Line Sir Francis bacon 2020

Pamper

Ny medlem
God kväll!
Står i valet och kvalet mellan line SFB 2020 184 cm och den som är 190 cm.

Jag är själv 183 cm, väger 75 kg och skulle väl klassa mig som en avancerad åkare. Leker gärna runt på berget i såväl pist som offpist varför jag kollat mycket på denna skida. Verkar pressvänlig men ändå en j*vel på carva och jibba runt i mjuka förhållanden. De flesta reviews säger att man ska sizea upp den för mer stabilitet osv (tex den på blister). Men bla den på newchool menar att man tappar i svingvikten då. Älskar också att åka puckelpist och där tjänar man ju sällan på längre skidor.

Någon som provåkt årets SFB? Åsikter ?!
Fridens liljor!

Senast ändrad:

oskar w

Ny medlem
Har åkt på SFB i flera år och dom har alltid varit grymma överallt. Dock så har det nya modellerna av SFB sin rekomenderade bindningspunkt väldigt centralt så jag skulle inte vara rädd för att välja skidan i en längre längd då den annars känns väldigt kort.

Pamper

Ny medlem
Har åkt på SFB i flera år och dom har alltid varit grymma överallt. Dock så har det nya modellerna av SFB sin rekomenderade bindningspunkt väldigt centralt så jag skulle inte vara rädd för att välja skidan i en längre längd då den annars känns väldigt kort.
Yo! Tror den ligger på -2 från centrum på recommend. Tycker personligen att mittmonterad låter trevlig då jag åkt mycket på parkskidor. Men sant att det då kan bli lättare att luta sig fram och trycka igenom skidan typ?

Yo! Tror den ligger på -2 från centrum på recommend. Tycker personligen att mittmonterad låter trevlig då jag åkt mycket på parkskidor. Men sant att det då kan bli lättare att luta sig fram och trycka igenom skidan typ?
Har själv beställt ett par av årets Sir Francis Bacon, jag gick på 190. Jag kommer precis som dig från parkskidor och åkt nära mitten på i pincip alla mina skidor, så också därför jag gick på sfb. Hade väl tänkt att montera ett par Shift bindningar och använda den som one quiver med allt från att carva switch, till jibb till kortare turer på våren.

Jag har åkt en säsong på Mordecai 186 som inte verkar helt olik denna i vissa aspekter, monteringspunkten och symmetrin ser ganska lika ut och den skidan kändes kort för sin längd. Den var dock hård (faktiskt väldigt oväntat hård) så inga problem alls med stabiliteten så någon extra längd behövdes absolut inte. Dock verkar det ju som att nya SFB har gått tillbaka till att vara något mjukare efter ett par år av en trend av rätt hårda skidor från eric pollard. Vilket iaf fick mig att gå på den längre skidan (dock väger jag runt 85kg), trots att jag annars brukar trivas bäst runt 185.

Ser fram emot MnOs tankar, skidan verkar ju i princip helt omgjort så den mesta informationen på nätet om SFB känns lite utdaterad.

Senast ändrad:

Pamper

Ny medlem
Har själv beställt ett par av årets Sir Francis Bacon, jag gick på 190. Jag kommer precis som dig från parkskidor och åkt nära mitten på i pincip alla mina skidor, så också därför jag gick på sfb. Hade väl tänkt att montera ett par Shift bindningar och använda den som one quiver med allt från att carva switch, till jibb till kortare turer på våren.

Jag har åkt en säsong på Mordecai 186 som inte verkar helt olik denna i vissa aspekter, monteringspunkten och symmetrin ser ganska lika ut och den skidan kändes kort för sin längd. Den var dock hård (faktiskt väldigt oväntat hård) så inga problem alls med stabiliteten så någon extra längd behövdes absolut inte. Dock verkar det ju som att nya SFB har gått tillbaka till att vara något mjukare efter ett par år av en trend av rätt hårda skidor från eric pollard. Vilket iaf fick mig att gå på den längre skidan (dock väger jag runt 85kg), trots att jag annars brukar trivas bäst runt 185.

Ser fram emot MnOs tankar, skidan verkar ju i princip helt omgjort så den mesta informationen på nätet om SFB känns lite utdaterad.
Okej kloka och intressanta synpunkter. Att den nu gått tillbaka att vara mjukare är just anledning till att jag är sugen på den. Testade andra generationen (2015-2019, 2018 specifikt) och den var kul men var något för hård för min smak för buttra och pressa/manuals osv. Sedan har jag testat Line sakana och jag älskade den i pisten. Enligt blister-recensionen ska ju årets SFB kännas som freestyle-version av den vilket låt sjukt kul.

Jag har hur som bokat in mig på skidtestet i Åre nästa helg nu. Gissar att det är bästa sättet att få veta. Ska delge mina åsikter så fort jag få åka på den!

MnO

Aktiv medlem
Jag körde på 184 i helgen i ett för en gångs skull ganska underhållande Lindvallen. Jag har inte tid att skriva något längre nu, men för att svara på ursprungsfrågan rörande längden tyckte jag att 184:an kändes väldigt kort för att vara 184cm, just som nämnts flera gånger ovan på grund av en tydlig jibbig balans och centermontering. Välj den om du vill ha en uttryckligen kompakt och smidig känsla, annars skulle jag ta 190. Jag är som referens 180cm lång och väger 80kg.

Skidan var för övrigt svängig och kul. Otroligt rapp in i sväng, precis som Sakana, men balansen är totalt annorlunda. Det är MYCKET mer jibbkänsla i SFB och precis som sägs ovan är det den mest jibbiga SFB:n hittills, i alla fall bland de jag har testat. Det krävs att man kommer från parksidan för att uppskatta den här versionen utan att ge det några dagars inåkning skulle jag säga. Jag är inte parkåkare. Till rätt åkare kan SFB 2020 säkerligen träffa mitt i hjärtat, men för mig kändes den lite för mycket centerbalanserad och även lite för lättsam i relation till den korta radien för att ge rätt nivå av trygghet när det var lite ojämnt. Jag gillar generellt skidor med mycket skärning (av freeridemått i alla fall), men 16m är för mig lite väl kort. SFB är en skida som premierar finess och snabbhet i fötterna före kraft och beslutsamhet i skäret. Med den typen av karaktär hade jag gärna upp mot 18-20m i radie istället eftersom man då kan åka med lite mindre tryck i skäret, men det är en smaksak. Andra kan säkerligen uppskatta den riktigt korta radien och den blixtsnabba reaktionen i svänginitieringen. Letar man efter en lekfull player med riktigt mycket sväng som tar parken ut till friåkningsområden är SFB ganska unik i breddklassen. Så gott som alla andra skidor i 105-110mm-klassen (utom Sakana) svänger mindre. Totalt sett är nya SFB mindre mellanmjölk än tidigare, men å andra sidan är det också den mest karaktärsfulla versionen hittills.

Pamper

Ny medlem
Jag körde på 184 i helgen i ett för en gångs skull ganska underhållande Lindvallen. Jag har inte tid att skriva något längre nu, men för att svara på ursprungsfrågan rörande längden tyckte jag att 184:an kändes väldigt kort för att vara 184cm, just som nämnts flera gånger ovan på grund av en tydlig jibbig balans och centermontering. Välj den om du vill ha en uttryckligen kompakt och smidig känsla, annars skulle jag ta 190. Jag är som referens 180cm lång och väger 80kg.

