Iran=Farligt?

Iran=Farligt?
Snackde med en kille i klassen som är från Turkiet och väldigt insatt i hur livet är där nere i mellanöster och länder runt omkring, han är oxå en jävel på religion.. Han sa att kvinnor är ett förbjudet område där.. Militären sjuter dig om du "råkar" flirta med en kvinna där. Kanske lite överdrivet men ni fattar väl poängen..?

Senast ändrad:
Iran=Farligt?
Mattias>> Tillbringade 2 veckor i Iran jan-05. Du behöver inte flirta med tjejerna, de flirtar med dig hela tiden ändå! :)

Senast ändrad:
Iran=Farligt?
Haha, Rikard du satte verkligen hammaren på spiken. T.ex så är det olika köer för killar och tjejer till liftarna och meningen är att man inte ska åka i samma gondol. Men det var många tjejer som gladeligen hoppade in i vår när vakterna inte såg och jäklar vad charmiga dem var.

En annan story: Var på Tehrans flygplats innan vi skulle åka hem och kollade i en liten affär efter skivor med Iransk musik. När jag betalat till kassörskan bad hon mig vänta så skrev hon ett kort och la i ett kuvert. "Your eyes have charm. I love you. My email is ------"

Iran=Farligt?
Vilken korkad typ du verkar vara. varför i hela helvete åker du till iran och inte alperna eller nått ? :S Korkat säger jag bara

Iran=Farligt?
Har varit i alperna så mycket och gjort ett par säsonger där. Gillar dessutom nya upplevelser + att i Iran får du puder för dig själv lääääääänge efter snöfall och med en fallhöjd på 1000m så var det inte alls knasigt.

Iran=Farligt?
fredrik_mx>> gissar att du driver med oss... Men annars kan du ju kolla in Freeride-redaktionens reportage från Iran, ligger väl under artiklar nånstans. De var där när vi var där. Kolla bilderna så fattar du.. Men bara bra om folk lämnar pudret där nere till oss som vill ha det :)

Varför ska man överhuvudtaget lämna trygga västvärlden och uppleva andra kulturer med egna ögon....... Kom nyss hem från "inbördeskrigets" Nepal. Hur soft som helst. Sedan får man ju en lite annan bild när man kollar nyhetsrapporteringen därifrån i svensk media. Men på plats upplever man det liiiite annorlunda. Tror Iran är hur soft som helst fortfarande trots tjafset mellan regeringen och Bush. Vanligt folk där är inte som mullorna. Precis som alla amerikaner inte är som en cowboy från Texas.

Senast ändrad:
Iran=Farligt?
Ja det bara kryllade av dem när jag var där. Speciellt alla gamla gubbar som röker vattenpipa och alla taxichaufförer som sliter häcken av sig och framförallt alla som jobbar på basaren och säljer mattor och framförallt min flickvän. Helt otroligt. Alla är verkligen terrorister

Iran=Farligt?
Var själv i Iran under samma period som ovan nämda resenärer.
Kan skarpt avråda alla från att besöka Iran, främst p.g.a. den extrema faran man utsätts för där.
För er som inte ha varit där och upplevt hur det EGENTLIGEN är att åka skidor i Iran - till skillnad från tidningarnas vinklade försköning - ska jag berätta hur det egentligen är!

Att resa till Iran är relativt bekvämt. Man sätter sig på planet till Teheran, tar en virre, kollar på Mr Bean (dock textad på persiska...) och äter en kebab.
Väl på Iransk mark öppnar sig helvettet. Kulorna viner runt öronen, explosioner till höger och vänster. Taxifärden upp i bergen gick dock relativt tryggt, då vi mutade en Iransk pansarvagnskolonn som röjde vägen för tjugo dollar.
Skidåkningen är dock ganska fin. Säkrast är det när det har snöat mycket, då alla landminor i backen täcks. Se upp för rabiesvargarna bara... De är otroligt kvicka!!!
Den Iranska after-skin håller dock hög klass! Välj mellan vattenpipa, saffransglass, alkoholfri öl, eller varma chips med ketchup och avnjut detta under eftermiddagens offentliga halshuggning. Garanterat hög stämning! (Den österrikiska pjäxdansen med tillhörande oompa-boompa och joddel kan slänga sig i väggen i jämförelse)

Nää, nästa år blir det sälen...

Iran=Farligt?
Allt stämmer som nojlas säger förrutom att det saknas sponken på Iran Airs flighter. Det är ju det som är det fina med att skida i Iran, man får lite härlig terroristsemester samtidigt. Är det snöstorm och man går i väntans tider på pudret kan man alltid roa sig med att skjuta kalashnikov mot rörligt (läs levande) mål eller kast med liten israel.

Iran=Farligt?
Så länge inte USA eller Israel anfaller tror jag inte den saken påverkar en skidåkande turist. Om ett anfall kommer kan ju säkerheten för västerlänningar förändras, annars borde det vara lugnt med den saken. Man måste förstå att iranier i allmänhet inte alls hatar västerlänningar. I synnerhet inte de man träffar uppe i Dizin och tillhör den samhällsklass som har råd att åka skidor. Många man träffar vill vara som oss och ha våra liv. Bra eller dåligt kan man diskutera (är våra västerländska materialistiska liv alltid så bra?). Jag drar i alla fall troligtvis dit igen januari nästa år om inte läget förändras drastiskt. Bättre puder per krona är svårt att hitta på annat håll.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp