Italien 🇼đŸ‡č Sportlov 2025

Kipemoja

Medlem
Vi Àr en skidÀlskande familj som vill Äka till Italien pÄ sportlovet 2025. VÄra barn Àr dÄ 16 och 14 Är och Àr bÄda fantastiskt duktiga Äkare. Vi har tidigare varit i Bad Gastein, Serre Chevalier o en dag i Sestriere. Nu vill vi till Italien och kikar pÄ Dolomiterna, Cervinia, Livigno o Monterosa. Skulle bli sÄ tacksamma om nÄgon vill tipsa om ett bra hotell som passar oss pÄ nÄgon av dessa orter. Vi gillar sporthotell tÀnk lite Langley dÀr vi kan njuta och hÀnga efter lÄnga dagar i backen. Vi tÀnkte bila ner för att hÄlla nere kostnaderna. Hade gÀrna bokat bokat tex Langley men det kostar nÀrmre 100.000 för oss v 7 och det kÀnns ju helgalet.

Hej! Har varit ganska mycket pÄ de stÀllen du nÀmner (men bara en gÄng i Livigno).
Min favorit Ă€r nog Dolomiterna. Österrikisk noggrannhet och service kombinerat med italiensk mat och glĂ€dje, samt alpernas vackraste berg. LĂ€tt att nĂ„ med bil, ca tvĂ„ timmar frĂ„n Innsbruck. Om ni hittar boende i nĂ„gon av orterna Selva, Colfosco eller Corvara som alla ligger "pĂ„" Sella Ronda sĂ„ kommer ni att bli nöjda - de flesta boende dĂ€r Ă€r i praktiken "ski in/out". OĂ€ndliga möjligheter till skidĂ„kning pĂ„ samma liftkort utan att ta av sig skidorna. Även San Cassiano Ă€r fint, litet mindre och mysig ort mer i utkanten av Sella Ronda-systemet men nĂ€rmare Cortina som absolut Ă€r vĂ€rt en dagsutflykt eller tvĂ„ (men nĂ„s ej med skidorna pĂ„ fötterna).
Jag brukar undvika att rekommendera Arabba (litet mörkare och ruffigare och svÄrare att nÄ med bil, iofs invid den mest avancerade skidÄkningen) och Canazei (dÀr man fÄr ta en kabin upp/ner varje dag).

Livigno gillade jag, jÀttemysig sol-/snösÀker by och breda backar i alla svÄrighetsgrader men pistsystemet Àr litet "ospÀnnande" (i princip tvÄ avlÄnga berg med byn dÀremellan) och för bilister norrifrÄn finns det en jobbig enkelriktad tunnel som stör upplevelsen.

Cervinia Àr en helt annan upplevelse - redan byn ligger soligt ovanför trÀdgrÀnsen med ett vidstrÀckt skidomrÄde med fantastisk fallhöjd frÄn vÀrldens högst liftburna Äkning ner till Valtournenche. NÄgot vindkÀnsligt system, gÀller sÀrskilt överfarten till Zermatt som annars Àr en rolig krydda. Jag gillar byn men den Àr inte lika genuin som i t ex Dolomiterna eller Livigno. Och vissa delar av lift/pistsystemet Àr ganska flackt.

Monterosa har jag sjÀlv sÀmre erfarenhet av, ganska "endimensionellt" liftsystem, litet mörkare och mindre mysiga byar men iofs med vÀrldsberömd offpist.

Har svÄrt att föreslÄ speciella hotell, finns hur mycket som helst. Beror ocksÄ pÄ om ni vill ha lgh, frukost elller halv-p etc. LÀgger strax in litet lÀnkar till tidigare inlÀgg som jag skrivit. Ett tips Àr att leta boende pÄ t ex Booking.com (kan ge bra överblick och vÀrdefulla kommentarer/recensioner) men sedan maila eller ringa direkt till hotellen eller ta det via de lokala turistbyrÄernas sidor.

PS blev det Kenja till dottern?

LÀnkar till nÄgra tidigare inlÀgg:

Senast Àndrad:
Jag var i exakt samma sits (skidfamilj med barn i Äldrarna 16, 14 och 9 Är). Vi landade ocksÄ i Dolomiterna pÄ sportlovet. Jag ville absolut undvika Canazei pga gondolen upp frÄn byn varje dag, vi gillar att bo mer "i systemet".

Till slut hittade jag jĂ€ttefina lĂ€genheter i Val Gardena (Selva) via den egna sajten https://www.valgardena.it/en/ – ett bra tips istĂ€llet för att mejla runt till alla 100-tals lĂ€genheter sjĂ€lv! :)

Vi kör ocksÄ hyrbil frÄn Innsbruck, vilket kan vara bra att ha för att ta sig runt i det stora systemet.

Tillbaka
Topp