Italien - Val Gardena

larsove

Medlem
Italien - Val Gardena
Ska för första gången styra skidorna mot Italien och Val Gardena (bo i Ortisei) för en vecka på skidor.
Så behöver tips och guidning, vad ska man inte missa och vad kan man hoppa över? Ska man gå all in o köpa Dolomitit super ski kortet för hela 15 anläggningar eller är man nöjd med ”bara” Val Gardena?

pd

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Med 500+ km sammanhängande pist så finns det en hel del att välja på efter tycke och smak. Det mesta som ingår i Sella Ronda får man tyvärr betrakta som en motorväg i rusningstrafik, men sväng av så finns det riktigt fina områden att njuta av. Restauranger finns det gott om i backarna och de håller genomgående bra kvalité.

Om ni bor i Ortisei / S:t Ulrich så börja dagen med att ta skidbussen in till Selva / Wölkenstein. Alternativet är att ta två kabiner upp på Seceda, åka ner för en förvisso riktigt härlig backe, ta bergbanan ner till S:t Christina och sedan två liftar upp för att komma upp till starten av Saslong och Sella Ronda ovanför Selva för vidare äventyr.

Trivs ni bäst i blå backar så finns det ett eldorado av sådana uppe på Seiser Alm dit det går en gondol från Ortisei. I så fall kan ni nöja er med enbart
Val Gardena annars skulle jag säga ta hela Dolomiti. Prisskillnaden är inte så stor och annars gäller det att hålla ordning på var gränserna går.

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Instämmer med pd i allt. Ni kommer att vilja utforska delar av Sella Ronda så köp det stora liftkortet. Man behöver inte åka "runt" utan kan ta sig en bit på vägen av Sella Ronda, stanna i nån backe där det känns bra, luncha och sedan åka hem samma väg. Det blir oftast inte riktigt samma backar "samma sträcka åt anda hållet" så man får stor variation ändå.

Fördelen med "Sella Ronda" är inte främst att man kan åka "runt" (vilket man iofs kan göra också) utan att det bildar en sorts mångdimensionellt liftsystem med många varianter. När man väl lärt sig prioritera.

Vi vet inte hur erfarna skidåkare ni är. För den oerfarna och "medelåkaren" finns det även trevlig "ljusröd" åkning som utgår från Corvara, om man inte fortsätter till höger runt Sella Ronda utan utforskar det vidsträckta området "rakt fram" mellan Corvara, San Cassiano och La Villa. Och missa inte den lilla trevliga Edelweiss-tal upp till vänster vid Colfosco mellan Selva och Corvara. Snäll åkning dit och hem till Val Gardena.

Om ni är litet mer vana skidåkare (medel räcker gott), och börjar tidigt med bussen till Selva som pd föreslog, så hinner ni inte bara hela Sella Ronda utan också en avstickare upp på glaciären Marmolada samma dag. Jag gjorde den rundan med min dotter då hon var 12,5 år, det gick bra. Den utstickaren går från Arabba, där man tar gondolen upp (ej kabinen) och stiger av vid mellanstationen.

Litet mer utmanande åkning hittar man dels ovanför Arabba, den långa svarta pisten Gran Risa ner mot La Villa och en del backar mot St Cristina och Selva - men lättare varianter finns överallt.
Området ovanför Canazei är också öppet och trevligt.

Till mina egna favoriter hör Saslong ner mot Sta Cristina, där herrarnas damernas WC-störtlopp brukar gå varje december. Tydligen finns också en ny, lång litet rödare pist mer i fallinjen under Danterciepes-gondolen från Selva - ser intressant ut, får bli nästa gång. Gran Risa mot La Villa är en svart favorit. För småbarn är skidskoleområdet mitt i Selva helt perfekt. En solig dag är övre delen av Seceda ovanför Ortisei/Sta Cristina härligt och vackrare omgivningar är svåra att hitta.

Senast ändrad:

Jeppe72

Ny medlem
Italien - Val Gardena
Kapar tråden lite….

Ska ner till Canazei v6 och vill ha tips på offpist, (om det nu finns nån snö.) har varit där för ca 10 år sedan men har lite dålig koll på vilka backar jag åkte. 😃

Vi är erfarna snowboardåkare

/Jesper

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Området är inte perfekt för offpist, dels pga glesa snöfall och många soldagar, dels för hur terrängen ser ut (många branta stup och klippor med ofta pistbeklädda sluttningar mellan). För min del har jag hittat det mesta direkt vid sidan av och mellan pisterna, det är bara att spana, och där kan det ligga kvar ganska länge. En del ytor finns under Sassolungos östra sida men då får man traska upp själv.
För den mer erfarne finns en del klassiker som jag själv aldrig testat, typ Val di Mezdì ner från själva Sella-massivet.

Jeppe72

Ny medlem
Italien - Val Gardena
Området är inte perfekt för offpist, dels pga glesa snöfall och många soldagar, dels för hur terrängen ser ut (många branta stup och klippor med ofta pistbeklädda sluttningar mellan). För min del har jag hittat det mesta direkt vid sidan av och mellan pisterna, det är bara att spana, och där kan det ligga kvar ganska länge. En del ytor finns under Sassolungos östra sida men då får man traska upp själv.
För den mer erfarne finns en del klassiker som jag själv aldrig testat, typ Val di Mezdì ner från själva Sella-massivet.
Nej jag vet att det inte är direkt nåt offpist mecka, lite därför jag frågar här. Kommer dock ihåg att det var några system som jag tänkte att de nog hade varit roliga ifall det skulle komma snö men kommer ju inte ihåg vilka det var.

Tack för svar iallafall!👍🏻

pd

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Korrekt. Damerna har bara kört där en gång. Storasyster Delago som är uppvuxen och bor ett par hundra meter från backen kom tvåa.

Ortisei har för övrigt en koppling till svenska alpina åkare. Herman Nogler, Stenmarks och Strands coach alltså, kommer därifrån. Och där avgjordes även världscupen 1974/1975 med en parallellslalom - som Stenmark förlorade mot Gustav Thöni.

Se om du kan hitta backen @larsove.

PisteCarver

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Ortisei har för övrigt en koppling till svenska alpina åkare. Herman Nogler, Stenmarks och Strands coach alltså, kommer därifrån. Och där avgjordes även världscupen 1974/1975 med en parallellslalom - som Stenmark förlorade mot Gustav Thöni.
Den finalen såg jag!:)
Väldigt synd för Ingemar hade gått om Thöni just när han körde ur.

Om man vill träffa Gustav Thöni så driver han ett hotell och arbetar som bergsguide i den lilla skidorten Trafoi i Südtirol.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
I dokumentären om Stenmark mer än antyds det att Thönis väg till finalen var ganska mycket lättare… En lagkamrat till Thöni gav upp och andra motståndare försökte man muta. Sägs det.

Slaktaren

Medlem
Italien - Val Gardena
Ska för första gången styra skidorna mot Italien och Val Gardena (bo i Ortisei) för en vecka på skidor.
Så behöver tips och guidning, vad ska man inte missa och vad kan man hoppa över? Ska man gå all in o köpa Dolomitit super ski kortet för hela 15 anläggningar eller är man nöjd med ”bara” Val Gardena?
Dolomiti superski kortet ska du ha så kan du åka hela Sella Ronda.. När jag var i Ortisei bodde jag på Gardena Grödnerhof riktigt bra faktiskt… finns en restaurang nästan längst ner i pisten mot ortisei som är riktigt bra fantastisk uteservering minns ej namnet men går inte o missa. När du åker Sella Ronda äter du med fördel på Fienele Monte (boka bord). Skippa Jimmyz hut tyckte inte det var något vidare.
Transporten till ValGardena är lite ettrig 4 h med bil från München Milano eller Venedig, Innsbruck är närmre iof om du lyckas hitta bra plåtar..

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Verona är också en bra flygplats för hela Dolomiterna. Fanns åtminstone förut bra transfer därifrån till Val Gardena.

larsove

Medlem
Italien - Val Gardena
Dolomiti superski kortet ska du ha så kan du åka hela Sella Ronda.. När jag var i Ortisei bodde jag på Gardena Grödnerhof riktigt bra faktiskt… finns en restaurang nästan längst ner i pisten mot ortisei som är riktigt bra fantastisk uteservering minns ej namnet men går inte o missa. När du åker Sella Ronda äter du med fördel på Fienele Monte (boka bord). Skippa Jimmyz hut tyckte inte det var något vidare.
Transporten till ValGardena är lite ettrig 4 h med bil från München Milano eller Venedig, Innsbruck är närmre iof om du lyckas hitta bra plåtar..
Blev SAS till Linate och sen 3,5h bilande till Val Gardena (Ortisei). Tackar för tipsen och imorgon ska det införskaffas ett Dolomitit Superski pass! Förutom Sella Ronda, några andra ”måsten” att åka?

pd

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Blev SAS till Linate och sen 3,5h bilande till Val Gardena (Ortisei). Tackar för tipsen och imorgon ska det införskaffas ett Dolomitit Superski pass! Förutom Sella Ronda, några andra ”måsten” att åka?
Om du vill ha saker att skryta om när du kommer hem:
  • Sasslong, svarta backen = klassisk världscupsbacke
  • La Longina = lååång backe ner till Ortisei (ca 12 km)
  • Marmolada - 1800 m fallhöjd
  • Hidden Valley + Rifugo Lagazuoi (har även övernattning)
  • Sella Ronda
Glöm inte att hålla koll på klockan och hur snabbt ni rör er för området är stort och på eftermiddan när alla skall hem så kan det korka igen på sina ställen. Ha också koll på vädret för visst är det surt när de stänger Åreskutan men det är inget mot när de stänger ner något av passen som man behöver komma över för att komma hem. Finns givetvis en app och det finns även pistkartor i 3D.

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Denna kan ni inte missa på väg ner La Longina från Seceda tillbaka till Ortisei... Ofta mycket folk men mysig plats att avsluta dagen på. Kanske litet kallare så här års iofs jämfört med när vårsolen i mars värmer gött.

Glöm inte ta en paus och spana in omgivningarna då och då t.ex. när ni kommer upp till Seceda. Så spektakulärt att Apple använt dessa vyer vid en produktlansering:

Apple-Dolomiten.jpg

larsove

Medlem
Italien - Val Gardena
Denna kan ni inte missa på väg ner La Longina från Seceda tillbaka till Ortisei... Ofta mycket folk men mysig plats att avsluta dagen på. Kanske litet kallare så här års iofs jämfört med när vårsolen i mars värmer gött.

Glöm inte ta en paus och spana in omgivningarna då och då t.ex. när ni kommer upp till Seceda. Så spektakulärt att Apple använt dessa vyer vid en produktlansering:

Apple-Dolomiten.jpg
Vyerna är mer än magnifika!
Har idag kört sellaronda orange och igår sellaronda grön, får säga att den gröna rundan bjuder på mer solsken och vackrare vyer även om båda turerna är otroligt fina!

Kanske får bli ett besök på Cafe Anna imorgon då! Tack för tipset!

fredw

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Låter toppen! Då har ni gjort rundorna, nu kan man variera sig. Utflykttips varav en del i repris:
- Fortsätt rakt fram från Corvara till San Cassiano som har en jättefin lång mörkröd backe ner mot byn. Njut av den vackra öppna högplatån. På vägen hem testar man den långa fina svarta Gran Risa (röd variant finns) ner mot La Villa. Sedan några åk i vackra Edelweisstal vid Colfosco. Backen upp till vänster är bäst med fin backrestaurang på toppen.
- Lär känna backarna i de soliga grytorna ovanför Canazei/ Campitello.
- Marmolada

Seppuccu

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Själv har jag bara åkt två dagar i regionen (bodde i Canazei) nu i början av januari eftersom jag sedan hamnade i sängläge i tre dagar, så jag hann inte se hela Superdolomiti Ski. Snöläget var tunt men åkningen ändå finfin. Men mina takeaways var följande:

* God mat! Tips: Marzemino, ett regionalt rött robust lantvin. Mela verde-sorbet = sorbet på grönt äpple. Espresso lungo = espresso bryggd med lite mer vatten så blir det lite mer att dricka utan att bli koffeinförgiftad av en doppio. :)
* Fantastiska vyer!
* Italienare är rätt mycket bättre på att pista än svenskar.
* Att köra Sella Ronda känns mest som en bucketlist-grej (but why?) och som någon ovan nämnde så kan det bli rätt trångt. En mindre bra åkare ska också ha klart för sig att om man kör Sella grönt och efter en tredjedel eller så inser att man inte orkar/hinner hela vägen så blir det inte roligt när man får vända om.
* Om du inte orkar/hinner hela vägen bort till Marmolata är området kring Arabba rätt trevligt och bjuder på en fin utsikt över bl.a. Marmolada från utkikspunkten Arabba / Monte Vesco.
* Området är så stort att pistkartan man får är i stort sett oanvändbar.
* Ha koll på liftarnas nummer när du åker upp för numret står inte där uppe. Helt idiotiskt.
* Skyltningen av pisterna är väl sådär...

Min vän som varit där fler gånger sa också att Ski Patrol jagade fatt på honom när han körde offpist, så grundregeln för sådant verkar vara no-no. Huruvida det är ett problem för dig eller inte får vara osagt. :)

pd

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Min vän som varit där fler gånger sa också att Ski Patrol jagade fatt på honom ...

Och det är också värt att veta att snöpatrullen är inte den samma i hela området. I Val Gardena är det t.ex. Carabinieri, vilka även är finanspolis har jag för mig. De ser ut som italienska poliser och har tillråga på allt sitt Bergausbildungszentrum i Selva. I andra delar av området är det andra som är ordningsvakter i pisterna.

Skall man slå sig så gäller det att göra det på rätt sida regiongränsen för det avgör vilket sjukhus du kommer att bli transporterad till. Sen vet jag inte hur petiga de är med gränsen. Exempelvis den övre delen av nedfarten från Marmolada hör till Trentino-Alto Adige medan den nedre tillhör Veneto. Finns även någon pist där vänstersidan hör till ena regionen och högersidan den andra.

PisteCarver

Aktiv medlem
Italien - Val Gardena
Och det är också värt att veta att snöpatrullen är inte den samma i hela området. I Val Gardena är det t.ex. Carabinieri, vilka även är finanspolis har jag för mig. De ser ut som italienska poliser och har tillråga på allt sitt Bergausbildungszentrum i Selva. I andra delar av området är det andra som är ordningsvakter i pisterna.

Skall man slå sig så gäller det att göra det på rätt sida regiongränsen för det avgör vilket sjukhus du kommer att bli transporterad till. Sen vet jag inte hur petiga de är med gränsen. Exempelvis den övre delen av nedfarten från Marmolada hör till Trentino-Alto Adige medan den nedre tillhör Veneto. Finns även någon pist där vänstersidan hör till ena regionen och högersidan den andra.
Får man inte åka offpist i Dolomiterna?!
Det brukar väl oftast inte finnas tillräckligt med snö för det iofs, men ändå?

larsove

Medlem
Italien - Val Gardena
Tackar för alla tips o input! Vi hade en fantastisk vecka i Val Gardena o lär nog komma tillbaka.
Knopade ihop några rader som recison o la även upp några bilder om någon är nyfiken.

Topp