JapanPow

JtoB

Aktiv medlem
JapanPow
Hallå kära freeriders!
Mitten på september, spöregn ute, och fortfarande månader bort innan första snön är här.
För att stilla hungern har man fastnat i drömresor-tänk och jag kikar nu därför på resor till Japan för skidåkning 2026.
Därmed behöver jag nu allas hjälp (well, åtminstone från er lyckliga snöjägare som haft förmånen att för någon vecka eller två, huserat i puderdrömmarnas himmelrike).

Om man gör sin första resa till Japan för skidåkning, vart ska man? hur bör man lägga upp resan? och hur många dagar bör man vara borta totalt? Vad får man absolut inte missa och vad kan man räkna med att det kostar? etc.

Så har ni någon gång lagt en sväng i Japan, dela gärna med er av era äventyr!

Fred ut!

JapanPow
När vi var till Japan i år (januari) flög vi direkt från Tokyo till Sapporo och hyrde bil på flygplatsen. Därifrån körde vi norrut till Asahikawa där vi spenderade tre nätter och gjorde dagsturer till Furano, Asahidake (topptur) & Kamui Ski Links. Efter Kamui bilade vi ned till Otaru där vi också spenderade tre nätter och besökte Niseko, Kiroro och Sapporo Kokusai. Efter detta flög vi tillbaka till Tokyo för att upptäcka staden ett par dagar innan vi åkte hem.

Favoriten var Kiroro!

JapanPow
Förra året var det tydligen en drömvinter av sällan skådat slag i Japan.
Törs du chansa på att det blir två år på raken?

samtidigt hade Norge den sämsta vintern ever.
Min (ovetenskapliga) prognos:
I vinter kommer västra Norge återigen få lika mycke snö som Japan.
(med den fördelen att du kan sätta dig i bilen och dra till Stranda när prognosen faller in)

JapanPow

(med den fördelen att du kan sätta dig i bilen och dra till Stranda när prognosen faller in)
Även om förra vintern var otroligt bra, så betyder det inte att sannolikheten för en bra vinter i år är mindre.

JapanPow

Förra året eller förra säsongen?
Var i Japan drygt två veckor(17 jan-3 feb) och det snöade bara de två sista dagarna. Visst hade vi lite otur då det snöade mycket tidigt på säsongen och sen någon vecka eller två efter att vi hade kommit hem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp