jag behöver hjälp med valla

pepeinthebox

Ny medlem
tjena har köpt en ny bräda jag har kört med den i tre dagar. jag har kört med den några timmar om dagen utan att valla den elr ngt för jag visste inte att man behövde det. jag tänkte valla den med ett vanligt strykjärn. men jag behöver ju typ en grund valla kan ngn länka typ en grundvalla från junkyard elr hollywood. sen ngn mer valla som jag kan ha efter grund vallan. behöver svar fort snälla. tacksam för svar.

peace

det går bra att valla med vanligt strykjärn.
eftersom du inte ska racea så skulle jag bara ha lagt på en vanlig valla, typ en sån här:
1 till -4 C

-2 till -8 C

-6 till -12 C

Sen måste du såklart inte köpa alla o valla exakt efter temp om du inte orkar. Bättre att valla än att inte valla i alla fall.

parafin vax elr vad det heter funkar skitbra på skidor iaf, hur det är på bräda vet jag ej, men gå in på typ team sportia och fråga så hjälper dom dig nog :)

Bulkvalla är bäst eller sämst beroende på vem du frågar men jag kör på ren budget var 3-5 åkdag och glider ifrån de flesta. Hur du vallar finns det många gamla och bra trådar att söka. Jag köpte ett kilo valla för 200'kr på Stadium. Har du ett svart belag så ser du när du behöver valla, vallar du ofta så känner du också när det inte är som det ska längre.
Edit: Länk Bulkvalla

Senast ändrad:
Körde en del med Aussies för en massa år sedan som vallade med stearin från ljus. Jag kan inte säga att det gick så bra men å andra sidan så åkte de ju inte så bra in the first place heller. Hehe kul killar, höga nästan jämt.

Köp någon standardvalla. Risken är låg att du orkar valla om när det blir kallare eller varmare. I alperna kan det ju dessutom skilja på 10-15 gr beroende på åkhöjd och sol. Bulk är bra.

Eller så läser du dr Kuzmins avhandling och konstaterar att valla kanske är helt överskattat.

Kuzmin är intressant men det blir lite svårt att stålsikla skidor med stålkant, kan dock konstatera en sak att jag som övernitisk vallare aldrig får några större skavanker på skidorna vid stenkörning.

Senast ändrad:
Grundvalla gör du med en varm parafin. Brukar ofta vara gul eller ev. röd/rosa, t.ex. Swix CH10 eller CH8.
Efter det så lägger du på ett eller flera lager med blå parafin, t.ex. Swix CH6. Blå parafin tycker jag fungerar bra under större delen av säsongen, framemot våren kan du gå över och köra på gul parafin då snön ofta är väldigt blöt och får en sugande effekt.
Sen är ett bra tips att ha med dig ut i backen någon snabbvalla utav universal sort. T.ex. denna:
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17524&ProductDetailId=111110
Som du bara stryker på om du t.ex. tycker att du får för lite fart in mot inrun på ett hopp.

Blir mycket info på en gång här men värt att veta är att om man lägger lite tid på att valla brädan/skidorna när dom är nya så slipper man att sköta dom så ofta framöver.

Lycka till!

Brukar alltid valla med en ca -10 grader valla, börjar man lägga mjukare vallor får man ett helvete den dagen det är kallt och nysnö. Plus att en hård valla sitter bättre och funkar hyfsat på varm snö

har också ett litet problem ang valla.
(får se om ja får några svar annaras får ja göra en nytråd)

Jag tänkte i alla fall att prova att valla med en riktigt kallvalla. så jag körde på swix kallaste (-12 till -30 typ)
Funkade bra i början bara att man fick dra på med värmen för att få det att smälta. Men när det stelnat så var det ett h*****e att sickla bort det. Fick slipa sickeln flera gånger för att det skulle funka att skarapa och det man skrapat bort blev bara till ett fint mjöl/damm.
Sedan tyckte jag att jag läste nånstans att man skulle varmsickla den vallan. Men jag vet att det är många här som säger att man absolut inte ska varmsickla.
Så har ni några tips om hur man ska göra med dessa hårda vallor?

snow_flake sa:
har också ett litet problem ang valla.
(får se om ja får några svar annaras får ja göra en nytråd)

Jag tänkte i alla fall att prova att valla med en riktigt kallvalla. så jag körde på swix kallaste (-12 till -30 typ)
Funkade bra i början bara att man fick dra på med värmen för att få det att smälta. Men när det stelnat så var det ett h*****e att sickla bort det. Fick slipa sickeln flera gånger för att det skulle funka att skarapa och det man skrapat bort blev bara till ett fint mjöl/damm.
Sedan tyckte jag att jag läste nånstans att man skulle varmsickla den vallan. Men jag vet att det är många här som säger att man absolut inte ska varmsickla.
Så har ni några tips om hur man ska göra med dessa hårda vallor?
Man brukar få det problemet ibland med kallvalla. Var du ute i garaget eller i nåt oisolerat förråd eller liknande? Kan vara för att det var för kallt där du höll på. Annars är tipset att ta i utav helvet och se till att skidorna sitter fast då du sicklar. Varmsickla inte.

Tjena snow_flake.
Desstu kallare valla du använder desstu varmare temperatur måste du ha på vallajärnet. Riktigt kall valla ska man alltid smälta på och sedan bara låta stelna en kort stund innan man sicklar av det, alltså varmsickla.
Samma sak kan man göra med väldigt varm valla, t.ex. gul eller röd men då gör man det för att rengöra belaget om det har blivit väldigt smutsigt. Övrig valla ska man inte varmsickla. Vem är det som har sagt att man absolut inte ska varmsickla?

du kan grundvalla med tex blå sickla ur sedan smälter du lite topvalla vad dagen kräver är det en hård valla så ä försicktig med mängden valla det ska bort sedan överflödet
alltenativ valla grundvalla sicklaur polera sedan gnuga in toppvallan direckt med valla klumpen sedan tar du en kork å gnussa tills du jobbat in vallan i skidan sedan sickla å polera upp ytan toppa med flour gnussa å polera klara med hyfsat glid för dagen

fefe sa:
du kan grundvalla med tex blå sickla ur sedan smälter du lite topvalla vad dagen kräver är det en hård valla så ä försicktig med mängden valla det ska bort sedan överflödet
alltenativ valla grundvalla sicklaur polera sedan gnuga in toppvallan direckt med valla klumpen sedan tar du en kork å gnussa tills du jobbat in vallan i skidan sedan sickla å polera upp ytan toppa med flour gnussa å polera klara med hyfsat glid för dagen
Har jag missat något, hur kom vi in på längdåkning? Flourpulver och kork? Antingen har du väldigt skön humor eller så behöver du bättre ventilation i vallaboden :)

För att summera ihop litegrann här, antingen köper du ett kilo bulkvalla och vallar för en tia per gång eller så köper du samma valla i 60g pack för halva priset. Då vallar du för kanske 80 kr/gång.
Dåligt glid uppkommer 90% av gångerna antingen på kall nysnö eller blöt vårslask. Så vill du gardera dig köp en gul bulkvalla samt antingen en blå eller lila. På kall snö ska strukturen i belaget vara fin i blöt snö spelar valla-sorten mindre roll då är det en grov struktur du vill ha. Lämna in skidan/brädan på omslip i Mars/April för grov struktur. Skippa flourvallor om du inte har vallasponsring eller tävlar på elitnivå alt. åker vasaloppet.
för mer info läs den klistrade vallatråden i forum/skidor/freeride
Det viktiga är att valla ofta och sickla samt borsta noga.

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
fefe sa:
Har jag missat något, hur kom vi in på längdåkning? Flourpulver och kork? Antingen har du väldigt skön humor eller så behöver du bättre ventilation i vallaboden
Högflour och kork och sånt används framförallt på fartskidor. Funkar oftast väldigt bra i kallväder, om man borstar tillräckligt i alla fall.

IngemarH79 sa:
Kuzmin är intressant men det blir lite svårt att stålsikla skidor med stålkant, kan dock konstatera en sak att jag som övernitisk vallare aldrig får några större skavanker på skidorna vid stenkörning.
Jag menar mest att det nog kanske är rätt överreklamerat att valla om man ska åka mer än några kilometer (och omvänt är det alltså helt nödvändigt för de som tävlar). Jag har provat att köra både välvallat och ovallat men kan konstatera att ett rejält stenslag i 50+ km/h ger en repa oavsett om man vallat eller ej. Möjligen skulle välvallade skidor kunna hålla längre (skyddade mot slitage i hög fart i pisten?) men jag anser att en normal livslängd för en alpin utrustning är ca 50-100 dagar och då är det nog skit samma med valla om man inte ska tävla.

Men, men, jag tänker inte driva något korståg (och ja, jag vallar fortfarande mina längdskidor (mot bättre vetande?)).

Jag avslutar med att citera Robin (som nog inte varit inloggad på några år): "om du vill att det ska gå fortare så får du väl åka brantare".

Broddan sa:
Tjena snow_flake.
Desstu kallare valla du använder desstu varmare temperatur måste du ha på vallajärnet. Riktigt kall valla ska man alltid smälta på och sedan bara låta stelna en kort stund innan man sicklar av det, alltså varmsickla.
Samma sak kan man göra med väldigt varm valla, t.ex. gul eller röd men då gör man det för att rengöra belaget om det har blivit väldigt smutsigt. Övrig valla ska man inte varmsickla. Vem är det som har sagt att man absolut inte ska varmsickla?
Jag åker i alla fall snowboard till att börja med även(ligger ju i snowboard forumet) fast det har väll inte så stor betydelse. Jag var i källaren när jag fixade o där är det väll typ 19C. Kanske blir att varmsikla nästa gång då?
GOS har sagt att man inte ska varmsickla och därför vågade jag inte göra det=)
Sen har jag läst ganska mycket i valla-tråden och där lästa jag om att man typ skulle förstöra porerna som tar valla om man varmsicklar, fast ja vet inte(?)

snow_flake sa:
Broddan sa:
Tjena snow_flake.
Jag åker i alla fall snowboard till att börja med även(ligger ju i snowboard forumet) fast det har väll inte så stor betydelse. Jag var i källaren när jag fixade o där är det väll typ 19C. Kanske blir att varmsikla nästa gång då?
GOS har sagt att man inte ska varmsickla och därför vågade jag inte göra det=)
Sen har jag läst ganska mycket i valla-tråden och där lästa jag om att man typ skulle förstöra porerna som tar valla om man varmsicklar, fast ja vet inte(?)
Varmsickla inte, men höj värmen på vallan lite, så att den blir lite mjukare, och sickla. Med varmsickla menas alltså att sickla direkt efter man har lagt på vallan. Det du kan göra är att valla brädan stå ett tag (ska man egentligen alltid göra) och sedan värma vallan lite med en hårtork typ och efter det sickla.
Vid 19 grader borde det annars inte var något som helst problem. Ta i lite mer helt enkelt ;)

Har lite problem när jag vallar med blå valla. Har lagt på ett lager grundvalla på skidorna och sicklat bort de. Sedan lägger jag på ett lager blå glidvalla låter de stelna och sicklar, och här kommer problemet: när jag sicklar så flisar sig vallan i flagor istället för fina lockiga spån som den gjorde med grundvalla (gul eller röd). Kan de va så att de är för kallt i garaget ~ 18 grader, eller har jag gjort nÅgot fel?

Det snackas en del bullshit av förståsigpåare som mestadels tror sig veta något (ingen i denna tråd). Du kan inte förstöra belaget genom att valla. Däremot får du vara försiktig, om du inte har valla mellan belag och strykjärn så kan belaget släppa från brädan, det blir för hett. Känn på brädans ovansida, är den varmare än fingervarm så låt den svalna. Det som kan hända annars är att lim inuti brädan släpper och då är den förstörd. Har du värmt brädan lite för mycket, släng inte ut den i snön. låt den svalna långsamt inomhus.
kolla även in www.swixschool.com/

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
Det snackas en del bullshit av förståsigpåare som mestadels tror sig veta något (ingen i denna tråd). Du kan inte förstöra belaget genom att valla. Däremot får du vara försiktig, om du inte har valla mellan belag och strykjärn så kan belaget släppa från brädan, det blir för hett. Känn på brädans ovansida, är den varmare än fingervarm så låt den svalna. Det som kan hända annars är att lim inuti brädan släpper och då är den förstörd. Har du värmt brädan lite för mycket, släng inte ut den i snön. låt den svalna långsamt inomhus.
du kanske också snackar bullshit, det vet man ju inte

Henk021 sa:
Har lite problem när jag vallar med blå valla. Har lagt på ett lager grundvalla på skidorna och sicklat bort de. Sedan lägger jag på ett lager blå glidvalla låter de stelna och sicklar, och här kommer problemet: när jag sicklar så flisar sig vallan i flagor istället för fina lockiga spån som den gjorde med grundvalla (gul eller röd). Kan de va så att de är för kallt i garaget ~ 18 grader, eller har jag gjort nÅgot fel?
Hårdare valla=inte fina lockiga spån.
Skulle nog säga att det är en bra temperatur i ditt garage.

IngemarH79 sa:
... Känn på brädans ovansida, är den varmare än fingervarm så låt den svalna. Det som kan hända annars är att lim inuti brädan släpper och då är den förstörd. Har du värmt brädan lite för mycket, släng inte ut den i snön. låt den svalna långsamt inomhus.
Om man kör på hård valla måste man nog tänja lite på det. För vallan har ju knappt smält innan brädan blir fickervarm. Men självklart ska man försöka hålla den ganska kall.

Den enda personen i denna tråd som säger något vettigt är Ingemar H79. Resten snackar bara massa bullshit som dom tro sig veta eller förstå sig på.
Jag har själv genom mitt jobb i sportfackhandeln träffat flera duktiga vallare från bl.a. Swix och Toko. Och har aldrig hört någon som sagt att varmsickla skulle vara skadligt för skidan/brädan på något sätt.
Om du inte håller på och tävlar, åker vasaloppet o.s.v. på något sätt så skippa alla funderingar på fluor, kork m.m.

Skaffa istället 2 bulkvallor, en kall valla t.ex. blå för den tidiga delen av säsongen och en varm valla t.ex. gul för den senare delen utav säsongen. Köp en sickel, nylonborste och ev. ett vallajärn om du inte har något hemma. Detta är en god bas och i stora slängar vad du behöver om du endast ska valla för att få glid i skidbacken.
De pengar du sparar på att inte köpa massa onödiga vallor och tillbehör som du inte behöver, använder du sedan istället till att unna dig en planslip/kantslip ett par gånger per säsong. Detta gör underverk, skidorna blir som nya och blir betydligt lättare att sköta om själv framöver.

Som tidigare redan sagts. För alla er som vill lära er mer om vallning kan även jag tipsa om att kolla in Swix School.
Finns många bra videos om hur man ska gå tillväga.
http://www.swixschool.com/

Jo ... mycket dumheter i den här tråden från folk som inte har koll! Det finns en klistrad tråd avseende skidvallning, principen är densamma för brädor. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530

Varmsickling används för rengöring av belaget. Dvs. du sicklar (drar av med plastsickel (skrapa)) medan vallan (parafinet) fortfarande är varmt. När du lägger "glidlager" måste du låta skidan kallna innan du sicklar för att kunna få en bra tålig glidyta. Och ... ja ... hårda kallparafin är jobbiga att få till på ett bra sätt, mjuka varmparafin är mycket enklare.

I slutänden är det precis som Broddan säger, belagets jämnhet och struktur är helt avgörande för hur bra glidet blir. Framförallt är det mycket, mycket enklare att valla ett par skidor/bräda med fint belag!

/MM

Tillbaka
Topp