Iran 2016

Geson

Medlem
Som rubriken avslöjar planerar jag lite åkning i Iran till vintern. Någon mer som går i samma funderingar?
Har några olika tidsluckor då jag skulle kunna åka men just nu lutar det åt slutet av mars. Verkar som att skidorrterna har öppet april ut. Men hur är egentligen åkningen så sent? När bör man åka för bästa chanserna till bottenlöst persiskt puder? :)

KrisL

Ny medlem
Hej! Planerar åka dit i feb, inget datum bestämt ännu (vi är några stycken som måste samplanera våra jobb e t c..). Vad jag hört är feb en bra månad att satsa på, men det kan säkert bli bra i mars också. Tror snömängden är större i feb men samtidigt minskar lavinrisken senare på säsongen (2-handsinfo..). Tänker du bo i Dizin?

Barso

Ny medlem
Hej! Är precis hemkommen från 2 veckor i Iran.
Besökte Dizin, Shemshak och Darbandsar.

Det var mindre snö än vanligt just nu, men dumpade totalt ca 50-60cm sista dagarna och prognosen visade snö resten av veckan när vi for.

Shemshak har nyligen öppnat men lite senare i år än vanligt. De sa att de brukar hålla öppet till maj månad på hotellet där. Högsäsongen snömässigt (vad vi förstod) var ungefär mellan mitten av december till mitten av mars eller något sådant.

Överlag gick det att hitta orört puder precis utanför liftsystemen utan någon ansträngning alls på alla orter även när det inte snöat.
Dizin har störst system, följt av Darbandsar och Shemshak (2 sittliftar och 1 knapplift).

Samtliga bjöd på bra åkning men tyckte personligen att stämningen i Shemshak och Darbandsar var trevligare än i Dizin. Darbandsar har modernast liftsystem.

Iranier är överlag inte insatta i offpiståkning. Har ni åkt ut någonstans kommer andra följa efter, utan utrustning. I Shemshak åkte folk precis överallt helt utan eftertanke, skär av varandra ovanifrån osv vilket var rätt otäckt så håll ögonen öppna i offpisten!

Bäst potential för bra offpist (Bäst profil) (Om man har tur utrustning) har enligt mig (oss) Darbandsar.
Där har man dock aldrig riktigt upplevt offpist och de är riktigt griniga om man åker inom liftsystemet. (Detta för att nästan ingen vet något om offpiståkning och bara kastar sig ut efter andras spår). Så hajka bort en bit och håll er utom synhåll om ni ska försöka åka offpist här. Annars kommer liftvärdarna och kallar in er.

Shemshak har mest puder "mitt i systemet" och fanns även där rätt bra potential att skråa ut.

Dizin hade lite större mängd flackare offpist som även en offpist-nybörjare skulle klara av. Men även möjligheter till brantare åkning och många linjer går ned mot huvudvägen. (Därifrån är det lätt att få taxi/bli upplockad av privatpersoner så man slipper gå i evigheter tillbaka.)

Bra resa överlag och mycket potential finns och mycket mer snö över till offpiståkare än på många andra orter i världen!

Ha det grymt där borta!

KrisL

Ny medlem
Tack för info Barso! Jättebra sådan också. Låter lovande med snömängderna.

Körde du hotell i Shemshak som utgångspunkt eller? Vi klurar lite på boendet
nämligen och vill gärna höra andras (färska) erfarenheter.

Barso

Ny medlem
Hej KrisL

Vi hade Shemshak som utgångspunkt pga brantare profil. Däremot körde taxichauffören fel och körde oss till Dizin. Korta vägen var inte öppen så alltså som att be om att bli körd till Sälen men hamna i Åre. Då hade vi ändå visa taxichauffören adressen på persiska....det verkar vara en grej att säga "Ja, ja jag vet/hittar" fast man inte gör det. Chauffören försökte till och med övertala hotellpersonalen i Dizin att han hade rätt och vi andra fel. De ruttnade tillslut och sa åt chauffören att de faktiskt vet vart det bor och jobbar. Det är samma hotellkedja dock så de kunde bara föra över bokningen. Dock ingick inte frukost i Dizin.
Så jag rekommenderar att ha med hotelladressen utskriven samt en karta där ni pekar vart ni ska!

