Japan 2013

Japan 2013
Vattendroppe sa:
Ostberg sa:
Någon som har tips på orter i japan med lite brantare åkning?
Vad innebär "lite brantare", jag vet att det finns både en och annan couloir som ska vara brant så det räcker i Hakuba-området, 3-5 timmars hajk bort från toppliften i Happo om jag förstått det rätt. Annars finns alltid Kaerazu Ken i Hakuba-området också.
Vill gära se något annat än svenskarnas niseko och hakuba. Men det är inte jätte lätt att hitta rätt bland alla orter.

Japan 2013
Hej! Jag och min pojkvän funderar att åka till Niseko 17 jan - typ sista februari. Är det någon som har några fler tips på billiga boenden som man kan bo på under så lång tid?

Hur mycket får man betala ungefär för ett säsongskort i Niseko? Och, behöver man ha hemresan bokad innan man reser in i Japan? Någon som vet hur rummen som är " Japanese -style" är att bo i?

Japan 2013
tjena tjena har forskatoch forskat en massa nu och är fortfarande osäker på allt då alla bud är olika beroende på var mna läser. Vad som verkar vara säkert är att average snow i hokkaido är betydligt högre än på honshu (15 vs 10 meter give or take) men hur är kvalitén på snön är hokkaido-pudret mycket bättre (torrare) än honshu-snön, då tänker jag närmast på hakkuba området.
tacksam för alla svar !

Japan 2013
Hej alla!
Har begärt priser på boende 13 nätter v7-8 i Niseko och Hakuba, på lodge eller BB. Lägsta 254000 JPY och medel runt 600000 JPY, alltså 30000 SEK - 60000 SEK för 3 personer! Kan bara säga att husbilen vi använder i Europa börjar bli en bättre och bättre affär...

Japan 2013
JAndersB sa:
Hej alla!
Har begärt priser på boende 13 nätter v7-8 i Niseko och Hakuba, på lodge eller BB. Lägsta 254000 JPY och medel runt 600000 JPY, alltså 30000 SEK - 60000 SEK för 3 personer! Kan bara säga att husbilen vi använder i Europa börjar bli en bättre och bättre affär...
Låter ju onekligen sjukt dyrt. vi betalar 3000 per person (9000totalt för tre personer) detta är i niseko, för 14 nätter

Japan 2013
kanon log house samt Aspara Lodge. vi kommer att bo på Aspara, då det inte fanns några plattser kvar på kanon när vi skulle vara där. bara att skicka mail å fråga :)

Japan 2013
Hallå!

Jag och två polare ska till hakuba från slutet av januari till slutet av fabruari, och har en del frågor som fortfarande är lite oklara:

Vi ska bo på Hakuba alps Backpackers, är det någon som hört nått om stället?

Planen är att vi ska åka tåg och sen byta till buss för att ta oss till Cortina, är det någon som har ett smidigare alternativ eller vet om man kan köpa typ månadskort på tåget?

Är det någon som har eller vet vart man kan få tag på terrängkartor över Cortina?

Snöiga hälsningar
Mattias

Japan 2013
Jag kommer att bo där under den tiden. Åker hem 3e Feb. Bodde där förra vintern. Själv tycker jag det är värt att ta den extra kostnaden att åka med Chuo Taxi från flygplatsen till Hakuba. Taxin väntar på dig och tar dig hela vägen fram till dörren på Backpackers. Väldigt bekvämt efter en lång resa med massa bagage. http://www.chuotaxi.co.jp/index.php?id=8
Men varför ska du åka med buss till Cortina? Eller pratar du om de dagar du ska åka där. Då går det gratisbuss från Centret.

//T-son

Japan 2013
Härligt!

Jo det blir nog taxi från flyget till boendet.

På vandrarhemmet sa dom att det va många som åkte tåg och sen buss för att ta sig till Cortina, så vi antog att det va så man gjorde.

Vad menar du med centret? och hur tar man sig dit? för om vi förstod det rätt bor vi ca. 2 km utanför själva byn, är detta rätt?

/Mattias

Japan 2013
Det mesta boendet är en bit utanför (i alla fall till detta pris). Det går skidbussar i hela området. Backpackers till Happo One ca 5 min. Promenad ca 20. "Centret" är alltså liftkort försäöjningen för säsongskort/turistbyrå/busscentral. Ligger mitt i Hakuba. Ni/vi kommer ju att bo i ett område som heter Echoland.
Har man åkt South Face kan man glida hela vägen till dörren.
Visste inte att det gick tåg till Cortina. Var där ca 5 ggr förra säsongen.

//T-son

Japan 2013
Måste bara förtydliga en sak, visst bor du, //T-son, på hakuba alps backpackers och inte Mt Hakuba Backpackers.

/Mattias

Japan 2013
Ostberg sa:
Någon som varit i nozawa onsen? Är det värt att ta med turutrustning?
all åkning sker under trädgränsen, även i sidecountryt. minns inte om man öht kan gå till något ovanför. är det inte jättemycket besvär hade jag tagit med, nozawa är inte så stort att du kör ospårat inbounds många dagar efter snöfall.

Japan 2013
Tjena alla,

Vi är två finnar som drar ti Hakuba i mitten av januari till slutet av januari.
Betalade ca 700 € för 14 dagar, fixade boende via booking.com, billigt skulle jag säga.
Transporten tänkte vi fixa via Tåg, då vi stannar 2 dag före skidresan i Tokio.

Vi har kollat lite info på:

http://wikiski.com/wiki/index.php/Hakuba_valley
http://www.poachninja.com/wiki/hakuba-area

Dela o hör av er för mera info gällande liftkort samt förbindelsen mellan happone och cortina?

Förstod även att det är vanligt att skicka skidor +utrustning per transport i förväg till hotellet?

Japan 2013
Hur tänker folk med pengar. Tar ni ut där nere eller har ni med en rejäl summa pengar? Har hört att det ska vara vissa begränsningar med att betala med kort...

Japan 2013
Vannish sa:
Hur tänker folk med pengar. Tar ni ut där nere eller har ni med en rejäl summa pengar? Har hört att det ska vara vissa begränsningar med att betala med kort...
Jag tar med mig Yen då det går att betala med visa där man köper liftkort (gäller Niseko).

Behöver jag mer cash så får jag leta upp bankomat som accepterar visa.

Japan 2013
Vannish sa:
Tancoll sa:
Jag tar med mig Yen då det går att betala med visa där man köper liftkort (gäller Niseko).

Behöver jag mer cash så får jag leta upp bankomat som accepterar visa.
Cash is King i Japan. Men det finns dock en "Bankomat" i Niseko som jag använt både gångerna jag varit där. Det ska funka att ta ut Cash med både Visa och Mastercard.

Liftkortet kan man som tidigare nämnt betala med kort.

Japan 2013
Det fanns även en bankomat nere vid Hakuba station förra året. Säsongskort gick inte att köpa med kort förra säsongen utan det var kontanter som gällde.

Japan 2013
Har hört talas om att man måste ha kontanter vid liftkorten. Tror vi kom fram till att det knappt lönade sig med säsongskort för oss.. Men har inte bekräftat detta själv. Vi ska ju trots allt stanna där 1 månad, så säsongskort känns som det borde vara billigare. Men men!

Japan 2013
Kommer vara i Japan 30 december till 10 februari. Första 3 veckorna kommer jag vara i Myoko, eventuellt på avstickare till Madarao och Nozawa eller närliggande orter. Sen tänkte jag en kortvecka i Hakuba för att sedan röra sig upp mot Aomori och Hokkaido för sista veckorna.

Alltså, preliminärt schema:
30 dec - 20 jan: Myoko, Nozawa
21 jan - 25 jan: Hakuba
26 jan - 28 jan: Aomori
29 jan - 7 feb: Hokkaido (Niseko, Rusutsu, Kiroro, Sapporo Kokusai, Sapporo Teine)
8 feb - 10 feb: Tokyo

Har turutrustning och kunskap och går mer än gärna av egen kraft för att hitta den bästa snön. Skicka PM om någon är i närheten och vill gå på tur / köra lite system / äta sushi :)

Senast ändrad:
Japan 2013
Det som verkar bökigt är att boka transferen(bussen) Sapporo/ Nesiko ..Har någon bokat den förut?
Brukar det vara fullt eller vågar man chansa att bara att hoppa på?

Japan 2013
thomas58 sa:
Det som verkar bökigt är att boka transferen(bussen) Sapporo/ Nesiko ..Har någon bokat den förut?
Brukar det vara fullt eller vågar man chansa att bara att hoppa på?
Har bara åkt en gång. Då var det inga som helst problem att köpa biljett på flygplatsen.

Tillbaka
Topp