Intensivkurs, skidskola för vuxen

Dannebasse

Ny medlem
Hej alla!

Jag är relativt nyfrälst inom skidåkning (2009) och har vid 40+ kommit igång relativt sent i livet med denna fantastiska aktivitet.

Efter att har varit i Sverige såväl som utomlands har jag kommit fram till att jag behövt skidlektioner för att successivt utveckla mig som skidåkare och ta mig an brantare backar. Under ett normalt år åker jag 3-4v, primärt i pistade områden och tar lektioner allteftersom under varje resa.

Dock är det så att jag från resa till resa känner att jag börjar om på ruta 1 i min skidåkning, lite som en återkommande dålig golfsving (för de som känner igen detta scenario). Jag antar att jag återgår till ett åksätt som inte är helt optimalt...som dessvärre påverkar hela upplevelsen och frihetskänslan med att åka skidor.

Jag tänkte därför höra om det finns någon som känner till en lite mer genomgripande typ av skidskola, typ ett skidläger, över en längre period? Där man kan trimma samt utveckla sin teknik men också få bra tips på hur man gör för att behålla sina nyvunna/återfunna kunskaper.

...man har ju hört om folk som åker kors och tvärs i landet för att ta körkort, det borde ju finnas något liknande för skidåkning (som dessutom är f-n så mycket roligare!).

Alla tips välkomna:-)

Mvh

Dannebasse

Varför inte en vecka eller till och med två efter varann med UCPA i Frankrike? Där får du både teknikinstruktion, alpupplevelser och en god dos sociala möjligheter...

Vuxna tenderar att ha större nytta av privatlektioner än grupplektioner. Du får bättre hjälp och utvecklas mer på kortare tid, mer pang för pengarna helt enkelt.
Prata med din skidskola och var ärlig. Det är väldigt vanligt att män överskattar sin förmåga rejält och rent allmänt har en tendens att vilja kunna åka skidor och inte lära sig åka skidor. Hellre underskatta än överskatta och se till att kommunicera och lyssna på din skidlärare. De vet vad de gör och har en plan. Oftast...

Ja, det är ju en annan aspekt jämfört med UCPA även om jag tror båda kan fungera.

Jag har historiskt sett endast tagit privatlektioner och det har, skulle jag tro, varit mer spot-on vad gäller individuell anpassning utifrån min tekniska förmåga mm. Efter att ha åkt lite före och bakom instruktören inledningsvis så har vi tillsammans kommit fram till vad vi behöver jobba med. Då behöver man inte s a s sväva på målet, det blir liksom glasklart vad som fungerar och vice versa.

Vet du om det finns något liknande typ UCPA fast med privatlektioner istället?

Hej,

Jag har åkt mycket med UCPA och älskar konceptet. Personligen tycker jag dock att grupperna är lite för stora för att man ska kunna lära sig effektivt. Språkbarriären är också ett problem, även om alla kan grundläggande engelska är det lite lotto om man får en instruktör som kan verkligen kan lära ut teknik. Alla instruktörer jag åkt med är dock fantastiska skidåkare och man lär sig en hel del genom att bara se dem åka. Jag kommer att åka på två resor med UCPA i vinter och kommer säkert att åka med dem igen men ser det mer som att man har en guide som visar var den bra åkningen finns och sticker till en lite tips ibland.

Jag har däremot åkt på försäsongsläger med en, i mina ögon, väldigt duktig svensk instruktör. Lägret är 3 dagar och gruppen är på max 6 personer. Det blir en hel del filmning och tekniksnack och min åkning har verkligen utvecklats och åkglädjen ökat. Det är dock 100% fokus på skidåkning, ingen after ski eller dyl. och man åker från att systemet öppnar tills det stänger.

Här finns mer info: http://youturn.eu/Forstasidor/forsasongslager.html

UCPA har ju en åldersgräns på 45 år så du ligger på gränsen. (egentligen 39 år men har tydligen fått dispens)

UCPA har några seniorveckor där du kan vara upp till 65 år. Var själv i Chamonix vecka 4 och där det är max 59 år som gäller på seniorveckorna. Ett jättebra koncept och fungerar utmärkt att åka själv när man inte har kompisar som vill utveckla sin skidåkning.

Tillbaka
Topp