Internethandeln skördar ännu ett offer, Expert i konkurs.

fredric84

Ny medlem
För några år sen var de 5 kedjor. MediaMarkt, OnOff, Elgiganten, Siba, och Expert.
Nu är två borta, givetvis inte bara internethandeln som är orsaken men en bidragande orsak
Synd det blev Expert med den kunnigaste personalen.
Undrar vilken Sportkedja som kursar först, blir det Intersport tro?

Att Expert konkade var inte inte konstigt, fattar inte att dom klarat sig så länge för dom har ju alltid varit mycket dyrare än alla andra. Det är ju vi konsumenter som vill ha det så här iom att vi inte vill betala för kunskap och service, hur många kollar inte ut vad dom vill ha i butik å beställer på nätet sen...? Har själv gjort det många ggr och kommer göra det igen, köpte iofs pjäxor på Udens nyss för 3500 kr, mycket för att det var 20% off och jag behövde verkligen expert råd. Men hittar jag en vara betydligt billigare på nätet så köper jag den där. Visst är det fult men när det gäller pengar är man sig själv närmast och det här med Generalagenturer stör mig och är inget jag vill gynna. Låt butiker mm importera fritt utan mellanhänder så kommer priserna att möta internet handeln på ett helt annat sätt, den dagen det skiljer max 10% i butik kommer jag sluta näthandla, inte förr.
Lite OT men det går ex att köpa en elektrisk golfvagn 5000 kr billigare (50%) i England än i Sverige om du beställer den till adress i Danmark där ingen har agenturen för just det märket. Säger en del om vad grossisten kostar oss konsumenter för inte fasen har butiken 100% påslag..

Internetbutiker köper oxå via generalagenter bara att de behöver inga dyra butikslokaler och ingen personal som säljer. Ta bort en generalagent är nog svårt. hade du tänkt att alla Världens butiker och internetbutiker skulle ringa fabriken och beställa

ALPINBUTIK sa:
Ta bort en generalagent är nog svårt. hade du tänkt att alla Världens butiker och internetbutiker skulle ringa fabriken och beställa
Varför inte?

I dagens värld finns det tillräckligt med exempel med ett steg längre än det nämnda butik<->"fabrik", dvs direktförsäljning direkt "fabrik"<->kund (B2B eller B2C), exempelvis Dell men även nagon enstaka biltillverkare.

Klart det är en helt annan modell men även butik<->"fabrik" är definitivt enklare 2012 än längre tillbaka i tiden, exempelvis: snabbare och billigare transporter inom europa, förenklad/billigare CRM/kundhantering dvs internet, mindre valutakrangel, mindre tullkrangel.

Ok det finns ju pros and cons i bada fallen med och utan distributörer. Enklaste elimineringsfallet borde vara där distributören är en ren ordermottagare och inte aktivt bidrar till att skaffa mer försäljning (som eventuellt skulle vara krangligare och dyrare för tillverkaren).

Någon ska ju ändå presentera varorna för butikerna. som det fungerar nu är det grossisterna som sköter det.
Menar du att det ska vara personal från fabriken som ska åka runt till all världens butiker och puffa för sina varor.

ALPINBUTIK sa:
Någon ska ju ändå presentera varorna för butikerna. som det fungerar nu är det grossisterna som sköter det.
Menar du att det ska vara personal från fabriken som ska åka runt till all världens butiker och puffa för sina varor.
Om logiken innebär att butikerna inte kommer att överleva internethandeln löser det ju sig med en viss automatik... Är nog en överhängande risk att de små butikerna försvinner och ersätts med stora kedjor som gör centrala inköp direkt mot tillverkaren. Vi är väl redan halvägs ... eller?

Och det är högst sannolikt att det inte kommer att finnas några lokala generalagenter som bara arbetar på den svenska marknaden i framtiden, utan de ersätts med "fabriksanställda" säljare som arbetar på en betydligt större geografisk marknad än lilla Sverige.

Inte helt ointressant i sammanhanget är att några av de största (antar jag) tyska internetbutikerna också har fysiska butiker som är riktigt stora! tex Sport-Conrad och Sport-Bittl

/MM

ALPINBUTIK sa:
Det beror ju naturligtvis pa enstaka fallet i form av produkt/bransch/tillverkare osv: i vissa fall är det säkert effektivast/bäst att tillverkaren bygger upp sin egen försäljningsorganisation som ersätter distributören. I andra fall är det klassiska angreppsättet säkert det bästa. I ytterliggare fall kanske man kan skippa den typen av försäljning och satsa pengarna pa konsumentriktad marknadsföring, om man har sa populära produkter att detaljhandeln garanterat kommer ta in den ända.

I direktförsäljnings-skolboksexemplet (till kund) Dell sa är det naturligtvis pa ett sätt lättare eftersom informationsteknik i dagsläget är en stapelvara som inte behöver nagon direkt presentation. Fast är nog svart att argumentera att skidor/snowboard skulle vara mer avancerat än it-system :D

Mountain_Man sa:
internetbutikerna också har fysiska butiker som är riktigt stora! tex Sport-Conrad och Sport-Bittl
+Blue Tomato + Planet Sports + Hot Zone + Moreboards (även om lite annorlunda setup)

Senast ändrad:
Prispressningen är vad jag har fattat det som inte lika drabbat i denna branchen om man jämför med elektronikbranchen.

Mediamarkt tillexempel säljer under inköpspriser på det mesta bara för att vara billigast och locka kunder. Det dom tjänar pengar på är typ usbminnen/skrivarpapper osv.

Även Sportconrad köper via den tyska grossisten.
Tänk om fabrikerna själva skulle åka runt och visa grejorna.
Sverige skulle överhopas av kineser eftersom det mesta tillverkas där

Snödjup

Tillbaka
Topp