Italienska alperna?

Monis

Ny medlem
Italienska alperna?
Hur är det där nu, någon som vet?
Jag ska dit om mindre än 3 veckor till Champoluc/Gressoney/Alagna ca 2h från Turin och jag kollade nyss på snörapporterna och i Schweiz, Frankrike och Österrike hade de snödjup runt 100-200 cm men i italien höll de sig runt 60-75 cm vilket är konstigt att bara italien har lite snö nu när det har snöat som in i...
Stämmer dessa uppgifter eller?

Italienska alperna?
Det här blev ett fall för mr Dann-e och Mas_skier som var där förra veckan.. på bilderna dom har visat så ser d ut som att dom har haft mycke snö..men som sagt, domm kan nog förklara lite mer exakt..
Sj så var jag i Marilleva (typ madonna di campiglio) och där var det MINST 1 meter i offpisten..

Italienska alperna?
VAr i Cormajör (kan ej stava) men det var jättefint. Det var gott om snö, både i och utanför pisterna. Jag var även i Frankrike och åkte skidor men tyckte det var bättre i Italien för det var mindre uppkört. Det gick dock en lavin in i pisten

Italienska alperna?
Om du tittat på Snöguiden här på FR så kan jag säga att det inte stämmer, ligger väll ett täcke på runt 2 meter i Monterosa, La thuile/La Rosiere har runt 3. Madonna och dom lite mer östliga delarna av italienska alperna kan jag inte utala mig om.

Italienska alperna?
tjena.. var i champoluc/alagna för ett par dar sedan.. Var absolut tillräckligt med snö i pisterna, tyvärr lite mindre om man ska åka offpist, men måste säga att det var jäkligt bra åkning iaf.. bortåt mot alagna fanns de mer snö än i champoluc..

Italienska alperna?
ang lavinen.

Nej ingen begravdes men det var väldigt nära.

Det var intressant att se det blev så mycket kraftigare än vad jag hade anat. Ett sådant jobb för all personal efteåt samt det var ju inte mycket yta snön rullade ifrån men det blev en väldig snömassa och packad som tusan. Tvivlar att man hade överlevt det om man hade hamnat i den. Hela backens bredd täcktes och blev högre än pistmaskinen. Lite otäckt att den gick rakt in i pisten. Killarna som utlöste den fick betala dryga böter eftersom den gick in i pisten.

Skall ner nu på lördag igen, hoppas på mer puder

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp