Inte riktigt nöjd, fel skidor eller pjäxor? (Salomon Rocker2 92)

krutgunnar

Ny medlem
God höst alla snöjunkies!

Nu när mc:n är på vinterförvaring samt båten vinterkonserverad så kommer man ju till denna period man både hatar och älskar (väntan på snön!). Och i vanlig ordning sitter man och tänker vad ska jag köpa till denna säsong och vad ville jag byta ut under förra.

Förra hösten köpte jag ett par Rocker2 92 186 och tyckte att jävlar vilka schyssta skidor. Efter ett par dagar så kändes dom så jävla klumpiga och tunga, vad tycker ni? Kan det vara mina lågprispjäxor som ställer till det för mig?

Jag vet att pjäxor ska man testa sig fram för att hitta ett par man tycker om men har ni lite vägledning i vilken riktning jag skall börja titta så vore jag tacksam för det. Vill ha ett par som funkar till lite parkåkning men framför allt är stabila runt hela berget. Budgeten är max 4000 för pjäxorna.

Kan du bjussa på lite mer info än bara vilka skidor du har köpt?!?!
T.ex. lite info om dina billiga pjäxor?
Du som åkare, vikt och kunskap?
Var du åker och hur?

Vad vill du ha hjälp med egentligen, är detta en pjäxtråd eller en ja/nej-tråd om ett par skidor?

Senast ändrad:
Du kanske skall börja med att läsa igenom denna https://www.freeride.se/content/4640/
Kan ge lite ledtrådar om hur du skall tänka.

Runt själva skidorna och om de är "tunga" och "klumpiga" eller om känslan beror på "billiga" pjäxor så har jag inget att tillägga då det finns så mycket samlad kunskap här som vida överstiger min.

Lycka till //Åke

Lite dåligt utformad trådstart kan jag hålla med om i efterhand, får skylla på för lite morgonkaffe. Det är både en pjäxtråd samt även lite funderingar ang skidorna.

Pjäxorna är ett par Nordica Cruise 50 om jag inte missminner mig. (mina första pjäxor som jag köpte tillsammans med skidor bindningar och stavar för 2000 på xxl.)

Jag har åkt ca 30 dagar sedan jag började åka skidor 2010, 182 cm lång 85 kg tung.

Jag köpte Salomonskidorna efter att ha pratat med folk här på forumet då jag letade efter skidor som passar att åka över hela berget med, men undrar om andra också tycker att dom är lite tunga och klumpiga eller om det är pjäxorna som ställer till det.

Tror tillochmed att du var inblandad i den tråden, för visst hade du ett par Salomon 2012 till salu förra hösten?

/Simon

krutgunnar sa:
Jag har åkt ca 30 dagar sedan jag började åka skidor 2010, 182 cm lång 85 kg tung.
Herre jävlar, byt pjäxor på studs. Väger man 85 pannor och har någon som helst erfarenhet kan man inte glida runt i ett par bonusmjuka nybörjarpjäxor, då kommer vilken skida som helst (som inte är en lika mjuk nybörjarskidan och utan vare sig längd eller bredd) kännas som en skenande noshörning.

Åk till en redig alpinbutik och köp ett par ordentliga pjäxor. Prata med personlen i butiken, de kommer kunna hjälpa dig till rätt val (om det är en bra butik). Med en budget på 4 papp kommer du kunna skaffa dig ett par ordentliga dojjor utan problem.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Herre jävlar, byt pjäxor på studs. Väger man 85 pannor och har någon som helst erfarenhet kan man inte glida runt i ett par bonusmjuka nybörjarpjäxor, då kommer vilken skida som helst (som inte är en lika mjuk nybörjarskidan utan vare sig längd eller bredd) kännas som en skenande noshörning.

Åk till en redig alpinbutik och köp ett par ordentliga pjäxor. Prata med personlen i butiken, de kommer kunna hjälpa dig till rätt val (om det är en bra butik). Med en budget på 4 papp kommer du kunna skaffa dig ett par ordentliga dojjor utan problem.
Det verkar som att ett nytt pjäxköp är på gång då, speciellt efter första meningen där.

Någon som vet en vettig butik runt Örebro trakterna eller på vägen upp till Lindvallen?

Tillbaka
Topp