Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej då är mitt svar att försöka hålla armarna ut från kroppen så inte händerna hamnar i midjan. Då menar jag inte rakt ut åt sidan utan mer frammåt/utåt. Som du beskrev längre upp i tråden tex.JL76 sa:way: jag frågar så här istället, hon frågar vad hon ska göra med armarna , ska vi istället då svara "nej det är för tidigt att tänka på nu låt dem hänga i ett par veckor till" är det mer produktivt?
JL76 sa:Gör det enkelt för dig med stavarna, sträck fram den arm som är åt det håll du tänker svänga nästa gång. Så om du nu gör en höger sväng och tänker svänga vänster sträcker du fram vänster hand, en liten rörelse bara.
Underbart att folk tycker så olika och att alla minsann anser sig veta det rätta. Idetta fall kan det finnas flera rätta sätt. Även skidlärare i skidskolan kan lära ut på olika sätt men ändå lyckas att just lära folk åka. Vet att vissa skidlärare gärna hoppar över att lära ut plogsvängen till nybörjare precis i början som har carvingskidor eftersom att plogmomentet inte alls är någon smidig övergång till skärande svängar, däremot är plogsvängar grunden till sladdsvängar. Och sen från sladdsvängar kan man lära sig skärande svängar. De som på en gång lär ut parallella svängar kan avancera till carvingsvängar fortare men självklart lär skidlärarna även ut plogsväng vid något tillfälle. Olika skidskolor lär ut olika beroende på erfarenhet och principsaker och långvarig tradition. Sen handlar det även mycket hur nybörjaren i fråga är och hur denne lättast lär sig saker.Vannish sa:Förstår inte mycket av detta...way sa:Tror du missförstod mig lite där zantarf, självklart ska man använda stvarna i åkningen för att hitta rätt balans osv.zantarf sa:Precis, otroligt mycket snyggare att göra som 99% av åkarna idag. Dvs bara åka runt och vifta med dom som en annan jibber.
Sorry nu ljög jag faktiskt. Att kunna åka skidor på riktigt innebär även att kunna åka med stavar.
Men enligt mig är det fel att lära en nybörjare att sätta i stavspetsen i snön i varje sväng. Bättre att fokusera på att lära sig kanta skidan och få in den i sväng och utnytja skidans skärning istället fär att sladda och vrida runt skidorna.
Ser alldeles för många i backarna som inte utnyttjar carvingskidorna för fem öre utan bara sladdar när de vill svänga.
Varför ska man inte lära sig rätt när man ändå är villig att lära sig? Tror du en skidlärare i skidskolan skulle be henne sätta i stavspetsarna i varje sväng och säga att det är så man åker carving. Troligtvis inte.JL76 sa:Är man 39-årig nybörjare känns det det finns annat att putsa på än att fundera över om stavisättning är old-school eller new-school, jag skrev dessutom att det var valfritt.
Åker man runt och tänker på hur snyggt man åker mer än hur roligt man har så vet jag inte om det är nån man bör lyssna på heller.
Synd att lära in stavisättning nu för att sedan behöva träna bort det senare menar jag bara...
Som nybörjare lär man sig plog, plogsväng, hasande parallelsväng, parallelsväng och sen carving... Som nybörjare hoppar man inte till carving direkt, däremot om man hoppar över steget hasande parallelsväng så fine. Sen visst är det fantastiskt många som inte åker carving. Men det är ett stort hopp! Att lära sig använda stavarna i åkningen ser jag som något man lär sig efter en parallelsväng.
Och sen så handlar det inte alltid om att lära sig rätt. Utan att lära sig rätt saker i rätt tid. Jag lovar att du inte kan sätta dig på min stol på jobbet och göra allt rätt bara för jag säger till dig att göra det. Däremot kan jag lära dig de enklaste sakerna i början för att sedan utvecklas!
Och ytterligare förstår jag inte vad alla pratar om att man inte använder stavarna osv. I en kortsväng så måste du iprincip använda stavarna för att klara av den korrekt. Och i carving så visst klarar man sig utan, men många av oss är inte tävlingsåkare. Och då använder man stavarna, det är inget 1980-tal över det...
Hehe, ska du peta på JL76 rekomenderar jag att det görs med en moderiktig stav. Annars kan han bli arg :lol:Heinz_p sa:JL76: Stavisättning en öm punkt..?![]()
Way, om hon ska lära sig grundpositionen på skidorna så ingår även armarna och de eller underarmarna är då sträckta framåt precis som IngemarH79 förklarade genom en liknelse med boxningen, att händerna alltid är inom synhåll för ens blick. Och blicken bör då alltså vara någorluna rakt framåt. Om hon även har stavar i händerna påverkar detta lite trygghet eftersom att händerna då får en uppgift, att balansen blir bättre beror på att armarna är framför höften, detta gäller även när stavarna bara susar i i vinden utan stavisättning.JL76 sa:way: jag frågar så här istället, hon frågar vad hon ska göra med armarna , ska vi istället då svara "nej det är för tidigt att tänka på nu låt dem hänga i ett par veckor till" är det mer produktivt?
Istället för att bara sträcka fram armen just innan stavisättningen så anser jag att båda armarna ska vara framme hela tiden och när du väl vill göra en stav i sättning så trycks bara staven ner i snön på det sätttet JL76 beskriver, att man åker runt sin egen stav.JL76 sa:Gör det enkelt för dig med stavarna, sträck fram den arm som är åt det håll du tänker svänga nästa gång. Så om du nu gör en höger sväng och tänker svänga vänster sträcker du fram vänster hand, en liten rörelse bara. Sen kan du om du vill sätta ner staven (försiktigt) i snön så att det blir som en liten pinne du ska åka runt.
Lider du av mindervärdighetskomplex? Tagga ned och låt folk som också kan åka komma med GRATIS tips. Jag är liftvärd men trots det hjälpt en hel del gäster att åka snabbare, lättare, säkrare och roligare bara genom att lära dom en bra grundposition. Har också många skidlärare bland mina vänner och de har inget emot detta. Det kan hända att vi har lite bättre sammanhållning i Årebjörnen än där du jobbar.KalleKax sa:Å herre jävlar rent ut sagt.
Länge sedan jag läste en så sjukt dålig tråd på Freeride. Folk gissar och tror sig veta.
Jag har jobbat med detta dom senaste 11 vintrarna.
Först innan man kommer med en lösning måste man ta reda på varför du är rädd.
Rädsla för fallinjen kan beror på så många saker och är dumt att jobba på nått som inte är problemet om du nu vill blir bra snabbt.
De enda och lättaste sättet är att boka en skidlärare med mycket erfarenhet och svensk-skidlärarexamen.
Där kommer du få hjälp med både tekniken och din rädsla på ett bra och pedagogiskt sätt.
Behöver du tips på bra skidlärare nära dig skriv ett mail här på Freeride.
kalle
Syftet med ordningen jag skrev är att det är skol-progressionen. Självklart kör man inte plogsväng eller sladdsväng om man redan kan göra eller väldigt väldigt snabbt lär sig en skärande sväng. Nu ä det ju iofs inte så att trådskaparen inte kommit så långt ännu. Däremot är det väl mer vanligt att det skiljer sig mellan länder än det gör mellan olika anläggningar i Sverige på hur man lär ut. De flesta svenskar går ju trots allt Slao eller friluftsfrämjandet och där är det ju relativt lika.I3ea sa:Underbart att folk tycker så olika och att alla minsann anser sig veta det rätta. Idetta fall kan det finnas flera rätta sätt. Även skidlärare i skidskolan kan lära ut på olika sätt men ändå lyckas att just lära folk åka. Vet att vissa skidlärare gärna hoppar över att lära ut plogsvängen till nybörjare precis i början som har carvingskidor eftersom att plogmomentet inte alls är någon smidig övergång till skärande svängar, däremot är plogsvängar grunden till sladdsvängar. Och sen från sladdsvängar kan man lära sig skärande svängar. De som på en gång lär ut parallella svängar kan avancera till carvingsvängar fortare men självklart lär skidlärarna även ut plogsväng vid något tillfälle. Olika skidskolor lär ut olika beroende på erfarenhet och principsaker och långvarig tradition. Sen handlar det även mycket hur nybörjaren i fråga är och hur denne lättast lär sig saker.Vannish sa:Förstår inte mycket av detta...way sa:Tror du missförstod mig lite där zantarf, självklart ska man använda stvarna i åkningen för att hitta rätt balans osv.zantarf sa:Precis, otroligt mycket snyggare att göra som 99% av åkarna idag. Dvs bara åka runt och vifta med dom som en annan jibber.
Sorry nu ljög jag faktiskt. Att kunna åka skidor på riktigt innebär även att kunna åka med stavar.
Men enligt mig är det fel att lära en nybörjare att sätta i stavspetsen i snön i varje sväng. Bättre att fokusera på att lära sig kanta skidan och få in den i sväng och utnytja skidans skärning istället fär att sladda och vrida runt skidorna.
Ser alldeles för många i backarna som inte utnyttjar carvingskidorna för fem öre utan bara sladdar när de vill svänga.
Varför ska man inte lära sig rätt när man ändå är villig att lära sig? Tror du en skidlärare i skidskolan skulle be henne sätta i stavspetsarna i varje sväng och säga att det är så man åker carving. Troligtvis inte.
Synd att lära in stavisättning nu för att sedan behöva träna bort det senare menar jag bara...
Som nybörjare lär man sig plog, plogsväng, hasande parallelsväng, parallelsväng och sen carving... Som nybörjare hoppar man inte till carving direkt, däremot om man hoppar över steget hasande parallelsväng så fine. Sen visst är det fantastiskt många som inte åker carving. Men det är ett stort hopp! Att lära sig använda stavarna i åkningen ser jag som något man lär sig efter en parallelsväng.
Och sen så handlar det inte alltid om att lära sig rätt. Utan att lära sig rätt saker i rätt tid. Jag lovar att du inte kan sätta dig på min stol på jobbet och göra allt rätt bara för jag säger till dig att göra det. Däremot kan jag lära dig de enklaste sakerna i början för att sedan utvecklas!
Och ytterligare förstår jag inte vad alla pratar om att man inte använder stavarna osv. I en kortsväng så måste du iprincip använda stavarna för att klara av den korrekt. Och i carving så visst klarar man sig utan, men många av oss är inte tävlingsåkare. Och då använder man stavarna, det är inget 1980-tal över det...
Bara en reflektion så tycker jag att det är mer jobbigt för musklerna att åka plogsväng än parallellsväng så tycker inte alls det e konstigt om nybörjare blir rädd eftersom att plogsvängen tär på krafterna så otroligt mycket i brantare nedfarter.
Hoppas att du Annie ser till att din sambo läser hela denna förumtråd så att han blir lika insatt som du.
Såklart det blev, alla vill klassas som snälla själar och påskynda Annies skidteknik så att hon börjar göra svängarna snabbare. Då är det bra med fart i tråden och med många tips och övningar, alltså många freerideskidlärare som bidrar.snow_flake sa:Vilken fart det blev på den här tråden då.:P
Ja Annie e redan fullärd så nu är det fritt fram att spåra ur.IngemarH79 sa:Som kuriosa kan nämnas att pistörer i stort sett alltid plogar när de ska ta ner en räddningspulka (med eller utan last) Sjukt jobbigt, kan inte begripa varför de inte hasar. Jag upplever verkligen inte att jag har mindre kontroll eller bromsar sämre med parallella skidor. Den starkast bidragande orsaken kanske är att pistörerna har glömt hur man åker skidor då de mest sitter på skotrarna.
Beklagar att jag är lite off-topic men det känns som att Annie har fått mer hjälp än hon kan smälta för stunden
Om det skulle varigt en bortsprungen p12 som frågade så skulle det nog inte bli så mycket respons. Med lite tur nått sånt här:I3ea sa:Såklart det blev, alla vill klassas som snälla själar och påskynda Annies skidteknik så att hon börjar göra svängarna snabbare. Då är det bra med fart och många freerideskidlärare.snow_flake sa:Vilken fart det blev på den här tråden då.:P
...
Ja såklart det finns många trådar om hur man på bästa sätt kan lära sig åka skidor. Om man som nybörjare vet vad man ska leta efter så är det lätt att använda sökfunktionen. Om man som osäker nybörjare inte vet vad man ska leta efter så är det bättre att skriva en ny tråd för att få direkthjälp så att det passar hennes historia. I detta fall med Annie så verkade hon väldigt desperat att snabbt lära sig och verkade inte ha tålamod att gå igenom en massa andras trådar.snow_flake sa:Om det skulle varigt en bortsprungen p12 som frågade så skulle det nog inte bli så mycket respons. Med lite tur nått sånt här:I3ea sa:Såklart det blev, alla vill klassas som snälla själar och påskynda Annies skidteknik så att hon börjar göra svängarna snabbare. Då är det bra med fart och många freerideskidlärare.snow_flake sa:Vilken fart det blev på den här tråden då.:P
...
|||
Finns minst 1000-trådar om detta, SÖK!!!
PS Detta! är din bästa vän, 13-årsgräns här!!! DS
|||
Tusen tack till dig! Fick många bra tips i ditt inlägg!Vannish sa:Många verkar inte uppfatta att det är en nybörjare. Förstår inte vad stavar, carvingsvängar eller att titta på filmer på bra åkare har med saken att göra. Det aboslut bästa som du redan tagit tag i är att gå i skidskola. Din pojkvän är säkert fantastiskt bra men det är svårt att lära nära och kära åka, väldigt svårt.
Liten update på IngemarH79 är att numera lär man ut att man ska ha lite kutrygg, alltså en box i magen.
Position är viktigt, men för en nybörjare som är lite farträdd och höjdrädd kommer positionen hamna i baksätet ändå, och det känns som att det är ett stort hopp att ta. Prioritera händerna fram och försök stå avslappnat så gott det går. Pröva att dissa stavarna ett tag, många använder dom inte alls eller alldeles fel i början. Ett stort problem som många har när man ska gå från plogsväng till hasande parallelsväng är att innerskidan (alltså den uppåt backen) fortfarande hamnar på insidan kanten och den blir svår att få med sig. Då finns det några olika sätt man kan pröva:
1. Försök åka rakt ner om du vågar, annars kan du åka lite på sidan. Se till att skidorna är helt parallela och lägg lite mer tryck på den yttre skidan (alltså den neråt). Nu är det viktigt att du står helt PLATT på den andra skida. Tex om du vill svänga till vänster, då ska du ha lite mer tryck på ditt högra ben och sen ha ditt vänsterben helt platt så att den kan glida med dig i svängen. Detta blir lättare med lite mer fart och lutning, men det viktigaste är att du trivs i backen.
2. Om detta inte funkar så kan du göra en liten avlastningsrörelse samtidigt som du ska inleda svängen. Detta gör du genom att krypa ihop lite extra för att sen "räta ut sig" eller ställa dig upp mer rakt. Genom att göra detta kommer skidorna få lite mindre tryck på sig och det blir lättare att få båda skidorna att svänga tillsammans.
3. Ett annat tips som kan funka för vissa är att pröva att svänga väldigt många små snabba svängar. Detta blir väldigt tungt att göra i plogsväng och hjälper för vissa.
Du behöver vara bestämd när du ska svänga och testa vrida dina fötter lite samtidigt som du svänger.
Det är kul att du försöker ta tag i det och lära dig. Men jag tror verkligen du får ut mycket mycket mer av skidskola. Nu vet jag inte exakt hur mycket du åkt förra säsongen, men att inte komma ifrån plogsvängen betyder att något gått lite fel. Det kan mycket väl vara så att det beror på för brant åkning, det hindrar väldigt många. Många kan åka jättefint i grön/blå backe men att det låser sig totalt i röd. Stanna då kvar och åk, lär dig öka farten åk efter åk och känn på det. Har man tur finns det kanske en röd backe som man kan ta sig upp progressivt i.
Lycka nu till och ha det så trevligt på skidskolan!
