Jag kickar uppfakkat, är jag själv om det?

Wall-E

Ny medlem
Tjenare tjenare, jo.

Det är så att när jag ska ta fart, oavsett skate eller longboard, så kickar jag med vänster foten medan jag har höger foten längstbak på brädan.

Den röda cirkeln är min höger fot.
Är det någon annan som kickar som jag? Har alltid varit naturligt för mig att kicka på det viset :P

Skit skall du ha:rolleyes:! nej men länge leve mångfalden hörru!
Själv så kickar jag "normalt" om man nu kan kalla det de. men sålänge du har förbannat skoj på brädan så
är det nog ingen som kommer hänga dig för en sådan skitsak.;)

Keep it magic

Känns "modigt" att kicka så. Har hört att det är vanligt i Brasilien.

Jag har en polare som kickar så! ser jävligt skumt ut men för honom verkar det kännas "rätt"... När jag skulle testa bromsa så i ganska hög fart så slog jag ihjäl mig (stukade handleden). Det var första och sista gången jag gjorde de

Axel-br sa:
Jag har en polare som kickar så! ser jävligt skumt ut men för honom verkar det kännas "rätt"... När jag skulle testa bromsa så i ganska hög fart så slog jag ihjäl mig (stukade handleden). Det var första och sista gången jag gjorde de
Antar att det är helt individuellt, jag har försökt att lära mig regular men det är för jävla ostabilt :P

Det är inte ens lite individuellt, det suger balls att bromsa mongo. Du står med all vikt över baktrucken vilket ger dig 0 stabilitet! Pusha mongo funkar men lär dig bromsa normalt med bakfoten!

Det heter att pusha MONGO inte "uppfakkat"

Det är inget fel med det men det gynnar att lära sig kunna pusha på båda sätten (eller alla 4 om man ska vara petig) så man orkar åka längre :P

Att bromsa mongo är dock inte ens lite rätt , när man kör downhill så har man nästan all vikt på framfoten och om man nu fördelar vikten med jämt över båda fötterna så är det större chans för vobbel men genom att flytta fram vikten så försvinner vobblet ganska lätt. Tar du då av framfoten för att bromsa i högre farter (30kmh+) kommer du förmodligen vurpa och garanterat inte vara lika stabil som om du hade varit om du lärt dig bromsa vanligt.

Finns en bra tråd om detta på longboard.nu och här har du länk till den
http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=11143&hilit=mongo

Senast ändrad:
linder sa:

Det är inget fel med det men det gynnar att lära sig kunna pusha på båda sätten (eller alla 4 om man ska vara petig) så man orkar åka längre :P

Att bromsa mongo är dock inte ens lite rätt , när man kör downhill så har man nästan all vikt på framfoten och om man nu fördelar vikten med jämt över båda fötterna så är det större chans för vobbel men genom att flytta fram vikten så försvinner vobblet ganska lätt. Tar du då av framfoten för att bromsa i högre farter (30kmh+) kommer du förmodligen vurpa och garanterat inte vara lika stabil som om du hade varit om du lärt dig bromsa vanligt.

hmm, tack för tråden! Kanske skulle ta och följa dina tips med att lära sig pusha på båda sätten :) Är väll bara att nöta, hade ingen aning om att det kallades mongo btw.. ;)

linder sa:

Det var precis vad som hände för mig, vet dock ej om det gick över 30kmh men fick vobbel och körde åt helvete

Jag pushar regular och när jag kör distans så brukar jag växla lite när jag blir trött i benen och kör regular mongo. Sen är det ju att du blir ostabilare när du pushar eftersom brädar svänger lättare när du har tyngden i bak och pushar istället för att ha den fram.

''Mongo push'' som jag o mina polare kallar det. Men det är ju en känslo sak, man kör ju på det sätte som käns bäst, skönast och enklast. Själv kör jag ''normalt'', om det nu finns:)

ErikGranli sa:
Jag pushar regular och när jag kör distans så brukar jag växla lite när jag blir trött i benen och kör regular mongo. Sen är det ju att du blir ostabilare när du pushar eftersom brädar svänger lättare när du har tyngden i bak och pushar istället för att ha den fram.
Då vore bättre att lära sig köra fakie och kicka på det viset eller pumpa fart vilket är bättre på alla sätt och vis men klurigt att lära sig.

min polare gör dä också, men är för han kickar med fel fot, alltså han kickar i goofy å står i regular.
goofy=kickar med vänster
redular=höger

IngemarH79 sa:
ErikGranli sa:
Då vore bättre att lära sig köra fakie och kicka på det viset eller pumpa fart vilket är bättre på alla sätt och vis men klurigt att lära sig.
Om du visste vad du pratade om så..

Grejen är att det går mycket fortare att byta från Regular till mongo regular, man tar helt enkelt bara av framfoten och pushar istället för att pusha med bakfoten.

Ifall jag skulle byta switch så jag skulle hamna i goofy så skulle jag behöva ta bakfoten flytta fram den och flytta bak framfoten, vilket kan bli scetchy. Sen kommer man ändå pusha med vänsterfoten.

Jag pushar också mongo men håller på och tränar på att kicka vanligt eftersom det ser så jävla B ut att pusha mongo... Men som sagt innan så är ju det viktiga att du har kul och om folk klagar så kan du ju be dom att dra åt helvete:)

har inte läst hela tråden, men det kallas att pusha mongo. Jag brukar växla, värt när man ska pusha längre sträckor!

Att hatea på mongo push är enbart att erkänna att man är poser/brädbärare...

Erik, har du inte sett när jag kickar mongo? För det ligger lite i det ingemar skrev. Förutom att det heter switch och inte fakie ;)
Är det flat och jag ska växla mellan kicka vanligt och switch så kliver jag av som jag ska börja kicka mongo men i pushen så skickar jag bak brädan så jag står "switch"... Inget jag orkar göra i backar dock då man inte behöver stabiliteten ;)

Mongo har typ räddat min sommar... Började med en spricka i foten som gjorde att jag inte kunde kicka vanligt på 6 veckor och sen direkt efter det nya skor och skoskav på samma fot... Är man då brädåkare och inte en bärare så åker man ändå och skiter i att man pushar switch / mongo utan nöjer sig med att få åka.

Senast ändrad:
Är push och kick samma sak och vad heter det i så fall när man pumpar? Blir ju knäpp på alla termer.

Push o kick är samma och pumpa heter just pumpa, även om jag kallar det att luftjucka :P

Jo de ser just inte mycket bättre ut, speciellt innan man fått in tekniken

Sparkar fan hellre switch än mongo, och jag hatar på mongo för att det är fel. Har inget med poserande att göra. Kan ni inte meja distanser med vanliga sparkfoten så får ni väl ägna tid på gymet istället för att fula er med mongo. Peace out

Erik pushar 2 mil om han ska in och åka så allt beror ju på vad man ser som distanser, jag pushar switch om jag orkar kicka bak brädan när jag gått över till mongo... Tränar hellre genom att hålla på mer med sådant jag gillar istället för att gymma bland alla posers :P

hanken sa:
istället för att fula er med mongo.
Sååå du säger att det är fult? betyder det att du bryr dig om utseendet? Luktar poser ;)

Senast ändrad:
linder sa:
Erik pushar 2 mil om han ska in och åka så allt beror ju på vad man ser som distanser, jag pushar switch om jag orkar kicka bak brädan när jag gått över till mongo... Tränar hellre genom att hålla på mer med sådant jag gillar istället för att gymma bland alla posers :P

hanken sa:
istället för att fula er med mongo.
Sååå du säger att det är fult? betyder det att du bryr dig om utseendet? Luktar poser ;)
Jag erkänner, jag är poser rakt igenom.
Mer seriöst så syftade jag på fulspel då jag tycker man kan lära sig att göra skiten ordentligt :)

Haha klockren tråd, verkar vara fullt med mongon som åker longboard :D Sparkar också retarderat ibland.. skönt att kunna byta.

Tillbaka
Topp