Italienska Alperna, vart?

Behöver tips angående de Italienska alperna.

De områden jag tittat på är Cervinia och Canazei. Är det några här som besökt dessa områden? För och nackdelar?

Vi värdesätter åkningen framför party, men lite människor är ju i alla fall alltid trevligt att se om man går ut på kvällen.

Har redan gjort både Österrike och Frankrike så denna säsong tänkte vi ge Italien en chans.

Okej,

Jag har varit i Cervinia och det är ett ganska trevligt område. Ingen jättestor by, men finns iaf möjlighet till lite afterski och även utgång på kvällen
Åkningen i Cervinia är ganska bra om man har nybörjare med sig, eftersom det faktiskt finns blåa backar, något som kan saknas helt på andra orter. Dock blir det lite tråkigt att bara hålla sig på Cerviniasidan, då det är som en svacka mitt på berget där de blåa backarna ligger.
Som tur är kan man göra ett tillägg på liftkortet så att hela Zermatt ingår med mycket bra åkning. MEN om det blåser är inte överfarten öppen.
Åker man med ett vanligt 6dagars så ingår två dagar i övriga Aostadalen, vilket jag absolut tycker man ska utnyttja!
Då har ni chansen att se tex Pila, Champoluc och Courmayeur

En gång, aldrig igen.

Man trängs upp för att köra mest runt på transportsträckor. För att ta sig nånstans ska man åka skidor en halv dag och ta ett åk för att vända hem igen. För 1600 stänger liftarna och att åka taxi runt systemet kostar 100Euro.

En stor besvikelse hela anläggning.

Vart bokning av Canazei igår får se om man skjutit sig i foten eller ej :-) de guider jag pratat med älskar Canazei så man får se om det stämmer :-)

Var två veckor i Canazei 09/10. Sjukt fin åkning om det kommer snö, vilket det gjorde för oss dom 4 sista dagarna. Riktigt, RIKTIGT stort område, vilket är både ett plus och ett minus. Jag skulle åka dig igen om jag visste om att det skulle dumpa snö annars skulle jag nog skippa det och åka till en ort med mindre folk. Och ta det lugnt med reka lite innan ni kör offpist. En polare åkte på böter för offpiståkning, 75€ tror jag det var om jag inte missminner mig.

Du kan mycket väl åka till skidområdet där Canazei ingår. Men bo inte i Canazei. Bo i Arraba, Selva eller någon annan by. Mindre köer på morgonen. Fantastiskt skidområde !

Jag och min man tänkte lämna barnen hemma och få riktig egen åkning. Tanken var Italien, båda åker avancerat. Tips på orter? Skidåkningen är viktigare är super livat. Det får gärna finns ett hyfsat urval på restauranger...:-)

Vad jag har förstått så beror det helt på vilken tid man åker angående köerna.

Vi åkte t ex till Österrike vecka 13 förra året och vi hade knappt några köer alls. Medans vänner som åkte under sportlovsveckorna hade enorma köer på vissa ställen.

Så det gäller att boka lite med förnuft. Vi åker som sagt vecka 6 och då har inte de stora loven kommit igång.

Tillbaka
Topp