Japan 2013

Japan 2013
Hej.

Jag funderar på att dra till Japan och åka lite bräda. är väldigt ny på att åka off-pist. Vilken ort är bäst isf och hur ska man göra med utrustning? Ta med egen eller hyra? vad brukar en vecka landa på kostnadsmässigt med ett ok boende och liftkort och mat? Jag vill gärna åka bullet-train när jag ändå är där.B nog en vecka skidåkning och en vecka i tokyo och röja runt och en liten tripp till Chiba. Flygbiljetten är något som jag räknar utanför själva kostnaden för resan till brädåkandet utan lägger det som en start till det hela.

MVH Robin

Japan 2013
robzter sa:
Hej.

Jag funderar på att dra till Japan och åka lite bräda. är väldigt ny på att åka off-pist. Vilken ort är bäst isf och hur ska man göra med utrustning? Ta med egen eller hyra? vad brukar en vecka landa på kostnadsmässigt med ett ok boende och liftkort och mat? Jag vill gärna åka bullet-train när jag ändå är där.B nog en vecka skidåkning och en vecka i tokyo och röja runt och en liten tripp till Chiba. Flygbiljetten är något som jag räknar utanför själva kostnaden för resan till brädåkandet utan lägger det som en start till det hela.

MVH Robin
Åk till Shiga Kogen alt. Zao Onsen, de passar nog dig bra.

Japan 2013
ok tack för tipset :) tanken är väll att jag ska ge mig ut och åka lite puder och om inte annat lära mig. har mest åkt uteslutande pist och har varit stort sett helt ointresserad av parkåkande.

Japan 2013
Nu börjar jag och mina polare kolla på diverse små detaljer kring vår Hakubaresa, och vi undrar några saker.

För det första under vi om det är någon som vet hur man kan få tag på terrängkartor över skidområdena, då i synnerhet Cortina.

Sen undrar vi även om det är någon som vet något om vilken våglängd eller vad det nu kan heta som man får ha på walkie-talkiesar i Japan, kan man använda svenska eller kan man bli anklagad för att ha någon spionradio eller liknande?

Snöiga hälsningar!

Aspen

Japan 2013
Aspens sa:
Nu börjar jag och mina polare kolla på diverse små detaljer kring vår Hakubaresa, och vi undrar några saker.

För det första under vi om det är någon som vet hur man kan få tag på terrängkartor över skidområdena, då i synnerhet Cortina.

Sen undrar vi även om det är någon som vet något om vilken våglängd eller vad det nu kan heta som man får ha på walkie-talkiesar i Japan, kan man använda svenska eller kan man bli anklagad för att ha någon spionradio eller liknande?

Snöiga hälsningar!

Aspen
Allt finns på nätet!
Stor bild
Snow Forecast

Så vitt jag har fått fram så används en annan våglängd i Japan, TV-kanaler verkar använda de frekvenser som är standard i Europa.
"Frequencies in the range from 440MHz-470MHz are used in Japan for the following:

i) Cargo/passenger transportation service including taxi, railway and bus radios
Anti-Disaster Emergency Radio Telephones by NTT East and West
Aural program transmission by broadcasters
ii) Unlicensed low-power stations such as radiophones, data transmission equipment and
medical telemeters

Lite mer info

När åker ni ner till Hakuba?

Japan 2013
Aspens sa:

Snöiga hälsningar!

Aspen
Det FINNS terrängkartor att tillgå, fråga på stället där ni bor på om de har! På powder lodgen kan man i alla fall få topografiska kartor av den.

PMR446 är inte godkänt i Japan, men min research verkar visa på att det inte är några problem att använda (dvs det verkar inte som att någon har "haffats" för det). Jag har försökt hitta info om de använder 446 MHz till något "vettigt", eller om det bara är tomma våglängder, men inte lyckats hitta något. Det jag främst tänker på är om det finns risk att 446 MHz stör något viktigt, t ex radiostationer eller om utryckningsverksamhet använder samma våglängder. Det går ju alltid att spela dum om man blir påkommen och sannolikheten att bli påkommen är minimal, men det vore ju jävligt tråkigt att störa t ex en lavinräddning för att man var för snål för att köpa nya billiga skitsaker på plats.

Japan 2013
Tack för svaren!

Nu va det inte direkt pistkartor jag var ute efter utan snarare terrängkartor över backcountryn, men då får vi göra som vattendroppe säger och kolla när vi väl är på plats.

Vi kommer till Hakuba 21/1 och stannar i 1 månad. Vi ska bo på Hakuba Alps Backpackers och tänkte främst åka i Cortina då de har ett månadskort för 14 000 ypn som dessutom inkluderar bad onsen.

Tack för svaren om walkie-talkien, som planen ser ut nu så åker vi direkt från flyget till Hakuba, och vi utgick från att Hakuba village är så pass litet att det iprincip inte finns så mycket mer än lite mataffärer, restauranger och skidshoppar så vi räknar inte med att kunna köpa det det.

Men vi kanske har missuppfattat storleken på byn?

Hur omständigt är det att ta sig från Narita och in till Tokyo? för vi landar på morgonen (ca. kl 8) och hade ev. planer på att åka in till Tokyo och sedan vidare därifrån till Hakuba senare på eftermiddagen, men vi är ytterst tveksamma om det är lönt då det antagligen är en ganska omständig manöver,

Japan 2013
Aspens sa:
Lee-nus är nog mer kvalificerad att svara på vad det finns för butiker i byn, men du får tänka på att det är en "by" av japanska mått, det är trots allt nästan 10000 invånare, så i Sverige hade det nog snarare varit en mindre stad :P

Japan 2013
Aspens sa:
Nu va det inte direkt pistkartor jag var ute efter utan snarare terrängkartor över backcountryn, men då får vi göra som vattendroppe säger och kolla när vi väl är på plats.
Finns att tillgå på Rapie m.fl.

Aspens sa:
Tack för svaren om walkie-talkien, som planen ser ut nu så åker vi direkt från flyget till Hakuba, och vi utgick från att Hakuba village är så pass litet att det iprincip inte finns så mycket mer än lite mataffärer, restauranger och skidshoppar så vi räknar inte med att kunna köpa det det.

Hakuba är ganska utspritt, men det finns gott om restauranger, skidbutiker/uthyrningar, mataffärer och convenience stores. Relativt säker på att Rapie har walkie talkies.

Aspens sa:
Hur omständigt är det att ta sig från Narita och in till Tokyo? för vi landar på morgonen (ca. kl 8) och hade ev. planer på att åka in till Tokyo och sedan vidare därifrån till Hakuba senare på eftermiddagen, men vi är ytterst tveksamma om det är lönt då det antagligen är en ganska omständig manöver,
Det är knappast svårt med tanke på frekventa avgångar med tåg och bussar. Däremot är det bökigt med skidutrustning, som i vilken annan stad som helst med 30 miljoner invånare... :)

Japan 2013
Okej men det va ett bra svar om det inte finns någon på plats som har vägarna förbi och kan kolla upp om det finns walkie talkies på Rapie. :)

Jo det är klart att man inte är så smidig med all skidutrustning, men vi ska kolla upp möjligheterna att lämna allt eller skicka det i förväg, men antagligen blir det för omständigt för en dag så vi får se vad som händer.

/Mattias

Japan 2013
Aspens sa:
Okej men det va ett bra svar om det inte finns någon på plats som har vägarna förbi och kan kolla upp om det finns walkie talkies på Rapie. :)

Jo det är klart att man inte är så smidig med all skidutrustning, men vi ska kolla upp möjligheterna att lämna allt eller skicka det i förväg, men antagligen blir det för omständigt för en dag så vi får se vad som händer.

/Mattias
Maila och fråga! Skriv "To Matsumoto san" eller nånting som ämne så att det kommer till rätt person, han kan engelska. Du kan ju hälsa från mig... ;)

Japan 2013
Lee-nus sa:
robzter sa:
Hej.

MVH Robin
Åk till Shiga Kogen alt. Zao Onsen, de passar nog dig bra.
Hur ser priserna ut i dom områderna? hur är nattliv då jag kan tänka mig att det inte är åkning från 8-22. man lär ju vilja göra lit eannat också. hot springs? sökt runt lite men tycker det är svårt att lite på alla dessa boka hotell sidor som skriver om guld och gröna skogar. vill gärna åka bullettrain i samma veva :) sen så hade jag även tänkt en vecka i tokyo efter eller före (troligtvis före då man lär väll vara rätt slut efter en veckas åkning) sen så åker jag bräda och här i sverige känns man lite som en outcast efter senaste åre resan (kan tacka hollywood där som gjorde det lite bättre). när på säsongen ska man åka för att få trevligast snö (hatar isiga backar)

MVH Robin

Japan 2013
Någon annan som drabbades av datahaveriet i helsingfors? Just nu sitter det tre stycken norrlänningar i Osaka som spottar och fräser.

Missat anslutningsflyg i helsingfors; en dags försening. Garanterat att bagage/boardbags hänger med på nya flyget; ja. Blev det så? Nej. Ytterligare 2-3 missade åkdagar.

Kompensation? 50 euro. Men då tar bagagetransporten ytterligare två dagar. Inget alternativ med andra ord.

Om någon har vägarna förbi Helsingfors flygplats får ni gärna flip the bird till Finnairs servicedisk.

Japan 2013
Jag har en dotter som ska till Niseko i slutet på januari. Hon har nu under någon månad rest runt i Sydostasien och därför är hennes skidor kvar hemma. Jag har precis upptäckt att det är mycket dyrt att skicka skidor till Japan och undrar om det är någon som har några tips om hur man kan få ned kostnaden. Skidorna hon har är mycket speciella och svåra att få tag på ersättning till.

Senast ändrad:
Japan 2013
En liten hälsning från Myoko. Har snöat konstant i tre dagar, +120cm totalt...
Imorgon tittar solen fram för första gången!

Japan 2013
Japan 2013
Hallå igen!

Tänkte höra hur det ser ut med den klassiska svenska värmestugan där borta i Japan och mer bestämt Cortina, finns det nått i stil med dom svenska värmestugorna med mikro och hela kittet eller är det bara betalställen?

/Aspen

Japan 2013
Aspens sa:
Hallå igen!

Tänkte höra hur det ser ut med den klassiska svenska värmestugan där borta i Japan och mer bestämt Cortina, finns det nått i stil med dom svenska värmestugorna med mikro och hela kittet eller är det bara betalställen?

/Aspen
Nej, något sådant finns det inte i Cortina, vad jag sett i alla fall.

Japan 2013
Aspens sa:
Hallå igen!

/Aspen
Det finns ett hotell man kan sätta sig i (som "värmestuga", även om det brukar vara småkyligt där inne), men micro kan du nog bara drömma om. Termos eller kall matsäck rekommenderas!

Japan 2013
Okej, jo det va det vi trodde. Tack för svaret!

Så din/er film på deras facebooksida, såg grymt fint ut!

Nu är det bara två veckor kvar tills vi står på skidorna där nere:D

/Aspen

Japan 2013
Har inte sett något sånt på hotellet de dagar vi har varit i Cortina. Ifall du inte bor i Cortina (antar att det är för såna som bor på lodger från andra ställen) så finns det en kupong som gör att du får dagskort för 3500yen inkl ett 1000yen mål mat och gratis nosen. Sjukt billigt om man jämför med andra ställen här i Hakuba! Och maten på hotellet är ruskigt bra och man kan få riktigt mycket också :)

Japan 2013
Okej, planen är som sagt att ha månadskort i Cortina, vi fick nått ansökningsformulär där vi skulle få en månads liftkort och bada i onsen för 14,000 yen. Så om det stämmer kommer det att bli överlägset billigast för oss eftersom vi tänkte stanna ganska precis en månad :)

Japan 2013
Aspens sa:
Okej, planen är som sagt att ha månadskort i Cortina, vi fick nått ansökningsformulär där vi skulle få en månads liftkort och bada i onsen för 14,000 yen. Så om det stämmer kommer det att bli överlägset billigast för oss eftersom vi tänkte stanna ganska precis en månad :)
Bara så att ni vet: Cortina är inte jätteroligt varje dag under en månad...
Det är ett litet system, blir hyfsat fort uppkört, men är roligt de dagar då det verkligen dumpat.
Blir det en ruskigt bra månad kan det vara ett bra drag, annars inte lika troligt.

Japan 2013
Lee-nus sa:
Aspens sa:
Bara så att ni vet: Cortina är inte jätteroligt varje dag under en månad...
Det är ett litet system, blir hyfsat fort uppkört, men är roligt de dagar då det verkligen dumpat.
Blir det en ruskigt bra månad kan det vara ett bra drag, annars inte lika troligt.
okej, men vi va lite förberedda på det, så vi tänkte ha cortina som bas och sen köra olika dagskort och likande på dom andra orterna.

Dessutom tolkade vi det som att det va bäst att åka i cortina eftersom offpisten var så reglerad på dom andra ställena.

Japan 2013
Aspens sa:
Okej, jo det va det vi trodde. Tack för svaret!

Så din/er film på deras facebooksida, såg grymt fint ut!

Nu är det bara två veckor kvar tills vi står på skidorna där nere:D

/Aspen
Det var en bra dag ;) Just nu sitter vi dock mest och väntar på ny snö, det har varit småtorrt några dagar. Varmt är det också.

Vannish sa:
Har inte sett något sånt på hotellet de dagar vi har varit i Cortina. Ifall du inte bor i Cortina (antar att det är för såna som bor på lodger från andra ställen) så finns det en kupong som gör att du får dagskort för 3500yen inkl ett 1000yen mål mat och gratis nosen. Sjukt billigt om man jämför med andra ställen här i Hakuba! Och maten på hotellet är ruskigt bra och man kan få riktigt mycket också :)
Stora hotellet i botten av systemet - Hotell Green Plaza? Inte direkt svårt att missa. Bara bänka sig nånstans var som helst på bottenvåningen och käka! Det har funkat bra hittils i alla fall.

Japan 2013
Mitt svar syftade på att jag inte sett något liknande värmestuga med mikro... Men va nog lite otydlig i mitt svar :) Cortina efter det stora snöfallet va riktigt nice!

Annars är det väl som de flesta skrivit, mycket katt och råtta med ski patrol om man inte vill tura upp på happo eller 47..

Aspens, ska ni bo i Cortina? För från byn är det en ganska bra bit att ta sig till Cortina, kan vara segt att pendla den biten varje dag.

Japan 2013
Vannish sa:
Mitt svar syftade på att jag inte sett något liknande värmestuga med mikro... Men va nog lite otydlig i mitt svar :) Cortina efter det stora snöfallet va riktigt nice!

Annars är det väl som de flesta skrivit, mycket katt och råtta med ski patrol om man inte vill tura upp på happo eller 47..

Aspens, ska ni bo i Cortina? För från byn är det en ganska bra bit att ta sig till Cortina, kan vara segt att pendla den biten varje dag.
Happo är lugnt så länge ni undviker det stora öppna facet man man se till höger när man sitter i gondolen. I alla fall enligt Nick i HPL, och för oss har det gått bra än så länge!

Japan 2013
Vattendroppe sa:
Vannish sa:

Happo är lugnt så länge ni undviker det stora öppna facet man man se till höger när man sitter i gondolen. I alla fall enligt Nick i HPL, och för oss har det gått bra än så länge!
Stämmer inte riktigt, det finns en massa saker de är allergiska mot. Jag har inte haft några problem med dem personligen, men vet fler än jag skulle önska som har...

Edit: Antar att du med "det stora öppna facet" menar en ravin inne systemet med lavinstaket, mer eller mindre mitt emot patrullens kontor? Ja, åker man där tigger man ju om det... :)

Senast ändrad:
Japan 2013
Någon som behöver billig och enkelt boende i trakterna i Niseko mellan den 22-28 januari.
Bil ingår i hyran
Sedan om det är någon som vet om en säng plats helst i Annupuri i 2 veckor,
Maila mig hotrodthomas@hotmail.com

Japan 2013
Väldigt kort och simpel fråga..

Ungefär hur mycket går en säsong på, totalt? (2 månder)
Samt är det stor skillnad i pris på hakuba och niseko i pris?

Självklart är det, de billigaste säsongsboenderna som är intressanta..
Är inför nästa år btw

Tillbaka
Topp