Inställnings skruvar Salomon S/Pro sport 100 GW

Frasse12

Medlem
Hej
Någon som kan förklara funktionen av dessa skruvar på ett par salomon pjäxor?
20231204151205-98.128.167.212.png

Du kan justera pjäxans flex genom att rotera plastbiten. Nu har din pjäxa lite mjukare flex.

TailGunnar har helt rätt men det tog ett tag innan jag fattade det hela. Bara att skruva ut, snurra plastbiten 180 grader, skruva fast igen.
Det som förvirrade mig var mest hålet i mitten eftersom en av pilarna pekar på det men ingen skruv ska in där.
- Det "ord" som står rättvänt är det som gäller. Dvs på bilden ovan är det den mjukare inställningen.
- och det är torx T20 som gäller

I läget "stiffer" så går en plastbit in och blockerar delar av flexet så skaftet blir styvare. Vilket också är förvirrande på den engelska bruksanvisningen eftersom det kallas "higher flex" - de menar då "högre flextal" och inte "högre flexibilitet". Funderar på att skriva en PhD om detta.

Dessutom oklart vilket läge som motsvarar det nominella flex som står på pjäxan. Där finns olika uppgifter. Det påstås att skillnaden ska motsvara 5 i flexskalan (dvs knappt märkbart för de flesta av oss).

Senast ändrad:
TailGunnar har helt rätt men det tog ett tag innan jag fattade det hela. Bara att skruva ut, snurra plastbiten 180 grader, skruva fast igen.
Det som förvirrade mig var mest hålet i mitten eftersom en av pilarna pekar på det men ingen skruv ska in där.
- Det "ord" som står rättvänt är det som gäller. Dvs på bilden ovan är det den mjukare inställningen.
- och det är torx som gäller

I läget "stiffer" så går en platsbit in och blockerar delar av flexet så skaftet blir styvare. Vilket också är förvirrande på den engelska bruksanvisningen eftersom det kallas "higher flex" - de menar då "högre flextal" och inte "högre flexibilitet". Funderar på att skriva en PhD om detta...
Tack så mycket för detta väl skrivna svar! Mycket hjälpsamt

Har du tillgång till manual? Funderar kring LAST:en om den går att justera? På kartongen jag rotat fram står det LAST 100-106mm

Tack så mycket för detta väl skrivna svar! Mycket hjälpsamt

Har du tillgång till manual? Funderar kring LAST:en om den går att justera? På kartongen jag rotat fram står det LAST 100-106mm

Nej då får man nog gå till en så kallad bootfitter (man hittar dem i välsorterade skidbutiker), eller göra det själv.
Last 100-106 passar för fötter som är breda och/eller "höga" över vristen (high volume) i förhållande till sin längd.

Snödjup

Tillbaka
Topp