Hej! Har varit ganska mycket pÄ de stÀllen du nÀmner (men bara en gÄng i Livigno).
Min favorit Ă€r nog Dolomiterna. Ăsterrikisk noggrannhet och service kombinerat med italiensk mat och glĂ€dje, samt alpernas vackraste berg. LĂ€tt att nĂ„ med bil, ca tvĂ„ timmar frĂ„n Innsbruck. Om ni hittar boende i nĂ„gon av orterna Selva, Colfosco eller Corvara som alla ligger "pĂ„" Sella Ronda sĂ„ kommer ni att bli nöjda - de flesta boende dĂ€r Ă€r i praktiken "ski in/out". OĂ€ndliga möjligheter till skidĂ„kning pĂ„ samma liftkort utan att ta av sig skidorna. Ăven San Cassiano Ă€r fint, litet mindre och mysig ort mer i utkanten av Sella Ronda-systemet men nĂ€rmare Cortina som absolut Ă€r vĂ€rt en dagsutflykt eller tvĂ„ (men nĂ„s ej med skidorna pĂ„ fötterna).
Jag brukar undvika att rekommendera Arabba (litet mörkare och ruffigare och svÄrare att nÄ med bil, iofs invid den mest avancerade skidÄkningen) och Canazei (dÀr man fÄr ta en kabin upp/ner varje dag).
Livigno gillade jag, jÀttemysig sol-/snösÀker by och breda backar i alla svÄrighetsgrader men pistsystemet Àr litet "ospÀnnande" (i princip tvÄ avlÄnga berg med byn dÀremellan) och för bilister norrifrÄn finns det en jobbig enkelriktad tunnel som stör upplevelsen.
Cervinia Àr en helt annan upplevelse - redan byn ligger soligt ovanför trÀdgrÀnsen med ett vidstrÀckt skidomrÄde med fantastisk fallhöjd frÄn vÀrldens högst liftburna Äkning ner till Valtournenche. NÄgot vindkÀnsligt system, gÀller sÀrskilt överfarten till Zermatt som annars Àr en rolig krydda. Jag gillar byn men den Àr inte lika genuin som i t ex Dolomiterna eller Livigno. Och vissa delar av lift/pistsystemet Àr ganska flackt.
Monterosa har jag sjÀlv sÀmre erfarenhet av, ganska "endimensionellt" liftsystem, litet mörkare och mindre mysiga byar men iofs med vÀrldsberömd offpist.
Har svÄrt att föreslÄ speciella hotell, finns hur mycket som helst. Beror ocksÄ pÄ om ni vill ha lgh, frukost elller halv-p etc. LÀgger strax in litet lÀnkar till tidigare inlÀgg som jag skrivit. Ett tips Àr att leta boende pÄ t ex Booking.com (kan ge bra överblick och vÀrdefulla kommentarer/recensioner) men sedan maila eller ringa direkt till hotellen eller ta det via de lokala turistbyrÄernas sidor.
PS blev det Kenja till dottern?
LÀnkar till nÄgra tidigare inlÀgg:
Tillbaka till amnet. ;-) Klistrar in litet funderingar fran tidigare inlagg jag gjort i detta forum. Kortfattat: For en blandad grupp ar Dolomiterna runt Sella (se nedan) mycket fint. 100% garanterad sno i pisterna, kanoner overallt, alltid valpreparerat. 90% garanterat sno utanfor pisterna i...
www.freeride.se
Hej! Jag och mina 2 vĂ€nner har siktet instĂ€llt pĂ„ italienska alperna till vintern 2022. Ăr relativt "ny" pĂ„ backen, har 3 fjĂ€llenresor i bagaget och bemĂ€strar röda pisterna i Ă
re bekvÀmt. VÀnnerna hÄller motsvarande nivÄ. Vilken skidort i Italien Àr den absolut vackraste sett till vyer och...
www.freeride.se
Hej! Vi Ă€r precis hemkomna frĂ„n vĂ„r första skidresa till alperna och Ă€r helt sĂ„lda. Vi har varit i Alpe dâHuez pĂ„ Langleys hotell Le Petit Prince. HĂ€rliga backar, god mat och sol varje dag! Vi gillar mĂ„nga lĂ€tta backar men Ă€ven möjlighet till utmaningar. Ănskar nu tips inför nĂ€sta sportlov. Vi...
www.freeride.se
Hej! Vi Ă€r tvĂ„ bröder som funderar pĂ„ att boka en lĂ€genhet för 8 pers varav de flesta tonĂ„ringar i Dolomiterna. Vi har tidigare Ă„r frĂ€mst rest till Ăsterrike. I Ă„r kom vi igĂ„ng med planeringen lite för sent. Det dumma Ă€r att vĂ„ra barn inte har sportlov samma vecka. VI kikar dĂ€rför pĂ„ veckan...
www.freeride.se
SĂ„g att frĂ„gan stĂ€llts tidigare, men det var inget av svaren som riktigt ringade in det jag Ă€r ute efter. Vilka orter ligger bra till om man vill ha smidig tillgĂ„ng till mycket pist-Ă„kning, dels lĂ€get i systemet, men Ă€ven byar som har hotell nĂ€ra liftar(na) â max 200 meter promenad och lite...
www.freeride.se
Skidresa till alperna v. 8 nÀsta Är. Vi Àr tvÄ familjer med barn mellan 13-18 Är med god skidvana. Vi bokar allt sjÀlva. Vi har varit i Champoluc, Alagna och Ischgl. Gillade skidÄkningen pÄ bÄda stÀllena men mest Monterosa pga: SkidÄkning i vacker naturen VÀlpistade och varierade backar med bra...
www.freeride.se
Hej! Jag funderar pÄ att Äka till Italenska alperna med familjen. Jag har kollat pÄ nÄgra orter som Champoluc, Alagna, Livigno, cervinia/zermatt, gressoney och Courmayeur. Vi har bara Äkt i dom svenska fjÀllen innan sÄ det mesta kommer nog kÀnnas som en uppgradering. Till frÄgan, vilken ort...
www.freeride.se