italien livigno

italien livigno
jag ska till livigno i vinter.. funderar på om nån här har varit där och kan berätta om det är någe bra ställe? jag har inte den minsta aningen men jag får för mig att det inte är så bra som andra ställen.. mest för att det inte pratas så mkt om livigno kanske..

italien livigno
alltså!! nu MÅSTE ni svara! ska jag ändra mig så lär jag nog göra det nu! för nu pratade jag med en kompis som hade varit där och hon sa att det var olagligt att åka offpist där! och om man gjorde det fick man böter.
vad är det för rappakalja? det låter ju helt sjukt! så kan det väl inte vara ? men är det så så vill jag inte dit!

hon måste nästan ha blandat ihop med om man åker och försvinner på nåt sätt så de lär komma med räddningsmanskap och rädda en! då får man betala kanske om man har kasst med försäkring. men att det skulle vara olagligt och man så fort man åker utanför pisten får lov att betala låter ju för konstigt för att vara sant.

italien livigno
aha.. tack så mkt tony m.. och ursäkta att jag inte tog reda på det själv.
men det här är ju katastrof!! förbjudet offpist! hur kan världen göra så här mot mig! ?

italien livigno
det är ingen fara med att det är förbjuden offpist...inte om det är pudret du är ute efter och inte den fina naturen. för bra puder finns det gott om mellan vissa backar och på sådana lätt tilängliga platser...annars är det än väldigt trevlig lite by...lite jobbigt att det är backar på båda sidor dalen för att bussen imellan är alltid full..

italien livigno
nu gjorde du mig något mer lugnare.. men ändå. det är pudersnön jag är ute efter. men dessa partier mellan backarna? är de långa nog och äventyrliga nog för mig då tro? man vill ju kunna ta en rejäl tur i puffsnö ju med varierande terräng.. skog och klippor och annat smått och gott som kan ge en liteöverraskningar att prata om under kvällen eller bara få en kick utav.
byn och folket i byn verkar ju alla prata gott om så det låter ju lovande men det är ändå åkningen som är viktig för mig. och det är därför jag åker.

italien livigno
tja... va i livigno för typ .. hmm 4-5 år sen kanske vi hade en väldans tur med vädret men helt katastrofalt lite snö .. och backarnas kvalitet och lutning var att jämföra med sälens ... vill inte negga ner det för mkt imen att du säkert inte kommer avboka din resa, och det kan säkert ha förbättrats sen jag va där ... MEn jag själv skulle nog aldrig åka dit igen för skidåkningens skull. Klart sämsta skidåkningen utanför sverige som ja upplevt ... däremot är byn vääldigt fin och billig :)

italien livigno
ush.. nu blev det inge bra igen:( men din negativa erfarenhet kanske hade mkt med att det inte va så mkt snö just då och det är väl ett problem vart man än ska.. där är det ju bara moder natur som har nåt att säga till om. fast du säger iof att backarna är att jämföra med sälen?det vill jag ju inte. de kan väl inte vara så korta va?

näe.. jag bör nog sluta oroa mig och ta det som det kommer. men det blir ju ändå ett bortkastat år på ett sätt.
sen jag började åka bräda har jag under hela sommaren längtat till vintern och sen jag började åka till alperna (förra året) har jag under hela resten av året längtat till alperna.
så.. med andra ord kretsar HELA mitt eländiga liv kring en vecka i alperna en gång om året. och då vill man ju gärna att det ska bli en bra vecka.

italien livigno
belo : jo jag har förstått att det är bra park där och jag älskar åka park men förmodligen mer puder. och grejen är ju den att hopp och dylikt har vi ju faktiskt i sveige oxå mer än vad jag som är ganska ny snowboardåkare kan bemästra men däremot så är det ju lite snålare på pudersidan här i sverige.

italien livigno
Till Livigno åker man inte för offpisten, eftersom det som sagt är olagligt att åka offpist. Däremot är pisterna otroligt välpreparerade och italienarna slöa så det finns gott om plats. Livigno är skattefritt och därmed väldigt billigt och dessutom väldigt solsäkert, vilket leder till att många mindre inbitna skidåkare parkerar sig i solstolarna runt lunch och inte kommer därifrån efter det. Det går också att få riktigt bra skidåkning i Livignos grannbyar. Bormio, orten där alpina VM avgörs i slutet på januari, ligger ett par mil bort och dit går det buss. Se bara till att du köper ett liftkort som gäller även där (har varit standardliftkortet förut). En annan känd ort i tävlingssammanhang är St Caterina, som också ligger några mil bort och nås med buss. Många arrangörer ordnar också en tur till St Moritz som ligger 2 mil bort fågelvägen, men tyvärr 7 mil bort bilvägen. Stora nackdelen, utöver bristen på laglig offpist, är att de olika områdena även inom Livigno måste nås med (gratis) skidbuss. Du måste mao bestämma dig på morgonen i vilken del du vill åka eftersom det tar tid att byta område under dagen.

Hoppas att vi ses i Livigno... åker ner om mindre än en vecka för att jobba som guide på orten...

italien livigno
Ett litet tillägg till ovanstående.... det är egentligen förbjudet på många orter att åka offpist, men det är verkar bara vara italienarna som är snåla nog att jaga ifatt och bötfälla den snötörstande utlänningen för det.

italien livigno
nja pudret mellan baken är väl inte så specielt äventyrliga och defenitift inte fylld av klippor eller träd som kan ge dig kickar men om du letar lite så ska du nog inte ångra din resa iallafall men det är ju som sagt inget ställe att åka till om man söker offpist åkning. och ett tips är att det är lite bättre offpist på den sidan där halfpipen och dyl är så har jag för mig....

Tillbaka
Topp