Jaha du är för cool för att stå i liftkön Jacob!?!

• Trådstartare Trådstartare GODman
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
visst har man väl glidit i gräddfilen(ytterkurva) på liftkön ngn gång och kommit upp ett par minuter före...eller glidit imellan då man vart singel och sett ngn annan singelåkare...
men att ställa sig först i kön är noll respekt mot andra...sen om de är stockholmare...landslaget...eller svensson på skidsemester...spelar ingen roll...
vettiga liftvakter sätter stopp för sådant hoppas jag...om inte annat så en stav i huvvet brukar påkalla uppmärksamheten...

Först ska vi klarlägga vad det heter:
"Rouffing" eller "att ruffa"= strategisk förbättring av liftköposition.

okej nu vet alla det. Då går vi vidare.
Okej i alla tränger sig mer eller mindre, man måste det mer eller mindre. Men har man lite där uppe i skallen gör mabn det på ett snyggt sätt. Men man snålar inte med hur mycket man tränger sig.

Normalt sätt är de som blir sura i liftkön en medelåldrig man som var på fjällsemester med sin fru och sina två barn och han hade troligtvis träningoverall eller dyligt.

Men skulle en liten snorunge med attityds problem tränga sin så där som det är beskrivning om, skulle jag inte köra på honom utan RENT UTAV KÖRA ÖVER MÄNNISKAN I FRÅGA.

SLUT. FRÅGOR? FÖRSENT. FRAMÅT.

jaha ja...jag tycker att det är okej för en som Jacob att tränga sig lite i kön...vaddå han är ju proffesionell..och behöver den tid han kna få till att träna. Däremot så tycker jag att man ändå borde visa respekt i backen för de som inte är riktigt lika duktiga.

Vadå träna? Jag behöver la fan också träna, inte åker jag före i kön för det! Slänger man 2 lök på ett liftkort ska man inte tillåta att någon tränger sig före. Sen att hälften av er som skriver här är kids som ser upp till honom, läs J.Wester, och inte ens skulle våga säga till honom om han gick före er i kön är ju sorgligt....

Amen åh!!! Börjar tröttna på ni använder "proffisionel" och "träning" som ursäkt för att tränga sig sådär som Jacob gjorde. Visst, han är proffs. Men det är tamigfan ingen ursäkt för att tränga sig. Tror inte Sverre och Kaj tränger sig när dom "tränar" puder eller annat.

Tror den här diskutionen kommer bli någon av de roliga och långa att läsa som finns här på freeride. Grattis GODman!

jäjä det ända jag vill är att se Jacobs komentar de lär bli roande

jag tycker att en del folk verkar se upp lite för mycket till Jacob Wester ibland...

Jaha, nu är det många som tränger sig helt plötsligt. På de flästa skidorter jag har varit på så står alla i ett fint led oftast och väntar på sin tur. Det är ytterst sällan man ser någon tränga sig.

Liftar e bara till för fjollor.. Riktiga karlar åker inte lift.

jag tycker inte att vi ska hänga ut jakob, det är nog väldigt många som gör det här..

när ja var i åre var det väldigt mycket "jibbers" med scarf och byxorna i knävecket som skulle tränga sig för att stå och nöta 360 i nått big jump. själv så palla ja inte med den där jibbkulturen och drog ut och körde lite offpist istället.

snaken

The noble art of kösmitning har ju för tusan praktiserats sen den moderna liften uppfanns. Men här är det ju inte smitning utan företräde det handlar om. Klart en lokal som lille Jacke och och hans elitpolare ska gå före, precis som Järpenungarna i Åre alltid går före, precis som Hermann, precis som skidskolan, fan gnäller ni över? Nån rättvisa har aldrig funnits, glöm det!
Vad gäller regelrätt köteknik så gäller snabbhet, uppmärksamhet, hänsynslöshet, allt i kombination med ett leende på läpparna.
Och sen, klicka för stavningsfunktionen kidz... suck!

Dunder!

De handikappade får gå före i kön just därför att de är handikappade. Tvekar starkt på att dem får en ärlig chans att "hänga på" i kön...

Skidskolebarnen får gå före därför att deras föräldrar har betalat dyra pengar för deras lektion. De flesta lektioner som är på en timma skulle inte gå att genomföra ifall utövarna får stå i kö 3/4 av tiden...

Backar som är avstängda pga träning är det, precis som du skrev därför att tävlingsåkarana ska kunna utvecklas så mycket som möjligt. Det beror också pga säkerheten både för turister och portåkare...

Att liftkorten är otrevligt dyra håller jag fullständigt med om, men du kan ju ängna en tanke åt alla pistörer som sliter hårt för att få backen i toppskick. Och backar och parker är ofta väldigt bra preparerade/shapade här i Sverige...

Är inne på Fredrik-Ks linje här. Vadan all denna ilska? Hur många gånger åker man lift per dag egentligen? Två? Kanske Tre ...

bouic: I sverige åker man inte lift två-tre gånger per dag. Det gör man i Alperna och alla skidorter som är över tvåtusenmeter höga. I sverige står man i liftkö nästan mer tid än man åker!

varför inte bara nita den här Jacob Wester och sedan starta en "anti-tränga-sig-iliftkön-terrorist-grupp"??

peace

Naily:

Du anade inte en viss ironi i den sista delen av mitt inlägg?

Till er övriga (merparten iaf):
Varför ens orka hetsa upp sig över en tråd om en sån enkel sak som denna här på FR?
Det finns ju inget ni kan göra här för att förbättra situationen. Bomba Westers gästbok men hade ni haft någe stake i er hade ni/du gått fram till honom på en gång.

Sitta och hålla med de andra idioterna för att försöka finna en gemenskap och bygga upp ett självförtroende genom "jag är inte ensam metoden" hjälper ju ingen.
Varför inte gå fram till den som tränger sig och säga ifrån om det stör dig. Det gör jag det funkar bra.
Sen om någon säger "Skit i det din idiot" så får du väll använda andra metoder.

vad tror ni att man har stavarna till?
dra till personen i fråga rakt över käften bara.. oavsett vem det är...

varför bry sig om vem det är? det ska vara samma för alla - kö.

smäll till säger jag.

jävla pajas som jämför små kids som sitter på för höga hästar med handikappade och skidskolor där uppe ^^

Ungdomar, tagga ner nu va!

Alla har väl snejkat i liften som ung. Det hör ju till liksom.

Allvarligt talat. Blir du så arg att du vill slå ner någon bara för att de snejkar dig i liften har du allvarliga psykologiska problem. Kanske hade mamma rätt ändå, allt det där videovåldet var skadligt?

Det är respektlöst att tränga sig i kön men säg till dem som gör det så de fattar att de gör fel.

Frid broder.

Blablablabla...det var ett jädra tjattrande på denna tråd.

Folk tränger sig, visst, det är ju ganska så svårt att komma ifrån. Acceptera det eller gör nåt åt saken.

Själv tycker jag det är störtroligt när de kommer glidande på sidan om en, tittandes åt nåt annat håll, som om det snöade (läs regnade).
Tschwoong, tvärstopp för dem med en 135 Cm stav mellan buggarna. Döm om en något förvånad min från deras, i denna stund, aningens röda anlete.
Hjälper inte det, ta tag i örat och led honom bak i kön. Kan inte vara nån större fara, killen var ju bara barnet.

Det här är ju bara ett par sätt, var inte så jevvla nervös att säga ifrån bara.

Men att glida förbi hela kön är rätt stor skillnad mot att tränga sig! När man är i Frankrike är man ju illa tvungen att tränga sig annars skulle man ju falla direkt... Att ta hela kön i ett svep är jävligt dåligt, spelar ingen roll om man är luftakrobat!

Varför bryr man sig om att nån jävel är proffs eller inte, han/hon har inte mer rätt än nån annan att vara där.
Sen tränger man alltid sig i kön, det gör säkert du också GODman. Hur kommer man annars framåt?

Sen skulle jag skita i om det var Tanner Hall eller Anders Göransson ifrån ingenmansland som gick före mig, jag skulle dra en stav mellan skidorna på han så han inte kunde åka förbi-

1. jag vill bara göra klart för alla att jag stör mig på alla äkliga jibbers som tränger och inte bara Jacob (jag tror därimot att många tänker; gör han de så gör jag de)

2. Att jag hatar alla jibbers som tränger sig betyder inte att jag hatar jibbers utan en sån är jag själv (delvis, diggar offpisten som attans)

3. jag tränger mig inte, alltså jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad simpelt so satans!

ok, GODman....lessen om du störde dej men nu e det så här...
Nästa gång ni åker förbi vid bräckeliften...se efter hur många procent av åkarna där som "hör hemma" i parken. 10 procent kanske? knappt det va? Det jag menar är att liftkön i det närmaste består av lönnfeta sportlovsfirande som har tagit tillfället i akt och sladdat över "dom där häftiga kullarna", som hela backen består av.
Detta stör jag mej fullständigt på, eftersom det dels är livsfarligt att ta ut sina knappt skidkunniga barn ut bland hoppen, då vissa står på platån, visst en jättebra läktare, men knappast ur säkerhetssynpunkt...
Hursomhelst, jag försöker att i viss mån inte tränga mig före de som hör hemma i parken, men ovanstående individer glider jag gladeligen förbi, med hänvisning till rödkullen etc.
sorry om jag trängde mej på någon av er, kanske bara var lagom irriterad den dagen, och orkade bara inte bry mej.
och, det är lugnt att säja till mej, dra en stav i skallen eller nåt...

mvh//J-cob

oh man..... "worst bortförklaring ever" ;)

men ärligt, galna tyskar i st. Anton håller en helt annan nivå.....dom verkar tro att det fortfarande är världskrig och att man ska praktisera krigsföring i liftkön....

peace

men alla får väl pröva att glida runt i parken? även om manär en lönnfet stockholmare. de finns inte något som säger att man åste vara duktig för att åka i bräcke.
men som sagt så är de bara att säga till om man ser att nån tränger sig, svårare än så är det ej.

snaken

i liftkön på sportlovet gäller darwins ideer, survival of the fittest

Jag börjar bli arg. Man får inte göra någonting angående skidåkning om man inte vet vad det heter:
"Rouffing" eller "att ruffa"= strategisk förbättring av liftköposition.

Åh Jacob jag tycker så jävla synd om dig. Att DU ska behöva åka tillsammans med småkids som tycker det är skitkul att hoppa på hoppen och endast får göra det en gång om året är fan helt ofattbart!!..... Men vet du? Så är det när man är jibber! Face the consequences!

att tränga sig är jäkligt dumt men om man är på en sån nivå kanske man inte har tid att stå i liftkön i 10 min där alla 10 -åringar står o glor på en... men det är ändå fel att tränga sig.. svår fråga. Därimot om man tränger sig i Chamonix kan man råka riktigt illa förra veckan var de två slagsmål i liftkön.... men fransmännen och engelsmännen går ju inte ihop.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp