Japan i början av Februari. Vart åka? Vandrarhem eller husbil?

Bikeaholic

Medlem
Tjena!

En 29 år ung man. Lugn och sansad och en medelgod skidåkare.
Istället för Revelstoke som från början vara tanken, planerar jag nu att dra mig till Japan.
Mina polare insåg att dom tyvärr inte har råd med en skidresa i vinter, så står nu utan resesällskap.
Tänkte mig i början av Februari. Siktar på två veckor och hade väl tänkt mig de två första veckorna i Februari. Kan tänka mig någon vecka innan eller efter också.

Vart borde man bege sig? Läst att det kan vara lite osäkert med snö nere i söder i Februari, och att man borde ta sig längre upp i norr. Stämmer detta?
Jag vill gärna köra mycket skogsåkning, men även intresserad av annat.
Kan tänka mig att tura lite, men lägger helst så mycket tid som möjligt på åkning.

Har i skrivande stund inte jättemycket kunskap kring snösäkerhet, men tänkte gå kurs innan resan, och ser helst att de jag åker med också har kunskap och utrustning ifall olyckan skulle vara framme. Speciellt med tanke på hur det räddningsmöjligheterna verkar vara i Japan.

Funderar även kring det här med boende. Är två veckor för kort tid för att hyra en husbil att åka runt med?

Hoppas på att höra från fler Japan-sugna skidälskare!

Mvh Matthias

Tja!

Vi är 5 pers som sticker till Niseko 8-19 februari! Bor på Grandpa Lodge som ligger i Hirafu(Niseko). Vad jag har hör så är prognoserna för snö väldigt bra iår, läste att chansen för att El nino (eller vad den nu heter) ska hålla i sig till vintern är stor. Förra gången det hände, 2011/12, kom det drygt 25m sö. Så jag håller tummarna

AntonAkerman1 sa:
Tja!

Vi är 5 pers som sticker till Niseko 8-19 februari! Bor på Grandpa Lodge som ligger i Hirafu(Niseko). Vad jag har hör så är prognoserna för snö väldigt bra iår, läste att chansen för att El nino (eller vad den nu heter) ska hålla i sig till vintern är stor. Förra gången det hände, 2011/12, kom det drygt 25m sö. Så jag håller tummarna
El niño var förra året, och det är snarare dåligt för skidåkningen i Japan (temperaturerna ökar, så regnar längre in på säsongen).

Också hört att El niño skall vara dåligt när det handlar om Japan, men så kanske inte är fallet då?

AntonAkerman1: Hur duktiga skidåkare är ni? Hade vart grymt skoj att ha ett gött gäng att åka med, men jag är ingen proffsåkare som sagt :) Känns väl iofs inte som att terrängen i Niseko är supersvår.

Bikeaholic sa:
Också hört att El niño skall vara dåligt när det handlar om Japan, men så kanske inte är fallet då?

AntonAkerman1: Hur duktiga skidåkare är ni? Hade vart grymt skoj att ha ett gött gäng att åka med, men jag är ingen proffsåkare som sagt :) Känns väl iofs inte som att terrängen i Niseko är supersvår.
Läs posten noggrannare, de skriver inte om el niño...

Bikeaholic sa:

Vi är absolut inte superduktiga, har spenderat en säsong i Kanada tillsammans men inte mycket mer än så.
Ja vore grymt skoj! Har du bestämt dig för Niseko eller? Isåfall är det ju bara att höras av när det närmar sig

Tjenare! Tänkte också sticka upp från Tokyo till Hokkaido (sannolikt Niseko) under två veckor i början av Februari ensam eller med en polare :) Kan ju höras av? PM:a gärna. Har inte styrt något boende eller så än, vill köra väl köra hyfsat budget tänker jag.

JohannesPers: Vi kanske kan styra upp något boende ihop? Du gillar ju också motorcyklar ser jag, så då går vi säkert ihop :P
Jag kommer nog vara i Niseko från 3 februari till ca 23-24 februari som det ser ut nu. Jag landar nog inte i Tokyo dock.

Du har PM Anton :)

AntonAkerman1 sa:
Bikeaholic sa:

Vi är absolut inte superduktiga, har spenderat en säsong i Kanada tillsammans men inte mycket mer än så.
Ja vore grymt skoj! Har du bestämt dig för Niseko eller? Isåfall är det ju bara att höras av när det närmar sig

JohannesPers sa:
Tjenare! Tänkte också sticka upp från Tokyo till Hokkaido (sannolikt Niseko) under två veckor i början av Februari ensam eller med en polare :) Kan ju höras av? PM:a gärna. Har inte styrt något boende eller så än, vill köra väl köra hyfsat budget tänker jag.
Jag kan ju definitivt rekommendera Grandpa Lodge i Niseko där vi ska bo, vi betalar ungefär 10.000kr för de 11 nätterna vi är där och då ingår både frukost och liftkort (bara liftkortet går på drygt 5.000kr)

AntonAkerman1 sa:
JohannesPers sa:
Jag kan ju definitivt rekommendera Grandpa Lodge i Niseko där vi ska bo, vi betalar ungefär 10.000kr för de 11 nätterna vi är där och då ingår både frukost och liftkort (bara liftkortet går på drygt 5.000kr)
Härligt! Mailat och frågat om pris och tillgänglighet. Ser riktigt fräscht ut och vore ju jäkligt kul att vara ett gäng! :)

Hej!!

Jag och en polare kommer att spendera tre veckor i Hakuba, januari-februari. Nu har vi kört fast lite gällande liftkorten, verkar som att det blir billigast för oss att köpa endagarskort? Vi undrar dock hur lång kön brukar vara på morgonen när alla ska handla liftkort, är det smidigt eller går det så långsamt att man ska slå till på liftkort med längre giltighetstid? Är det någon som har erfarenhet av detta? Övriga tips mottages gärna :)

Stridde sa:
Hej!!

Jag och en polare kommer att spendera tre veckor i Hakuba, januari-februari. Nu har vi kört fast lite gällande liftkorten, verkar som att det blir billigast för oss att köpa endagarskort? Vi undrar dock hur lång kön brukar vara på morgonen när alla ska handla liftkort, är det smidigt eller går det så långsamt att man ska slå till på liftkort med längre giltighetstid? Är det någon som har erfarenhet av detta? Övriga tips mottages gärna :)
Kan gå att köpa liftkort av lodgen du bor på för vissa orter.

Tillbaka
Topp