Jag är frälst, hur börjar jag jibba på bästa sätt?

nithro

Ny medlem
Tjena,

Har tidigare åkt snowblades, och åkte idag snowboard med ett gäng kompisar. Stället var grymt isigt, så jag bytte till TT.

Det var riktigt roligt, satte 180º cleant, och grejer. Ska till Österrike v8, och ska åka twintip där. Vill utvecklas så mycket som möjligt, men vet inte riktigt hur.

Känns inte helt rätt att ge sig ut i parken och på måfå prova sånt som de grymmare gör, skulle aldrig gå.

Vill lära mig raila, snurra på boxar, VÅGA, 360º och liknande. Kollade på tricktips, men det var rätt sjuka grejer.

Söker en basic-guide för nyfrälsta jibbare.

tack och hej

360 är väl så basic det kan bli, om man inte räknar med 180 då. men backflip och 360 med lite olika variasioner av grabar är saker som inte tar så länge å lära sig. men det finns ju inga genvägar, bara att nöta som fan:)

finns ju alltid skidkurser som man kan gå i alperna som inte kostar allt för mycket då lär dej alla basic tricks + mycket mer sen kommer du att våga dej på grymmare tricks kan ja lova // jeppeLskii

backflip och 360 är ju de lättaste tricken. snurra på boxar är om möjligt ännu lättare.
bara att nöta, finns inga genvägar.

Det med skidkurs låter faktiskt som en vettig idé. Hur långa brukar de vara? Vi ska bara vara där fredag-lördag (8 dagar), så jag vill försöka få ut så mycket som möjligt utav resan.

Någon prisidé?

Hur går det till på kurserna?

Tror jag skulle kunna sätta 360 om jag tar i och nöter lite. Backflip låter aningen avlägset för mig, fast vem vet, hämningarna kanske släpper när man faller utan att slå sig.

Måste bara fråga en grej, om man kör på en grej, och vill göra om det, brukar ni åka klart åket, ta liften upp och ta det nästa runda, eller går ni tillbaka upp i backen/parken? Alltid funderat över detta :P

Ös på med mer basic-trick, gärna med bra-att-veta också, alla tips är uppskattade.

haha angående det där med att gå uppför backen, det beror väl på hur åkkåt man är, är man sjukt pepp på att köra igen knallar man givetvis upp, om det inte är till ett hopp då, då brukar jag då ta liften och samla nerver å allt man kan göra ^^

aa men när du satt 360 så prova snurra lite mer, prova olika grabs, börja med safety, utveckla vidare till typ toxic, sen har du helt plötsligt tail, sen provar du mute, sen gör du octo helt plötsligt ;)

Ajaj, blir nästan ledsen när jag hör du ska till Österrike för att jibba : /. Jibba kan du åka i Sverige, hika lite berg och åk puder istället. Helt klart värt det!

Senast ändrad:
Sist jag var i Österrike och åkte carving så dropade jag från en klippa på 2-3 meter, och tappade bort min skida en bit efter landningen. Vi gav upp letandet efter 2h eller så.

Sjukt jobbigt att åka ner för ett berg med ett inflammerat knä och en skida ska jag säga er.

Tänkte åka twintip, fast på hela berget i Österrike. Jag är nog enda jibbarn i vårt sällskap, vilket är lite tråkigt.

Handlar mycket om att våga imo tbh. Vågar du inte prova nya saker så blir du fast på samma nivå väldigt länge men man får ändå inte bli dumdristig.

Ang. att gå uppför backen så går man upp om man vill sätta något nytt på någon rail fast om det är ett hopp så tar man liften. =)

Hittade en skön snutt på youtube..

Kolla speciellt 00:35. Vad heter det han gör där? Och hur svårt är det? Ser grymt skönt ut

fan bygg ett hopp i offpisten sen äre bara att vara galen :)

Tillbaka
Topp