Så vi var i Dizin i 8 dagar och sista veckan i Shemshak.
Faxnumret till Shemshak använder de inte, telefon svarar de på, men kan ytterst dålig engelska, så någon bekant som pratar persiska är ett bra alternativ för att boka.
Shemshak var allmänt trevligare men något slitnare hotell. Men det var inte så man kände "här kan jag inte bo" det var bara lite äldre. Sålänge man inte förväntar sig lyxhotell.
Allt kostade ungefär 1/3 i Shemshak och Darbandsar jämfört med Dizin. Vi hade oftare känslan av att folk försökte lura oss i Dizin än i Shemshak och Darbandsar. (Det tar ungefär 10 minuter med taxi mellan Shemshak och Darbandsar. ) (Det är ju ändå inga hutlösa summor, men eftersom vi var 3 studenter så var 1/3 av priset välkommet ändå)

Det finns en kille på hotellet som gav oss sin mailadress som vi fått tillåtelse att publicera där man ska kunna boka. Åerigen var engelskan knackig så jag kan inte garantera att det fungerar att boka via den.
Vill ni bo i Shemshak så testa mailen: abbasjafari2020@yahoo.com
Funkar inte det så svarar de på telefon men väldigt dålig engelska, så i sådana fall skulle jag säga att någon som pratar persiska ska boka åt er.
( Vi bokade hotellet via en resebyrå tillslut. )

Hotell 1 och 2 i Dizin är samma kedja bara olika byggnader, även där lite slitet men inte så att det känns som att man inte kan bo där. Låg även hotell lite längre neråt som enligt rykte ska vara trevligare mot utländksa turister än uppe i Dizin. Huruvida det stämmer kan jag inte svara på.

Eftersom du också är tjej kan jag berätta att resa som ogift tjej inte var några problem. Bara följa klädkoderna. Mössa/hjälm går bra på skidhotellen och i anläggningarna. Men heltäckande gäller. Egentligen får (ogifta) kvinnor och män inte dela rum. Men detta var inget problem för oss, vi frågade av artighetsskäl efter skilda rum men de tyckte det var okej att vi bodde i ett trippelrum eftersom vi var västerlänningar.
Även värt att lägga på minnet att man som kvinna inte ens får ta i hand med en man. Kroppskontakt är förbjudet på offentliga platser (som ogift i alla fall, vet ej hur det är om man är gift) och egentligen får en kvinna heller inte umgås med en man på tu-man hand som hon inte är gift eller släkt med.
Så gulla med en eventuell partner är alltså inte att rekommendera.

Vi hade inga problem med detta, jag åkte skidor ensam med min kille och det gick jättebra. Man verkar vara tolerant på skidorterna. (Så, andra som råkar trilla in här, åka som ogift tjej till Iran var inte farligt alls)

Man kan ha mer lycka med svenskan än engelskan eftersom många som flyttade till Sverige under revolutionen flyttat tillbaka. (Så passa er för vad ni säger på svenska, finns risk att andra förstår).

Fråga bara på så ska jag försöka svara efter bästa förmåga. Ska försöka sammanfatta en lite bättre text i allmänhet om både orter och "bra att veta" och lägga upp inom en snart framtid.

KrisL

Ny medlem
Vi kommer att åka upp själva med några vi känner som pratar farsi, så förhoppningsvis kommer vi rätt direkt :)
Har fått rådet att bo i Shemshak och det låter betydligt trevligare även på din beskrivning. Verkar vara ganska lätt att ta sig mellan Shemshak och Darbandsar också, som du beskriver.
Återigen, tack för grym info!

vctr

Ny medlem
Jag var i Dizin och Shemshak i ca 10 dagar för två år sedan. Hade otur med snön men kan annars bara instämma med de andra.

Man kan om man vill arrangera transport av sitt bagage till hotellet i Shemshak och åka skidor bort till Darbandsar och sen lifta/ta taxi (vi liftade) vidare till Shemshak. Rätt trevlig kort tur och inte särskilt svår åkning. PMa mig för färdväg vid intresse.

Ett annat gött tips är att ta taxi ner från Dizin till byn nedanför (har glömt namnet) men där finns en restaurang (förmodligen den enda) som är betydligt trevligare än den på hotellet i Dizin. Det jag minns är att maten var grym och att jag fick spö i biljard av en gammal tant där. Hon var inte rädd för kroppskontakt trots religiös utstyrsel.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp