Jag skulle just beställa Sir Francis Bacon men...

nostar

Aktiv medlem
Hej, som topic lyder så skulle jag just beställa ett par Sir Francis Bacon i 190 men då slog det mig att jag borde gå ner och kolla längden på mina nuvarande skidor.

Det är ett par gamla Ross Scratch FS i 174, vilket fick mig att börja tveka om att de blir för långa i 190 och klumpiga då jag gillar att åka tight i skogen och gillar att kunna stå på med skidorna men ändå lägga några sköna tight svängar.

Att jag har kvar mina jibberskidor beror mest på att en massa skoteråkning upptaget de senaste vintrarna och inget större behov av nya skidor har funnits.

Nu med jibberkarriären på hyllan så vill jag ha en schysst All-moutainskida som ska vara lekfull och funka bra i offpisten men inte göra bort sig i pisten. Skulle säga att jag är en medelgodåkare som åkt väldigt mycket som vågar släppa på utför och gillar tight i skogen.

Så blir baconen ett vettig skida till mig tror ni och blir 184 alldeles lämpligt eller är 190 bättre att utvecklas med. Jag väger in på 82-85 kg och är 184 cm lång.

Även läst mycket om bindningar här på forumet och det verkar som man ska satsa på Ross/Look 140 alt Salomon stå 130 om man vill ha en bra bindning som bara funkar då Marker fått mycket ris.

Mvh

skulle spontant säga 184.

jag är själv 174 väger 90 och kör på 178. Vilket jag känner mig bekväm med, om något lite klumpiga med tanke på läng bredd mm. Dock är jag ingen super expert offpist å så

MEN om du känner dig säker på din åkning och tillhör övre skiktet av åkare så kan nog 190 ge ytterligare lite glädje i optimala puderförhållande

Jag har 1 par 184 or och är 185 cm och väger 95kg. Jag tycker skidan funkar bra en rolig skida. Delar den med min son och för att funka bättre i parken valde vi 184 an. Skulle säkert gilla den längre också men en bra skida, det negativa är att den blir nervös i högre farter runt 90 km/h och där hade säkert 190 an varit bättre. Skidan har kanske inte bästa greppet på ren is men en funkar helt ok. Isgreppet och stabiliteten är snarlik med soul 7 fast mycket lekfullare. Soulen flyter något bättre i offpisten.

Tack, för svaren blir att beställa 184orna då känner jag. Då till nästa fråga vars man ska montera bindningar, i vilket läge kör ni dem? -2,5 cm Eric eller -6 som är rekommenderat? Eller gått på eget?

Nitro, du som har Schizo flyttar du dem ofta eller är det mest då du och pojken byter.

Jag har prövat att flytta lite, jag har kommit fram till om recomended ligger på - 6 så åker jag på - 4 allt -4.5 ju längre bak ju bättre blir det i pisten. Där tycker jag skidan funkar bäst. Vi har aldrig skruvat fram så vi hamnar på center. Pojken och jag har samma inställning. Skidan blir något kvickare ju längre fram bindningen kommer. Vid nyår åkte jag bara pist och hade den på - 5 så ganska långt bak föredrar jag. Ska snart iväg och ska testa lite mer i offpisten. Skall bli intressant att se vad andra gillar.

Jag kör på Rocker2 108 (den är väl snarlik SFB iaf) i längd 190
Jag väger ca 75 och är 185cm lång. Tycker den är lite klumpig i skogen men i pisten går den som en dröm, man kan verkligen pressa på hur bra som helst och ändå ha kontroll, ångrar absolut inte mitt val i längd.

Om jag hade valt sfb hade jag kört 190

Jo, den borde ju funka bättre lite längre bak om man inte ska ut och stompa trick i parken. Min ska som sagt bara användas som rolig-skida. Men kände att det var dags att skaffa en större skida efter vi var i Kittel härom veckan då var scratchen i minsta laget och låren fick slita ont.

Primary sa:
Jag kör på Rocker2 108 (den är väl snarlik SFB iaf) i längd 190
Jag väger ca 75 och är 185cm lång. Tycker den är lite klumpig i skogen men i pisten går den som en dröm, man kan verkligen pressa på hur bra som helst och ändå ha kontroll, ångrar absolut inte mitt val i längd.

Om jag hade valt sfb hade jag kört 190
Vi har samma längd men jag har 10 kilo extra pondus :rolleyes:

Har alltid gillat åka tight i skogen vilket gör mig tveksam till 190. Var sugen på R2 108 också, hur funkar dessa i offpisten ? Finns relativt mycket skrivet om SFB men R2 108 är det mindre skrivet om. Känns som både jag och mina vänner söker oss mer mot offpsitåkning. Men vägrar åka runt på skidor som inte alls funkar i pisten, det är ju inte nysnö var morgon.

Kan rapportera om riktig offpiståkning på SFB om 2 veckor...
På Söndag drar jag nämligen till Alagna för 7 dagar helt utanför backen och med Heli lyft! Wooooop!
:cool:

Spoox sa:
På Söndag drar jag nämligen till Alagna för 7 dagar helt utanför backen och med Heli lyft! Wooooop!
Återkom gärna då jag inte har någon panik med att beställa, skidan kommer mest troligt inte användas så mycket i år. Men reorna börjar ju dyka upp lite här och var Och då blir man köpsugen.

nostar sa:
Har alltid gillat åka tight i skogen vilket gör mig tveksam till 190. Var sugen på R2 108 också, hur funkar dessa i offpisten ? Finns relativt mycket skrivet om SFB men R2 108 är det mindre skrivet om. Känns som både jag och mina vänner söker oss mer mot offpsitåkning. Men vägrar åka runt på skidor som inte alls funkar i pisten, det är ju inte nysnö var morgon.
Är ungefär lika lång som dig men lite lättare och kör på rocker 2:orna i 190 och tycker dom fungerar hur bra som helst i tight skog och det mesta annat, går hur bra som helst i pisten också. Däremot trivs dem väl bäst när det åtminstone ligger endel nysnö. Skulle verkligen inte vilja ha ett par kortare då det känns som att dem skulle kännas lite väl mjuka och korta. Kan däremot tyvärr inte jämföra dem med SFBen.

nostar sa:
Spoox sa:
Återkom gärna då jag inte har någon panik med att beställa, skidan kommer mest troligt inte användas så mycket i år. Men reorna börjar ju dyka upp lite här och var Och då blir man köpsugen.
Ja reorna verkar vara i full fart... I hemsedal förra helgen hittade jag SFB i shopen för 3700NOK!!!! kommer dock inte ihåg vilken bindning som satt på

SNUGEN sa:
Är ungefär lika lång som dig men lite lättare och kör på rocker 2:orna i 190 och tycker dom fungerar hur bra som helst i tight skog och det mesta annat, går hur bra som helst i pisten också. Däremot trivs dem väl bäst när det åtminstone ligger endel nysnö. Skulle verkligen inte vilja ha ett par kortare då det känns som att dem skulle kännas lite väl mjuka och korta. Kan däremot tyvärr inte jämföra dem med SFBen.
Man kanske ska våga gå på ett par 190 då, om de inte funkar direkt så har man lite att utveckla sig på, men känns som en del lekfullhet kan försvinna med ökad längd. Alla dessa val, tufft med I-landsproblem.

Gällande montering har jag testat mig fram och skulle inte rekommendera något annat än att montera på erics choice dvs -2,5. Är man obekväm med att ha bindningen "så" långt fram skulle jag nog mer titta på en mer direktionellt skuren skida.

Angående längd kör jag själv på 184cm, är själv 177cm och väger 72kg. Sfb känns otroligt lätt och smidig under foten så i efterhand är jag inte helt säker om jag inte skulle ha valt 190cm istället

cgare sa:
Gällande montering har jag testat mig fram och skulle inte rekommendera något annat än att montera på erics choice dvs -2,5. Är man obekväm med att ha bindningen "så" långt fram skulle jag nog mer titta på en mer direktionellt skuren skida.

Angående längd kör jag själv på 184cm, är själv 177cm och väger 72kg. Sfb känns otroligt lätt och smidig under foten så i efterhand är jag inte helt säker om jag inte skulle ha valt 190cm istället
Att stå mittmonterat har jag inga problem med men tänker att lössnöåkning borde ta stryk av det. Dock verkar de flesta nöjda med offpistegenskaperna även om de flesta nog har Erics choice. Det känns som att det talar för 190 också...

Jag har inte upplevt att skidan skulle ha större tendens att dyka vid -2.5 än -4.5, däremot upplever jag att skidans övriga egenskaper påverkas negativt när jag haft bindningen längre bak än -2.5

För övrigt en riktigt allround samt rolig skida.

cgare sa:
Jag har inte upplevt att skidan skulle ha större tendens att dyka vid -2.5 än -4.5, däremot upplever jag att skidans övriga egenskaper påverkas negativt när jag haft bindningen längre bak än -2.5

För övrigt en riktigt allround samt rolig skida.
Låter ju riktigt bra, nu börjar man snart våga trycka på beställa knappen. Var inne på en Schizo bindning för att kunna prova mig fram men då de verkar lida av tveksam kvalité så hoppar jag den gärna den bindningen!

Absolut värt att pröva men det kräver lite justering gällande teknik. För mig tog det några åkdagar att bli vän med den mer centrerade monteringen. Till en början kändes det som löjligt lite skida framför bindningen vs mina tidigare "traditionellt" monterade skidor. Lätt att hamna både för långt bak som fram vad gäller position men efterhand får man till det och det känns verkligen när man hamnar rätt i position :)

För att göra avslut i tråden så beställdes SFB i 190 med.Ross FKS 140 då jag varit nöjd med den bindningen på mina nuvarande skidor!

Tack för all hjälp och input!

Snödjup

Tillbaka
Topp