Japanskidor till tjej

lisamedbo

Medlem
Japanskidor till tjej
Hej!
Jag ska åka till Japan i några veckor i vinter och är nu på jakt efter skidor. Jag köpte ett par Savory 7, 170cm (Soul 7 tjejmodell) innan jag bokade Japanresan men antar att det blir roligare om jag har lite bredare skidor? (Är 163 cm lång och väger 60 kg).

Jag har hittat några bra deals på följande skidor:

- Volk One Pink (2014) 166cm
- Line Pandora (2012) 170cm
- Armada JJ (2013) 165cm

Jag har tidigare åkt på ett par K2 Gotbacks 102, 160cm och aldrig provat något bredare eller några fullrockerskidor.

Någon som har något råd? Räcker det med mina Savorys eller borde jag satsa på någon av ovanstående? I så fall vilken? Eller någon annan lämplig modell?

Blir väldigt glad om ni svarar :)

Japanskidor till tjej
För att vara cheesy och citera mig själv:
"Fett är rätt i Japan."

Jag väger förvisso knappa 15 kg mer än dig och är ca. 20 cm längre, men de skidorna jag har haft mest skitkul på i Japan var 194 cm långa och hade en midja på 135 mm med en härlig bananrocker (och lite platt på mitten). Av de du listat tror jag helt klart völkl-skidan kommer sparka mest rumpa, men du kan nog kliva upp ytterligare i midjebredd utan att göra bort dig om du vill!

Japanskidor till tjej
Hm alltså ett problem eller icke-problem beroende på vem en är är ju det här med att bredlagg inte ofta görs i sk. "tjejversioner". Eller ja att det måste vara så stor skillnad på skidorna är väl lite upp till var och en att avgöra om det behövs. Men ditt problem som så många andra som letar efter lite bredare skidor är väl att dom tyvärr inte görs i så "korta" längder., antar jag?

Jag brukar försöka prata sans med människor och ge rådet att inte vara rädd eller bli avskräckt för att ett par skidor ser långa ut på pappret. Jag menar att folk har åkt på långa härken till fullängdsskidor en gång i tiden och det gick utmärkt, är du en någotsånär van skidåkare så är det inte en så stor sak att åka på ett par skidor som är 15-20 cm längre än vad du själv är. Det kommer såklart finnas en kort tillvänjningsperiod och sådär men jag tror du kommer gilla det starkt! Tror speciellt inte det hela blir så svårt om de har full-rocker och är tänkta att åkas med i mestadels löst före, då upplevs ju skidor som betydligt kortare än vad de fysiskt är. Så våga kika på skidor som är lite längre skulle jag säga, dessutom är det glest mellan björkarna i Japan eller vad säger du
@Vattendroppe?

Men i den listan du tänkt ut och med tanke på Vattendroppe:s goda erfarenheter av Japan i allmänhet så är väl One Pink roligast, även om jag hade gått upp på 176 i just den modellen.

Men annars hade jag kanske sneglat på:
Black Crows Nocta Air i 176.
SGN Togga i 176.
Icelantic Gypsy i 170.
Faction CT 4.0 i 175.

Sen vill jag pinga in
@Heddious i diskussionen också pga orsak!

Japanskidor till tjej
Det är nå jävulskt glest mellan björkarna i Japan, men det tenderar att stå en jädra massa andra träd ivägen mellan dem också! Nej, men skogen är generellt gles i Japan, och med snön som sagt... Stora skidor är inga problem. Var inte rädd att fräsa på med storleken, det blir roligare då. Som sagt, definitivt völkl-skidan av de du räknade upp, men det finns många bra alternativ du också kan tänka på. Fast jag tror nog völkl är ett bra alternativ, jag gillar färgen också, som fan (varför görs det inga karaterosa skidor i 130-bredd och 190-längd?!). Men på völkl skulle jag, precis som xviggenx säger, överväga att kliva upp ett snäpp i längden.

Japanskidor till tjej
Tack så jättemycket för svaren!

Eftersom jag bara åkt på 102 tidigare och inte är världens vassaste skidåkare, är jag rädd att det skulle bli obekvämt och svårhanterligt med mer än 115... Man vänjer sig säkert snabbt, men känns riskabelt på en så betydelsefull resa.

Men bra tips, ska fundera mera!

Japanskidor till tjej
lisamedbo sa:

Eftersom jag bara åkt på 102 tidigare och inte är världens vassaste skidåkare, är jag rädd att det skulle bli obekvämt och svårhanterligt med mer än 115... Man vänjer sig säkert snabbt, men känns riskabelt på en så betydelsefull resa.

Det kommer gå jättebra! Jag klev 98 -> 118 -> 138 och jag har överlevt! 102 -> 116 kanske känns som ett stort steg på pappret, men när de väl kommer till att åka är det inte särskilt stor skillnad.

Japanskidor till tjej
Vattendroppe sa:
lisamedbo sa:

Det kommer gå jättebra! Jag klev 98 -> 118 -> 138 och jag har överlevt! 102 -> 116 kanske känns som ett stort steg på pappret, men när de väl kommer till att åka är det inte särskilt stor skillnad.
Jo men det tror jag också, menar bara att jag inte vill ha ännu bredare :)

Japanskidor till tjej
Du har även Salomon Rockette som är 115mm bred i 170cm längd, att välja på.
Såg att Udens har rea på fjolårets modell.

Jag tror inte att du behöver vara så orolig att gå upp några cm i längd på en skida med topp och tail rocker.
Skidorna känns kortare att åka på än vad längden är, dessutom är montering på många moderna skidor mer centrerad än de var förr.

Tillbaka
Topp