Japan tips och tricks

Japan tips och tricks
Hej! jag planerar en resa till japan precis innan vår-terminen börjar och tänkte vara borta ca två veckor. Trots att jag har åkt mycket har jag aldrig lämnat Europas gränser för att åka och det här blir alltså ett helt nytt äventyr.

Det jag då är ute efter här på freeride är alla tips och råd som ni som varit där har att erbjuda om typ vilken utrustning man bör ha med sig och vilka orter som är bäst. sedan undrar jag även om Splitboard är ett måste eller man klarar sig med snöskor.

Senast ändrad:
Japan tips och tricks
Vad kul! Japan är en upplevelse.

Utrustning:
Åker skidor så jag kan inte svara om split board är ett måste, men jag såg många brädåkare med snöskor så det funkar nog fint.
Powder strings -neonfärgade snören om du åker skidor så du kan hitta dom lättare om dom sticker iväg under snön.
Eladapter och förgreningsdosa, Japanerna har en förmåga att placera uttagen på konstiga ställen och det är alltid för få uttag.
Varma kläder. I Januari kan det vara svinkallt in till märgen.
Ha respekt för hål som uppstår kring bäckarna, många varma källor som skapar flera meter djupa hål och som täcks över efter snöfall. Åk inte offpist ensam långt in i Back countryn!

Hokkaido:
Undvik centrala Niseko är mitt tips. Det är legendariskt och det finns grym åkning, men det har varit mindre med snö än normalt de senaste åren, mycket folk och svindyrt liftkort för att åka i alla systemen. Om du ändå vill vara där i området kan jag varmt rekommendera Moiwa Lodge, grymt skönt litet ställe och ingen trängsel i området. Lodgen ordnar dagsturer till bl.a. Kiroro, Rusutsu.
Kiroro är litet och har ganska korta backar och dålig lutning, men får sjukt med snö. Testa även Sapporo Kokusai då det är mest Japaner som åker där och de åker inte offpist.

Honshu:
Har varit i Hakuba Cortina som är grymt, men litet och begränsat med boende. De flesta som åker runt bor vid Happo One.

Det här är en bra sida som hjälpt mig mycket i planeringen Powderhounds

Tillägg: Kom ihåg att den japanska kulturen är mycket speciell. Särskilt viktigt att notera är att ett ja inte alltid är ett ja. Många tycker nämligen att det är jobbigt att säga nej, så du måste försäkra dig om att det verkligen är ett ja genom att ställa följdfrågor när det är särskilt viktigt med klara besked. Håll en låg profil i badhus och allmänna platser om ni är ett gäng. Japaner gillar inte att man är högljudd och tar plats. (Förutom på krogen där de verkligen släpper loss)

Senast ändrad:
Japan tips och tricks
Det bästa stället runt Niseko är som snowjunke säger är helt klart Moiwa Lodge.
Det är det ända stället med stora sällskaps utrymmen.
Stort torkrum med tvättmaskin.
Lite info och hur det ser ut utanför dörren.
Lätt att hitta någon att åka med om man är där ensam.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp