Japan 2018!

Japan 2018!
Då lockelsen att åka till Japan blivit såpas stor, så är de dags att börja titta på resor, boende, person(personer) som kan vara aktuellt att åka med. Tänker mig ungefär 1-1½ månad beroende på lite.

Kan börja med att presentera mig själv.

Jag är 24 år, bor på b(v)ästkusten, åkt bräda sedan jag var 8 år. åkt varje år sedan dess. har gjort en säsong i Kanada, men mest hållit till i Norge samt Österrike. Jag är en freeride/all-mountain åkare, parken är inget för mig (längre). Skulle säga jag är på en avancerad nivå av åkning ( men vem fan är jag att bestämma de ? haha).

Planen med resan är att ha jävligt roligt, checka läget i Japan, och ha en väldigt massa bra åkning! Har ett par ställen jag skulle vilja besöka och åka på men inget bestämt! Har i nuläget ingen att åka med då de flesta ska säsonga eller har andra planer. Så vänder mig hitåt då de kanske sitter någon i samma sits som jag.

Låter det lockande? Hör av er tjejer/killar, spelar ingen roll så länge passionen för skid/ brädåkning är stor.

Ha de!

Japan 2018!
Hejsan!
Här är en till som är japantaggad!
Har funderat på att åka iväg ca 2 månader i början av januari (har för tillfället studieuppehåll så tänkte passa på att åka så mycket det går) Funderat mest på Hokkaido, och där området runt Niseko. Vilka ställen har du funderat på?

Är 25 år och kommer från Skåne. Har tidigare säsongat som skidlärare i Österrike, men inte åkt supermycket off pist. Men det jag har åkt har gett mersmak så jag hoppas på att få åka mycket nu! :)
Åker mest skidor men även lite bräda. Har väl lite samma ambition att ha det jäkligt gött och åka massa puder.

Japan 2018!
OliviaJakobsson sa:
Hejsan!
Här är en till som är japantaggad!
Har funderat på att åka iväg ca 2 månader i början av januari (har för tillfället studieuppehåll så tänkte passa på att åka så mycket det går) Funderat mest på Hokkaido, och där området runt Niseko. Vilka ställen har du funderat på?

Är 25 år och kommer från Skåne. Har tidigare säsongat som skidlärare i Österrike, men inte åkt supermycket off pist. Men det jag har åkt har gett mersmak så jag hoppas på att få åka mycket nu! :)
Åker mest skidor men även lite bräda. Har väl lite samma ambition att ha det jäkligt gött och åka massa puder.
Låter grymt har skickat pm!

Japan 2018!
Hej!

Kille på 24 år, kommer ursprungligen från Stockholm men har bott och pluggat i Linköping de senaste åren. Jag är för tillfället i Australien på utlandstermin och kommer ta lite studieledigt nu i början av våren för att pumpa puder. Jag är har också tänkt att dra till Niseko från början till januari och fram till slutet av februari, skulle vara sjukt kul att dela boende :) Har gjort en säsong i Frankrike och ett flertal resor till flera orter i alperna.

//Daniel

Senast ändrad:
Japan 2018!
Halloj!

Jag och flickvännen har också tänkt vara 1-2 mån i Japan i januari framåt. Har väl egentligen mest funderat på Niseko eller Hakuba.

Vore fett att dela idéer och tagg innan och väl där!

Hur har ni andra tänkt bo? Hostel i Niseko i två månader känns ohållbart dyrt och att bygga sig en permanent bivack bara ohållbart..
*Edit* Efter en del efterforskning inser jag att en borde ha bokat boende för någon månad sedan.. De billiga "vanliga" ställena verkar fulla.. Jakten fortsätter..

Vi är två brädåkare som såklart söker det djupa pudret. 26/27 år boendes i Umeå. Drivna för toppturande. Spretiga hobbys leder dock till att vi inte är fullt så avancerade åkare som vi vill vara.

Ser fram emot att få dela puderdrömmen!

Senast ändrad:
Japan 2018!
Bakfoten sa:
Halloj!

Jag och flickvännen har också tänkt vara 1-2 mån i Japan i januari framåt. Har väl egentligen mest funderat på Niseko eller Hakuba.

Vore fett att dela idéer och tagg innan och väl där!

Hur har ni andra tänkt bo? Hostel i Niseko i två månader känns ohållbart dyrt och att bygga sig en permanent bivack bara ohållbart..
*Edit* Efter en del efterforskning inser jag att en borde ha bokat boende för någon månad sedan.. De billiga "vanliga" ställena verkar fulla.. Jakten fortsätter..

Vi är två brädåkare som såklart söker det djupa pudret. 26/27 år boendes i Umeå. Drivna för toppturande. Spretiga hobbys leder dock till att vi inte är fullt så avancerade åkare som vi vill vara.

Ser fram emot att få dela puderdrömmen!
Hoppar in i tråden. Kul med Japan. Vi är 27 åringar som också har samma plan för vintern.
Kolla niseko.cc för boende.

Ett annat tips är också att kolla andra orter på hokkaido.
Powderhounds.com är ett bra tips för att se olika orter.

Japan 2018!
Hej!

Precis fått ok på min ledighet från jobbet jan, feb och mars så om inte alla löst sina planer så hakar jag gärna på. 25 år från Stockholm men bott i England senaste 6 åren och haft rejäl otur med att pricka puderdumpen med min ledighet från jobbet.

Väldigt sugen på att upptäcka Niseko's magiska snö men har också hört att Hakuba är fantastiskt om man vill ha det lite brantare och tura mera.

Reser med en kompis från England större delen av Januari men vi har inte kommit någon särskilt långt med boende etc.

Vi toppturar gärna, en med splitboard och en med hederliga gamla skidor. Jag vill mest åka puder så mycket jag kan, vara sig man får ta sig dit med lift eller hudar...

Christoffer

Japan 2018!
Hej igen!
Jag och Marcus (Mamborg) har bokat flyg till Tokyo den 28 december och hem från Sapporo den 20 februari. Planen är Hakuba och Myoko på huvudön innan vi drar och åker på norra ön. Vi har inte bokat något boende förutom i Tokyo än så länge.
Om någon känner får att mötas upp så bara hör av er! Och om någon har tips på bra och billiga boende så är det också jättevälkommet!!

/Olivia

Japan 2018!
OliviaJakobsson sa:
Hej igen!
Jag och Marcus (Mamborg) har bokat flyg till Tokyo den 28 december och hem från Sapporo den 20 februari. Planen är Hakuba och Myoko på huvudön innan vi drar och åker på norra ön. Vi har inte bokat något boende förutom i Tokyo än så länge.
Om någon känner får att mötas upp så bara hör av er! Och om någon har tips på bra och billiga boende så är det också jättevälkommet!!

/Olivia
Härligt!
Vi fick lite eld i baken då vi insåg att de billiga boendena är ganska fulla i Niseko. Fick tag i ett återbud i ett boende för säsongsarbetare, men var tvungna att betala för hela säsongen så nu blir det januari till sluet mars i Niseko :)

Log kanon ska tydligen vara schysst, kanske har korttidsboende kvar.
http://www.niseko-kanon-lodge.com/

Vi var även inne på att hyra campervan ett tag..
http://www.japancampers.com/

Fick även tips om dessa länkar där allt möjligt verkar finnas, kanske ffa om några funderar på att gå ihop och dela ett hus.
http://www.nisekoproperty.com/Home/For-Lease
http://niseko.jaga.io/k/accommodation/

Japan 2018!
Hej!

Bokat Niseko hela januari med en kompis, sedan funderar jag på att dra mig vidare om snön verkar bättre någon annan stans och pengar tillåter.

Möts hemskt gärna upp någonstans i Japan!

Christoffer

Japan 2018!
Christoffer_Red sa:
Hej!

Bokat Niseko hela januari med en kompis, sedan funderar jag på att dra mig vidare om snön verkar bättre någon annan stans och pengar tillåter.

Christoffer
Tja!

Som Olivia skrev så kommer vi först komma upp till Niseko den 22 Januari och sedan ha det som utgångspunkt innan vi åker hem igen den 20 Feb. Vad för boende har du bokat?

Japan 2018!
Tjeena!

Vi är två polare från Övik som kommer köra Japan 14-31 jan. Vi har bokat boende i Niseko och Rusutsu. Planen är att hyra bil för att kunna åka så mycket olika ställen som möjligt. Vi sluter gärna upp med fler av er som är där då!
Vi är 28 och 29 år och har åkt skidor sen gammalt, men aldrig vart till japan. Så om det är någon som har tips på bra åk, käk, bilar och bärs där nere så får ni gärna höra av er=)

Japan 2018!
Mamborg sa:
Christoffer_Red sa:
Hej!

Christoffer
Tja!

Som Olivia skrev så kommer vi först komma upp till Niseko den 22 Januari och sedan ha det som utgångspunkt innan vi åker hem igen den 20 Feb. Vad för boende har du bokat?
Ja, då blir det mot slutet av Jan! Vi kommer vara på Grandpa lodge i Niseko hirafu till början av feb. Min kompis åker hem efter det och jag har inte bestämt mig. Helst skulle jag vilja följa snön men kan bli svårt för reskassan...

Christoffer

Japan 2018!
Hej!
Vad kul att höra att så många är i japan! Jag har precis kommit till Furano, och ska vara här i en vecka men resten av säsongen är (dessvärre) oplanerad och jag möter gärna upp med andra! Lite om mig: jag kommer ursprungligen från stockholm, är 31, har gjort 3 säsonger tidigare, och åker gärna utanför pisterna men har inga snöskorsplitboardlavinutrustning (funderar på att införskaffa det dock). Jag har körkort och är van vid vänstertrafik. Jag hade tänkt åka runt mellan olika skidorter till och med slutet av mars, (har sneglat på niseko men det verkar väldigt uppbokat när jag är så här sent ute...) men om nån vill ha sällskap får ni gärna höra av er!
/ jenny

Japan 2018!
Jag är också sjukt taggad på Japan!

Tänker mig furano som destination :) planen är att åka dit i 2 veckor från sista veckan i februari till ca den 11/12 Mars.

Är de någon som har några tips på billiga boenden eller kanske någon som skulle kunna tänka sig att dela? :)

Jag heter Henrik och är 24 år, har gjort säsong i bland annat Kanada förut och bor nu i oppdal, Norge.

åker helst offpist och går gärna på en randonee tur då och då.

hör gärna av er om ni behöver någon att dela boende med :)

/Henrik

Japan 2018!
Hej Henrik!
Furano är ett lugnt och mysigt ställe, jag var där för några veckor sen och bodde på Alpine backpackers, de ligger nära liftarna och kostar 3300 yen(tror jag, + rabatt om man bor mer än en vecka) natten. Drivs av japaner så har lite japansk touch med tex rispåsar till kuddar, inte så mjuka sängar, mini onsen i huset etc. Inte det mest fancy ställe men helt ok med mysig atmosfär, och de som bor där är väldigt blandat europer, australiensare och asiater. (Och btw köper man säsongskort där får man en hel del rabatt på liftkort på andra ställen i hokkaido som tex niseko där jag nu betalar 3600 yen för 8h kort hela berget). ((och om man bor i furano town, kolla om boendet erbjuder shuttle annars får man ta taxi (ca 1400 yen) för bussen börjar inte gå förrän vid 11-tiden))
Jag skulle gärna hängt med men ska själv till Hakuba och det området i mars.
Hoppas du får det bra! Själv hittade jag folk att åka med på backpacker stället, och var många där som turade.
Lycka till!
jenny

Senast ändrad:
Japan 2018!
okej tack så mycket för svar Jennifer! :) dock när ja kollar på booking.com så står de att dom har stängt fram tills sista februari?

Japan 2018!
Gå in på deras hemsida och gör en förfrågan därifrån, tror det var "stängt" när jag bokade också men det fanns plats i alla fall. Har för mig de hade en bok med alla bokningar i och går efter den. (När jag jobbade på hotell har jag för mig att vacancy/no vacancy inte alltid stämde då hotell ibland överbokar med mening och ibland bara lägger upp några rum på booking.com för att kunna sälja rum via andra kanaler (som tar mindre betalt om jag inte minns fel), så alltid värt att mejla och fråga, kan ju inte bli värre än ett nej ;-) )
Lycka till! / jenny

Japan 2018!
Hej! Har vart en månad i Hakuba och är nu på en rundtrip på Hokkaido. Letar efter någon att åka med, både offpist och tura.

Är just nu i Otaru och tänkte kolla in Kiroro/Sapporo Kokusai
Kommer vara i Rusutsu 16 - 19 februari på Pension Lilla huset
Och Furano 19 - 22 februari på Pension Ressha House

Överlappar jag med någon som söker en extra kamrat hade det vart toppen att komma i kontakt!

Japan 2018!
Hej alla!

Vi är nu några stycken i Niseko som pumpar så mycket puder vi kan.

Gustav, Är dina datum flexibla? Vi har turat en del här och har börjat planera lite grejer längre bort men det superdumpar i Niseko och ska inte sluta på en vecka så vi har lagt de planerna lite på is.

Puderhenke, dina Furano planer är mer den tidsplanen vi hade funderat på en längre Hokkaido roadtrip, ska vi höras om det?

Jen F, är du i Niseko? Hur länge stannar du?

Ha det!

Christoffer

Japan 2018!
Hello, jag har precis kommit tillbaka till Niseko efter en avstickare till furano och kamui. jag kommer vara i niseko på ramat/snowgum lodge tills 27/2 tror jag, sen tänkte jag dra mig till Hakuba och nagano (Gustav har du någon rekommendation på boende där? Eller något ställe man bör undvika?)
Jag skulle gärna haka på men jag har inga turar saker (bara spade, beacon, probe), så jag får nog avstå ;-)
Men om ni kommer hänga i niseko och inte tura nån dag sluter jag gärna upp!
/Jenny

Japan 2018!
Mina datum är flexibla så möter gärna upp för att tura
@Christoffer_Red

Jag bodde på Hakuba Powder Lodge, vilket jag var jättenöjd med, massa entusiatiska skid- snowboardåkare och Nick/Hiro var väldigt hjälpsamma. Enda var att det inte låg vid foten av någon skidort, fast det gjorde inte så mycket då man ändå kollade från dag till dag vilken skidområde man var sugen på och åkte dit. Rekommenderar starkt!

Tillbaka
Topp