Järvsö bygger ut.

Järvsö bygger ut.
Jäklar, det här kommer bli ett mycket större lyft för systemet än vad det ser ut som på papperet. Jag åker i Järvsö några dagar varje år och varje gång jag är här tänker jag på vad de skulle kunna bygga för att förbättra systemet, och det här är bättre än något jag föreställt mig.

Det största problemet tidigare enligt mig, förutom att de har blivit omkörda av konkurrensen vad gäller antal expressliftar, är tillgången till blå backar utan transportsträckor. Nu är det bara Himlabacken med superlångsamma tvåstolen, eller korta Skolbacken med lika långsamma lilla ankarliften. Till vintern kommer man kunna åka expresslift med kidsen till både samtliga befintliga blå backar plus de nya som tillkommer. Tidigare har bara Himlabacken varit tillgänglig via expresslift och då måste man göra traversen över hela sydsidan först.

Och när jag åker själv och bara vill klämma in mycket åkning på kort tid så kan jag åka allt rött och svart genom att alternera mellan expressliftarna. Nice!

De nya nedfarterna kan nog bli lite flacka i början men nedre halvan kommer erbjuda grym carving.

Järvsö bygger ut.
Jag åker också ett antal dagar per säsong i Järvsöbacken.

Detta blir fantastiskt och kommer minska trängseln avsevärt runt släpliften Norrliften, och avlasta den ofta totalt sönderkörda Himlabacken. Jag hoppas också att färre personer kommer att korsa Dicks brant för att komma till Himlabacken.

Det blir också en fin runda att ta toppliften upp för tillgång till Järvstupet/Norrbacken och sedan den nya Västexpress för att åka Sydbacken/Dicks brant.

Jag hoppas att detta är startskottet för en större utbyggnad av området, vilket det även ser ut som med tanke på sida 25 och vidare i Fördjupad Översiktsplan för Öjberget.

Järvsö bygger ut.
Japp perfekt för barnfamiljerna, de gröna områdena är jättebra, och nu kommer det finnas mycket bättre åkning för de som vuxit ur barnområdet men inte är redo för de brantare backarna. Och jag som är gubbmotionär kan få många höjdmeter i benen, istället för att stå i liftkö, när jag kommer loss en halvdag på jullovet.

Tillbaka
Topp