Jester 16 ID vs. Lange XT130 Freetour inkompatibel?

eriC1

Aktiv medlem
Köpte mig ett par Jester 16 ID för att mina nya Lange XT freetour skulle funka i, men det är fan helt omöjligt att få afd plattan så lågt som det ska samt att häldelen nyper stenhårt i pjäxan och skalar av material från den mjuka Grilamiden.

Så irriterande när man tyckte att man läst allt som går att läsa om pjäxan och Marker marnadsför sin nya Jester "ID" som bindningen som ska funka med ISO 5355 & ISO 9523. WTR kompatibla bindningar är alltså inte samma sak, vad ska man köra för bindning då?

http://markerusa.com/portfolio-items/jester-16-id/

http://www.lange-boots.com/US/US/xt...product_skiboots-men-allmountain.html?b=41351

Känns rätt märkligt alltihopa. När man läste om pjäxan så kändes det ju som perfekt, nu har jag en pjäxa som funkar bra i mina dynafit samt kunna köra hårt på sina vanliga lekpuderlagg med icke Tech-bindning. Bindningen funkar alltså utmärkt med mina gamla utslitna Lange RX130, samt mina Dynafit Mercury, men den nya Lange som ska vara en alltiallo-pjäxa inte!?

Jag hade förstått om de var förra årets Jester som inte var "ID" , den skriver Blistergearreviews just att den inte funkar i sin recension av XT130 Freetour:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2016-2017-lange-xt-130-freetour-lv/2

Aha bra nu när Marker släpper uppdaterad Jester med "ID" dvs. norm för alpin turpjäxa, nu borde ju allt vara frid och fröjd, nej så kul var det inte! ;)

Senast ändrad:
Visst finns det alpinsulor till freetouren? Har svårt att tänka mig att det inte fungerar med den

Jarle sa:
Visst finns det alpinsulor till freetouren? Har svårt att tänka mig att det inte fungerar med den
Det är ju just det, det är inte samma hålmönster som övriga Langepjäxor och inte ens XT130 (vanliga utan inserts) vill funka på Freetouren. Det finns alltså, än så länge, inga sulor som funkar utan "WTR" bindningar.

Så vad ska man göra, sälja Jester, köpa nya bindningar och borra om? Vad ska man ha då, STH16 WTR, Pivot 14 WTR? WTR känns så flummigt, är de ens en standard? Trodde de bara fanns alpinsula-norm och "turskosula"-norm.

Såhär skriver Lange på sin hemsida:
"Compatible with low-tech and DUAL WTR bindings, the solid sole design with Dynafit® certified inserts ensures confident touring"
-Dual WTR bindnings? Bindningar för tursula är alltså inte dual WTR? Vilka är de som funkar? STH16WTR? Enda som dyker upp när man söker Dual WTR är LOOK Pivot 14 WTR

Senast ändrad:
Hur mkt diffar det? Jag hade snarlikt problem men med Salomon QST tech insert och Griffon. Funkar precis men med begränsad rörlighet på plattan under tådelen. Fick tipset att det funkar men om det inte blir bra kan man fila av lite under sulan (vilket kan vara ok eftersom man kan köpa nya inserts). Hittade ngn tråd på Teton där de gick igenom vilka skor som är helt kompatibla med ID. Ska se om jag hittar den igen.

ElloK sa:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/306231-WTR-WTF-(Lange-XT130-FreeTour-doesn-t-work-with-Marker-Jester-ID-16)
Jo har läst den där. Men så jävla märkligt bara att Jester id klarar både mina gamla lange samt mina rena lätta dynafitpjäxor men inte en så kallad wtr sula som är på Freetouren. Ska försöka hitta nån butik i stan med en salomon sthwtr bindning å se om pjäxan passar där.

Det lustiga var ju att innan jag beställde bindning och pjäxa så frågade jag om Langepjäxan skulle funka i alpin bindning med turnorm, samt att jag frågade marker om Jester tog turpjäxa. Ja var svaret på båda och jag beställde i tron att jag tog rätt. Står olika överallt. Till och med alpongaraget säger att Jester id ska ta "wtr" pjäxor

Senast ändrad:
Fick samma svar men det verkar ju inte stämma, utan endast passa vissa. Verkar vara en utbredd uppfattning även bland säljare att ID passar till alla tursulor.

WTR är inte en standard, ska man vara hård är inga pjäxor med tech-inserts godkända enligt DIN då klacken måste vara slät för att vara godkänd (att DIN-normen - ISO 5355 - är gammal och dammig som tusan råder det alltså inga tvivel om) - även om flera pjäxor fått godkända värden med techfästen.

Är du inte så mån om att ha kvar gummisulan kan du ju alltid köpa lifters och skruva dit istället, borde gå att få till för de flesta alpinbindningarna.

Funkar Marker Duke eller Salomon Guardian MNC till Lange XT130 Freetour?
Tänker att dessa borde vara en bra kombo.
På Salomon har jag hittat att deras Guardian MNC ska vara WTR+ kompatibel vilket borde vara exakt vad Lange XT130 är. På Markers sida har jag inte hittat samma info.
Trist när det inte passar.

På SGNskis demoskidor har vi satt Tyrolia Attack 13 och 16. Vi har fler kunder som använder div tech pjäxor än som använder vanliga alpin pjäxor, så det är viktigt att bindningarna funkar bra. Vi har testat det mesta som finns på marknaden och Tyrolia var det som funkade bäst för olika pjäxor.
Tyrolia Attack är lätt att justera och har funkat över längre tid för oss. Många av teamåkarna kör på de nu också.

Kör själv sedan några dagar på marker duke och lange xt freetour 130 och det har fungerat än så länge. Den är jävligt känslig för om det sitter snö på sulan på pjäxan, utöver det så har jag inte märkt av några problem.

Punchslap sa:
Kör själv sedan några dagar på marker duke och lange xt freetour 130 och det har fungerat än så länge. Den är jävligt känslig för om det sitter snö på sulan på pjäxan, utöver det så har jag inte märkt av några problem.
Årsmodell på dina dukes?
Mina är 4-5 år gamla och dom ska vara med ett litet tag till, men jag kikar precis på freetour 130 för ev inköp.

Köpte dom i slutet av augusti så är inte helt hundra på om det är säsongens eller förra säsongens modell.
Jag behövde inte justera höjden på AFD:n för att dom skulle gå i men tror nog att jag kan sänka den lite, dom har dock suttit kvar även efter en rätt så stor vurpa så det verkar fungera som det ska.

Vettefan men, jag har bara märkt att dom är väldigt känsliga så fort det blir lite snö under sulan.
Har mest tryckt i pjäxorna och dom sitter kvar så utgår ifrån att det funkar som det ska, mer eller mindre ;)

Jag kan titta efter mer noggrant imorgon och se om det är något problem i längdled mellan pjäxa och bindning.

Dom svarta markeringarna på pjäxan är vart glidplattan på pjäxan börjar och slutar. Sitter inte helt rakt över glidplattan på bindningen men är inte långt ifrån.

Det där ser ju ändå ut som att det borde fungera tillfredställande. Om det inte blir mer än enstaka millimetrar av material med med högre friktion som överlappar borde det väl lösa ut som det ska. Men jag är knappast någon expert på varken bindningar eller pjäxor. Någon som jobbar med sånt här som känner sig manad att göra en bedömning?

Tillbaka
Topp