Japan i Januari

RasmusP

Medlem
Japan i Januari
Tjenare!

Jag kommer att befinna mig i Japan för att mestadels åka skidor mellan 6e och 27e Januari. Planen ser för tillfället ut som följande:

6e-12e Januari - Hakuba/någonstans på huvudön
12e-21a Januari - Hokkaido guidad tur
21a-23e Januari - Hokkaido åkning någonstans själv
23e-27e Tokyo - äta mat?

Ta ett tåg/buss direkt ut till Hakuba på morgonen den 6e för att åka bort jetlagget, hänga här och värma upp litegrann inför en guidad tur med Mountain Guide Travel uppe på Hokkaido. Efter denna roadtrippen tänker jag mig två dagar på frihand och maxa ut det sista av skidåkningen innan jag åker ner till Tokyo för att främst äta mat och utforska staden lite.

Jag är en lättsam norrbottning i bra form och extremt ivrig, nästintill manisk, på min nyfunna kärlek skidåkningen. Är inte supervass som skidåkare ännu men kan om inte annat bistå med några goda skratt ;)

Någon annan som hänger i Hakuba under mina datum och vill ta några åk/öl? Eller har tips på var man bör bo för att hitta lite människor att hänga med som solo-resare? Eller ska jag kika på något annat ställe på huvudön?

Japan i Januari
Det där låter som ett jättetrevligt upplägg och beskriver ungefär min egen drömresa till Japan. Jag kan dessvärre inte göra dig sällskap den här vintern men kastar in ett inlägg för att få uppdateringar om hur det går.

Jag har inte åkt skidor i Japan men varit dit två gånger, och har i en annan tråd gett lite tips om Tokyo. Boende finns i olika former och jag har provat allt från sunkigt kapselhotell till Park Hyatt (Lost in Translation-hotellet), men charmigast är nog att bo på ett traditionellt "homeikan" där chansen att träffa andra resenärer också är som störst.

Japan i Januari
Synd! Hade varit skoj ifall man hittar någon att hänga lite med i Hakuba men det brukar ju lösa sig 😄 med tanke på resmålen och hur planen ser ut så tror jag nog det blir grymt oavsett!

Homeikan var något nytt, är det typ som ett vandrarhem eller liknande?

Japan i Januari
Ah, jag menade egentligen "ryokan" som är traditionellt med typ futonmatta och rispappersväggar. Homeikan är namnet på ett ryokan jag bott på i Tokyo. Blandade ihop begreppen.

Shibuya, Shinjuku och Roppongi är stadsdelar du ska sikta på. Undvik rusningstid, din skidutrustning kommer inte vara populär på tunnelbanan...

Japan i Januari
Ah, jag menade egentligen "ryokan" som är traditionellt med typ futonmatta och rispappersväggar. Homeikan är namnet på ett ryokan jag bott på i Tokyo. Blandade ihop begreppen.

Shibuya, Shinjuku och Roppongi är stadsdelar du ska sikta på. Undvik rusningstid, din skidutrustning kommer inte vara populär på tunnelbanan...
Ett tips är att lämna in skidutrustningen på förvaring på flygplatsen och sedan ta sig in till Tokyo.

Snödjup

Tillbaka
Topp