å ghetto/gangsta stil me feta kläder å hörlurar e cleant men ni som inte tycker får tycka vad ni vill jag bryr mig inte, ja kör de ja tycker e bekvämt å d ja trivs i, sen om ni vill köra fula kläder å tajta racingdräkter å sånt skit så kör d. ja kör iaf duck å baggy kanske intre så mycke gangsta men ja tycker inte illa om dem som gör d...däremot ni som bryr er om sånna som gör d å snackar masa skit om dem, de e er d isåfall e fel på. ja tycker inte illa om nån pga kläder eller så, ja åker för att d e kul men ja klär mig inte som en luffare i fattiga team sportia kläder som e gjorda för skidåkare....:p

å att säga att romain beter sig som filmstjärna e väl skitsamma!?han är ju fortfarande grymt duktig, å d e ju inte direkt få duktiga åkare som kör duckstance...

Tillbaka
Topp