Den här "damen" behöver verkligen all hjälp hon kan få! : )I3ea sa:Ja såklart det finns många trådar om hur man på bästa sätt kan lära sig åka skidor. Om man som nybörjare vet vad man ska leta efter så är det lätt att använda sökfunktionen. Om man som osäker nybörjare inte vet vad man ska leta efter så är det bättre att skriva en ny tråd för att få direkthjälp så att det passar hennes historia. I detta fall med Annie så verkade hon väldigt desperat att snabbt lära sig och verkade inte ha tålamod att gå igenom en massa andras trådar.snow_flake sa:Om det skulle varigt en bortsprungen p12 som frågade så skulle det nog inte bli så mycket respons. Med lite tur nått sånt här:I3ea sa:Såklart det blev, alla vill klassas som snälla själar och påskynda Annies skidteknik så att hon börjar göra svängarna snabbare. Då är det bra med fart och många freerideskidlärare.
...
|||
Finns minst 1000-trådar om detta, SÖK!!!
PS Detta! är din bästa vän, 13-årsgräns här!!! DS
|||
Folk som svarar som du skivit ovanstående är lata svarare när de hänvisar till sökfunktionen och om de skriver ett sånt typ av svar så bryter även dem mot forumreglerna. I denna tråd finns det mest energiska trådinläggare som vill tipsa om allt de kan och det gör väl ingenting då om lite repetion dyker upp. Viktigt att hjälpa damer.![]()
Har verkligen inget emot att du har fått så mycket bra hjälp. Tyckte bara att det är intressant att se vilka som får det och vilka som inte får det...Annie sa:Den här "damen" behöver verkligen all hjälp hon kan få! : )I3ea sa:Ja såklart det finns många trådar om hur man på bästa sätt kan lära sig åka skidor. Om man som nybörjare vet vad man ska leta efter så är det lätt att använda sökfunktionen. Om man som osäker nybörjare inte vet vad man ska leta efter så är det bättre att skriva en ny tråd för att få direkthjälp så att det passar hennes historia. I detta fall med Annie så verkade hon väldigt desperat att snabbt lära sig och verkade inte ha tålamod att gå igenom en massa andras trådar.snow_flake sa:
Folk som svarar som du skivit ovanstående är lata svarare när de hänvisar till sökfunktionen och om de skriver ett sånt typ av svar så bryter även dem mot forumreglerna. I denna tråd finns det mest energiska trådinläggare som vill tipsa om allt de kan och det gör väl ingenting då om lite repetion dyker upp. Viktigt att hjälpa damer.![]()
Å helst vill jag ha en gooo stämning i tråden oxå... tycker att det är jättekul att så många lägger ner lite tid på att ge mig tips och råd!! : )
Nu låter det som att du är lite avundsjuk minsann... ; )snow_flake sa:Har verkligen inget emot att du har fått så mycket bra hjälp. Tyckte bara att det är intressant att se vilka som får det och vilka som inte får det...Annie sa:Den här \"damen\" behöver verkligen all hjälp hon kan få! : )I3ea sa:Ja såklart det finns många trådar om hur man på bästa sätt kan lära sig åka skidor. Om man som nybörjare vet vad man ska leta efter så är det lätt att använda sökfunktionen. Om man som osäker nybörjare inte vet vad man ska leta efter så är det bättre att skriva en ny tråd för att få direkthjälp så att det passar hennes historia. I detta fall med Annie så verkade hon väldigt desperat att snabbt lära sig och verkade inte ha tålamod att gå igenom en massa andras trådar.
Å helst vill jag ha en gooo stämning i tråden oxå... tycker att det är jättekul att så många lägger ner lite tid på att ge mig tips och råd!! : )
Kanske blev lite för OT nu men den risken får jag ta.
Låter som om både du och din sambo tog till sig Freeridefolkets utvecklingsförslag här i tråden. Roligt att du kände att det gått framåt med din åkning och att många spärrar krossades.Annie sa:Vill bara tacka för all hjälp jag fått av er allihop!!
Era råd har hjälpt mig att komma över många spärrar. Övade i lilla backen på onsdagen och sen var vi i Sunne i lördags. Det gick jättebra och var verkligen jättekul!! Jag kan nu göra riktiga svängar och hockeystopp!!
Jag har kommit över den värsta skräcktröskeln känns det som.
Min sambo sa till mig att bara titta på honom när vi åkte. Han åkte sakta framför mig hela vägen ner. Sen sa han att jag skulle tänka mig att jag hade stötdämpare i knäna. Sktibra för mig att tänka!!
