Jämtlands bästa off pist?

ashim

Ny medlem
Jag håller på med en sammanställning över toppturer och liftassisterad off pist-åkning i Jämtlands län och skulle vilja ha din åsikt om var länets bästa off pist finns. Dvs schysst liftassisterad åkning utan att behöva hajka allt för mycket. Gärna fler förslag än Åre och Ramis.

Bydalsfjällen är ett okänt ställe med en del offpist, har själv aldrig varit där men har hört att det ska finnas lite där, https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=27
Tänndalen kan jag tänka mig också ha lite, men det är inget som kan jämföras med åres såklart, men med tanke på att det faller mest snö i det området i hela sverige tillsammans med Riksgränsen så kan det kanske vara något. https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=16
I både Tänndalen och bydalen kan man hajka lite och hitta lite högre/bättre toppar.
Lofsdalen har också lätttilgänglig offpist men lite svårare att hitta fler toppar, dock schysst fallhöjd.
https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=53
Det var de ställerna som har bäst offpist efter åre och ramis...

Senast ändrad:
Med risk för att vara dryg så skulle jag nog säga att det är klokt att vara lite mer specifik i din fråga. Vad för typ av sammanställning ska du göra? Ska du ha med de fem bästa eller precis allt som är värt mödan? Hur mycket är alltför mycket hike, en eller två minuter eller övernattningar? Toppturer bör nog också specificeras för att få bra svar. Du känner ju uppenbarligen till Åre och Ramundberget - om du istället nämner alla orter du känner så kan vi ju lättare fylla på med de andra.

Jarle sa:
Iller sa:
Jarle sa:
Tänndalen och Ramund ligger i Härjedalen?
Men nu var det ju Jämtlands LÄN som gällde...
Ok, har något bristfälliga geografikunskaper och visste tyvärr inte att dessa ingick i Jämtlands län.
Ni har alla på sätt och vis rätt, det ligger i Härjedalens kommun, som ligger i Jämtlands län... För övrigt en bra idé med sammanställningen. Funäsdalsberget sägs kunna bjuda på en hel del riktigt bra offpiståkning, om det blir bättre eller sämre efter den pågående utbyggnaden kan jag dock inte uttala mig om.

Lycka till med boken!

Men vafan runt funäs och Tänndalen finns det ju massvis. I skogen till höger, sett uppifrån, från svansjöliften så är det tight som fasen och brant som sen övergår till en flackare och mer öppen skog. Man kommer ner iofs ner till nordic ski spåret på fem minuter och sen får man staka fem minuter tillbaka till liften. Men kul är det :) Åkte där en hel dag, det är bara ta sig längre åt höger så kan man åka ospårat flera dagar!
Sen mitt emot hamra(Hamrafjället?) så står det lite gamla liftstoplar. Där kan man knata upp och få nåt fint åk. Finns rätt brutala klipper om man gillar sådant.
Sen var vi lill och storskarven rakt ovanför Tänndalen. Man tolkar upp från byn och så får man hajka 1 - 2 timmar beroende på hur snabb man är och vilken topp man väljer.
Runt Funäsdalsberget finns massvis om man så vill. Har inte vart där och lekt lika mycket som i Tänndalen men om man åker ner på baksidan så finns det iaf en jäkligt fet klippa att droppa. Typ 40 meter....
Helags ligger väll i området också. Men det är ju en övernattnignstur om man inte pungar ut tvåtusen.

Iller sa:
Med risk för att vara dryg så skulle jag nog säga att det är klokt att vara lite mer specifik i din fråga. Vad för typ av sammanställning ska du göra? Ska du ha med de fem bästa eller precis allt som är värt mödan? Hur mycket är alltför mycket hike, en eller två minuter eller övernattningar? Toppturer bör nog också specificeras för att få bra svar. Du känner ju uppenbarligen till Åre och Ramundberget - om du istället nämner alla orter du känner så kan vi ju lättare fylla på med de andra.
Jag håller på med en förare över olika friluftsaktiviteter i Jämtlands län och gör research på olika sätt. Jag tänkte att detta var rätt forum för just off pist-biten. Topptursdelen av friåkningskapitlet är avklarat. jag har själv en plan för den liftassisterade off pist-åkningen men det är alltid bra att få in andras åsikter. Därför är det fritt att själv tolka vad "utan att behöva hajka allt för mycket" innebär. Tack för inläggen hittills!

Tillbaka
Topp