Skidan var för övrigt svängig och kul. Otroligt rapp in i sväng, precis som Sakana, men balansen är totalt annorlunda. Det är MYCKET mer jibbkänsla i SFB och precis som sägs ovan är det den mest jibbiga SFB:n hittills, i alla fall bland de jag har testat. Det krävs att man kommer från parksidan för att uppskatta den här versionen utan att ge det några dagars inåkning skulle jag säga. Jag är inte parkåkare. Till rätt åkare kan SFB 2020 säkerligen träffa mitt i hjärtat, men för mig kändes den lite för mycket centerbalanserad och även lite för lättsam i relation till den korta radien för att ge rätt nivå av trygghet när det var lite ojämnt. Jag gillar generellt skidor med mycket skärning (av freeridemått i alla fall), men 16m är för mig lite väl kort. SFB är en skida som premierar finess och snabbhet i fötterna före kraft och beslutsamhet i skäret. Med den typen av karaktär hade jag gärna upp mot 18-20m i radie istället eftersom man då kan åka med lite mindre tryck i skäret, men det är en smaksak. Andra kan säkerligen uppskatta den riktigt korta radien och den blixtsnabba reaktionen i svänginitieringen. Letar man efter en lekfull player med riktigt mycket sväng som tar parken ut till friåkningsområden är SFB ganska unik i breddklassen. Så gott som alla andra skidor i 105-110mm-klassen (utom Sakana) svänger mindre. Totalt sett är nya SFB mindre mellanmjölk än tidigare, men å andra sidan är det också den mest karaktärsfulla versionen hittills.
Oj vad rolig läsning. Tack ska du ha. Jag tycker verkligen det låter som rätt skida för mig. Lutar år 190 cm-varianten men (med lite tur med jobbet bara) ska jag på skidtest nästa helg och får förhoppningsvis pröva båda längderna.

Några spontan frågor om du har tid. Annars om det ev blir av läser jag gärna en längre recension! (Ingen press dock). Hur som rör det sig framförallt om frågor som har att göra hur den är att jibba/hoppa med. Så förstör om detta inte hans med/kunde prövas.

Någon subjektiv uppfattning om "sving-vikten"? - Känns det som den stora nosen släpar mycket i luften? Hur var den att pressa/böja nos/tail vid butters, nollies, ollies osv? Hur var den i landningar? Hur var den i pucklar eller skog? (Den lättsvängda, smidiga känslan du beskriver ovan borde ju innebära att den är superb bara det inte är för hårt)

MnO

Aktiv medlem
Oj vad rolig läsning. Tack ska du ha. Jag tycker verkligen det låter som rätt skida för mig. Lutar år 190 cm-varianten men (med lite tur med jobbet bara) ska jag på skidtest nästa helg och får förhoppningsvis pröva båda längderna.

Några spontan frågor om du har tid. Annars om det ev blir av läser jag gärna en längre recension! (Ingen press dock). Hur som rör det sig framförallt om frågor som har att göra hur den är att jibba/hoppa med. Så förstör om detta inte hans med/kunde prövas.

Någon subjektiv uppfattning om "sving-vikten"? - Känns det som den stora nosen släpar mycket i luften? Hur var den att pressa/böja nos/tail vid butters, nollies, ollies osv? Hur var den i landningar? Hur var den i pucklar eller skog? (Den lättsvängda, smidiga känslan du beskriver ovan borde ju innebära att den är superb bara det inte är för hårt)
Det var frågor som jag inte kan svara på tyvärr. Jag hoppar nästan aldrig och om jag gör det så är det alltid i syfte att ta sig fram i ett åk på ett eller annat sätt. Parkhopp var minst 10 år sen. Och jag pressar vare sig tail eller nos heller så där har jag heller ingen input. Men svingvikten kändes lätt och lättsvängt. Inga som helst problem.

Jag körde lite i kanten på pisten bland lite träd och där gick det också mycket smidigt och fint, om än då med lite för kort front och för mycket tail för min smak. I pucklar däremot går man en hel del på sladd så där är skärningen snarare en nackdel och en så stor front gör att det hookar lite mer än med en rakare skida ibland när man sladdar och tippen greppar i en puckel. Tippen är också ganska mjuk vilket kändes ibland i lite mjukare delar där det slog igenom lite, men utan att det fortplantar sig in under foten.

Som vanligt kan man inte få allt. Hårdare flex hade gett mer stabilitet, men den hade känts betydligt stelare. Och längre radie hade gjort den lugnare i skäret och i sladdad kortsväng, men då tappar man istället lekfullhet. Ständigt denna avvägning.

linushols

Ny medlem
Åkte också sfb i lindvallen i helgen. Håller med @MnO om det han skriver och mot min 17/18 sfb så är denna ännu mera "parkig". Lekfull och upplevs kort för sin längd, har 178 sen innan men 184 i den nya kändes likvärdig längdmässigt.

Upplever skidan som ännu lekfullare än tidigare modeller speciellt i topparna med fortfarande okej styvhet under foten. Skidan är snabb in i sväng och i skogen är den kvick även om snön var sådär. Jag tyckte också den upplevdes stökigare än mina äldre sfb. För mig var den inte riktigt rätt. Jag är 172 och ca 70kg.

Vill man ha en skida som är parkig men funkar bra i skog känns den rätt. Ska man köra stort och snabbt utanför eller i pisten tycker jag den blir för stökig.

Pamper

Ny medlem
Det var frågor som jag inte kan svara på tyvärr. Jag hoppar nästan aldrig och om jag gör det så är det alltid i syfte att ta sig fram i ett åk på ett eller annat sätt. Parkhopp var minst 10 år sen. Och jag pressar vare sig tail eller nos heller så där har jag heller ingen input. Men svingvikten kändes lätt och lättsvängt. Inga som helst problem.

Jag körde lite i kanten på pisten bland lite träd och där gick det också mycket smidigt och fint, om än då med lite för kort front och för mycket tail för min smak. I pucklar däremot går man en hel del på sladd så där är skärningen snarare en nackdel och en så stor front gör att det hookar lite mer än med en rakare skida ibland när man sladdar och tippen greppar i en puckel. Tippen är också ganska mjuk vilket kändes ibland i lite mjukare delar där det slog igenom lite, men utan att det fortplantar sig in under foten.

Som vanligt kan man inte få allt. Hårdare flex hade gett mer stabilitet, men den hade känts betydligt stelare. Och längre radie hade gjort den lugnare i skäret och i sladdad kortsväng, men då tappar man istället lekfullhet. Ständigt denna avvägning.
Okej. Tack återigen för dina svar. Är ju villig att offra stabilitet för lekfullhet så tror verkligen den ska hamna rätt hos mig. Det där med hookig i pucklarna osv kan jag nog ta i utbyte med det fina flyt jag får lär få tillbaka i puder.

zodde

Ny medlem
Hej! Jag hoppar in lite. Ni som testat. Hur känns denna jämfört med förra årets? Gillade förra årets som satan.

Pamper

Ny medlem
Hej! Jag hoppar in lite. Ni som testat. Hur känns denna jämfört med förra årets? Gillade förra årets som satan.
Har testat 2020 SFB 184 cm varianten under åres skidtestardagar. Tyvärr fanns ej 190.n men fick ihop ca 20 åk på 184:n under 2 dagar. Jag har bara provåkt en kompis SFB från 2018 något enstaka åk. Det lilla jag kommer ihåg och har jämföra med så kan jag säga 2020 var mycket mera mjuk och jibbig. Att pressa in i butters, ollies och nollies är lätt men skidan ger ändå ett bra popp tillbaka. Så det är ingen nudel-skida men betydligt mjukare i front och bak än alla andra skidor jag lyckades testa, bla* arv 106, faction ct 3.0, prodigy 3.0, icelantic nomad 105 och Bent chetler 100. Så i den aspekten en helt annan skida mot tidigare.

Den är sjukt rolig att carva med om man gillar kort svängradie. Påminner mycket om Line Sakana, men som sagts ovan så går den ej att pressa lika hårt. I pucklar tyckte jag den fungerade riktigt bra. Jag vet inte om konvexiteten i nosen hjälpte men jag fick aldrig någon hooky-känsla. Den är otroligt kvick och lätt och den mjuka flexen var inget problem där. Om jag tappade mitt-balansen kunde jag snabbt återfå den utan tomahawka åt skogen.

I riktigt stökig, uppkörd pist har den svårt, vilket är förväntat. Lika så om det är isigt, då går det knappt och svänga med den. Men om man hoppar runt och försöker döda fart där det är mjukt/finns snö går den fortfarande att köra riktigt hårt i sådant underlag. Men i princip alla andra mer lekfulla/jibbiga all mountain skidor som jag testade* var bättre här.

För mig helt klart rätt skida, den träffar mig rätt i hjärtat. Och efter ha testat 184an kommer jag gå på den som är 190. För få något mer stabilitet då lekfullheten/lättheten/den mjuka flexen kommer innebära att den fortfarande är grymt kul (tror jag).

zodde

Ny medlem
Tack för ett grymt svar! Det jag gillade med förra årets skida var att även om det var isigt fick jag ändå fast skidan, men den kändes ändå lekfull tyckte jag. Är 182 cm själv. Tror du 190 är bäst att gå på?

Pamper

Ny medlem
Tack för ett grymt svar! Det jag gillade med förra årets skida var att även om det var isigt fick jag ändå fast skidan, men den kändes ändå lekfull tyckte jag. Är 182 cm själv. Tror du 190 är bäst att gå på?
Som sagt var årets SFB betydligt svårare att få fast is jämfört med i stort sett alla andra skidor jag testade. Det gick dock, men inte särskilt tryggt. Tidigare styvare och tyngre varianter av SFB:n var säkert bättre på det. Bland annat Icelantic nomad 105 i 191 och armada arv 106 i 188 cm var betydligt bättre på att "få fast skidan i is" men samtidigt inte lika lekfulla som SFB:n.

Som sagts ovan känns 184 väldigt kort under foten med rockern och man står ca -2 cm från mitten. Jag var tveksam innan till 190, då jag tidigare mest åkt på parkskidor som varit max i min längd runt 184. Men efter ha prövat 184:an kändes det rätt självklart att gå på 190:n för mig. Line-folket i testbåsen trodde också mest på det när jag rådfrågade. Men det beror ju också vad du ska ha skidan till. Åker du i princip bara park skulle jag gå på 184:an. Men ska du ha mera den som all mountain skida/daily quiver freeride skida skulle jag gå på 190:n då den bör ge något mer stabilitet i det område som skidan är sämst (is, uppkört, höga hastigheter) utan att egentligen förlora allt för mycket i områdena där den bäst (lekfullheten).

Jag är inte den bästa skidrecensenten och delger bara min personliga åsikter. Så det jag säger får du ju såklart ta med en nypa salt. MnO och co har mera koll. Dessutom finns bra recensioner av skidan på blister.com och newschoolers rooftop-box review också om vill veta mera om den av folk som prövat den längre.

Så, nu har det blivit en veckas åkning i alperna på SFB 19/20 190cm, och måste säga att jag är grymt nöjd. Efter 10års sökande och experimenterade efter en allround-skida så är detta nog första gången där allting bara känts helt rätt.

Kördes i de flesta fören, puder, slask, kortare tur, hård pist etc. Och tycker att levererade som förväntat, skidorna är relativt lätta och smidiga trots sin längd och storlek, funkade fint i pisten och switch, flöt fint i pudret, "poppiga" och lekfulla. Jag skulle faktiskt gissa på att 190 inte riktigt känns som 184an efter de beskrivningar jag läst då jag inte upplevde dom som mjuka eller överdrivet snabba i svängen, det är såklart lite av en vanesak med hårdheten, men skulle säga att jag upplevde flexet mer i mitten av skalan.

Skidan är sjäklart inte utan komprimisser, det är långa tailar vid recommended montering på 190 modellen, vilket kan vara stökigt i vissa situationer, och att dom är något mjukare gör även den inte är lika aggresiv i t ex pisten mot t ex Morducai. Men samtidigt föredrar jag nog det, med Morducai kunde man verkligen pist-smiska, en skida som tryckte tillbaka när men kom med kraft vilket iof är kul om man har kraft till det. Men samtidigt så är det rätt skönt att även kunna få lite bra svängar med tröttare ben.

Med det sagt, verkligen inte en skida för alla, men den passar verkligen min åkstil perfekt, ha nog åkt på 5st skidor designade av eric pollard tidigare, men det har alltid varit något som störst mig, men denna gång blev det jackpot. För mig blev dessa skidor hans "Opus".

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp