Nu ser jag att du redan valt ort. Ett fett misstag. Januari är inte högsäsong. Du kan fixa boende samma dag som du kommer till orten. Ha is i magen, åk dit det snöat. Knowledge is Powder. Det skiljer sig enormt mycket mellan orterna. Dumpen är rätt lokala. Har ni budget för hyrbil är en roadtrip lätt det bästa valet. Då skulle jag ha dessa orter på bevakning för ev snöfall, skulle jag inte ha råd till hyrbil skulle jag välja ort veckan innan.
Castle Mountain.
I Alberta, rätt nära Fernie. Snöfattigt, lokala vindfenomen gör att snön drejar in västerifrån. Klimat väldigt likt Abisko. Låter inte så lockande men har haft flera av mina bästa skiddagar där. Sällan djupt puder, men det blåser in några decimeter i taget. Enormt effektiv åkning/ liftsystem/ ingen konkurrens om snön. Inga problem att få ihop 10 000 höjdmeter på en dag. Skön stämning. Ett relativt okänt toppenställe, men man stannar inte i 20 dagar.
Fernie
Den fösta orten som slog bland skandinavier. i mitten av 1990-talet. Inte utan anledning. Mysig by, bra åkning, man kan åka nära nog 100% av skidområdet (inga stenar, få stup i vägen). Snösäkert men det kan regna. Då är det bra men en bil och dra till Whitewater på högre höjd.
Kicking
Den andra orten som blev invaderad av svenskar, för knappt 15 år sedan. Har varit där många gånger, dock ej månadsvis. Bra fallhöjd, bra möjligheter till korta hajker som ger mycket åkning. Många bowl att välja på, dock hamnar alla tillslut i mitten av bowlen en bit ner, där blir det uppåkt/ puckel. Kan dock inte förstå varför det blivit populärt bland svenskar, mer än att det är enormt lätt att ta sig dit då det ligger på HW 1. De som hänger här kan inte varit på de andra ställena jag skriver om i ok förhållanden? Oftast mindre snö än deras egen snöstatistik säger.
Revelstoke
Det nya svarta, med nordamerikanska mått har de enorm fallhöjd. Trevlig by, mycket snö, tyvärr ligger det i solen så snön åldras mer än på de andra orterna. Precis som Kicking är inte all terräng du ser på liftkartan lättillgänglig. Plus för snabb access till Rogers.
Whitewater
Kultigaste skidorten i gänget. Liten fallhöjd, men mest snö. Suveräna turmöjlighter, världens mest avslappnade skidort, även den rökigaste. Bra terräng, mer åkning än vad man kan tro på några hundra meters fallhöjd. Nelson är en helt suverän stad. Men det krävs att att man är lite fritänkare för att trivas. Favorit eller tvåa på min lista av skidorter jag besökt (det är nog ca 120 st)
Jokrar om snön landar just där:
Red Mountain, bra berg, lättåkt skog. Sunshine Village, kul brantåkning, lite snö och enormt med folk på helgerna.