Ja, och dessutom en jäkel på skidor! Vilket kap du är!Mountain_Man sa:Numera är jag lyhörd, genuint vänlig och vill bara mina medmänniskors bästa. Det var förra veckan jag var dryg och sarkastiskt ...
/MM
Det blev utan skidlärare, eftersom vi inte riktigt visste vilken dag vi skulle åka och då fanns det ingen ledig.The-Geb sa:Vad roligt för dig! Stort grattis!
Som med all (nästan) motorisk inlärning så hamnar man emellanåt på nivåer som kan verka svåra att ta sig vidare ifrån. Du har lyckats ta dig vidare en nivå. Gjorde du det med eller utan skidlärare?
Ett litet mått av rädsla, eller kanske snarare respekt för den egna förmågan är ett sundhetstecken. Den som säger att den aldrig varit rädd har inte kört på gränsen till sin förmåga.
Kör hårt och lycka till!
Ja, era råd var till stor hjälp!! Jag behövde lite saker att tänka på.I3ea sa:Låter som om både du och din sambo tog till sig Freeridefolkets utvecklingsförslag här i tråden. Roligt att du kände att det gått framåt med din åkning och att många spärrar krossades.Annie sa:Vill bara tacka för all hjälp jag fått av er allihop!!
Era råd har hjälpt mig att komma över många spärrar. Övade i lilla backen på onsdagen och sen var vi i Sunne i lördags. Det gick jättebra och var verkligen jättekul!! Jag kan nu göra riktiga svängar och hockeystopp!!
Jag har kommit över den värsta skräcktröskeln känns det som.
Min sambo sa till mig att bara titta på honom när vi åkte. Han åkte sakta framför mig hela vägen ner. Sen sa han att jag skulle tänka mig att jag hade stötdämpare i knäna. Sktibra för mig att tänka!!Tack!, för att du berättar det här, alltid spännande och veta vad teoretiska foruminlägg ger för praktiska konsekvenser ute i verkligheten.
Ser du framemot nästa skidtillfälle med glädje nu?
Ja läs hela konversationen innan du uttalar dig.assr sa:nu missade jag sida två här kände jag.
Låter inspirerande att det gått bra för dig Tinapina.Tinapina sa:Jag har inte läst alla goda råd du fått, men jag vet vad höjdskräck är!
Jag började åka för första gången i mitt liv säsongen 2009/2010 och var då höjdrädd ännu, trots att jag aktivt jobbat med den biten i över 20 år.
För att du ska ha en chans i backen behöver du i första hand jobba med din rädsla. Kommer du över rädslan av höjd (och kanske rädslan att falla och slå dig) har du andra förutsättningar att lära dig åka.
När min sista bit av höjdrädslan föll bort gick det snabbt att fixa skidåkandet. Första säsongen klarade jag att sladda nerför svarta pister. Jag behövde testa på dem för den mentala biten! Idag åker jag carving i rött och riktigt bra med. Men tekniskt har jag slitit och jobbat och satsat pengar på skidlärare och framförallt satsat många timmar på att åka. I dag har jag börjat nosa på brädan och sliter lika mycket med den.
Jag har en väninna som åkt längre än mig som harvar runt med en halvplog ännu då hon också är aningens höjdrädd. Hon går alltså inte framåt överhuvudtaget så länge rädslan blockerar henne.
Så teknik i all ära, men så länge din rädsla blockerar dig kommer du inte heller att kunna göra framsteg!
Hur du löser din höjdskräck är individuellt. Jag är den typen som behövt stegvis stirra rädslan i vitögat genom en aktiv fas. Jag behövde säga högt hur det stod till med mig, diskutera min rädsla med mina vänner, plåga mig, piska mig och utmana mig själv. Jag behövde bli arg över att begränsas av något så futtigt som min egen rädsla. Och steg efter steg höja ribban efter varje uppnått delmål! Att aldrig ge upp är också viktigt.
Min sambo hade sagt förlösande ord till mig; vare sig du faller på flack mark eller i en brant är det samma sträcka ner till jordytan! Sen att man trillar och glider/åker en bit i branten är för mig inte så farligt.
Så jobba med din rädsla i första hand och ge aldrig upp!