Jibb bindningar.

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
L

lekrot

Guest
Jibb bindningar.
hejsan fr!
Jag har nu tröttnat på mina marker bindningar som har pajjat några gånger.
Så nu är mina fråga vilken/vilka är den bästa "jibb bindningen" va använder jib folket för bindingar här ?
Vilka markbutiker kan man köpa jibb bindingar ifrån och vad kommer dem att gå på?

Tack på förhand
//A

Jibb bindningar.
Rossignol eller Look är typ samma bindningar, funkar bra till jibb då dom släpper efter och drar tillbaka foten mer än andra bindningar innan dom löser ut.
hmm kan inte förklara så bra ,men dom är bra iallafall.
Köpte ett par Rossignol Axial2 (Din-14) på Alpint i Stockholm.
2300 kr

Jibb bindningar.
Har ett par Look px12 (?) och et par atomic neox 412. Tror inte Atomicen är någon speciell jib bindningen som looken, men den känns iaf robust och skistopperna är riktigt robusta dom med. Nackdelen med dom är väl att dem är en aningen tunga, men inte något jag lider av :)

Jibb bindningar.
Look PX 12 säger jag bara.. sjukt bra bindning.

en fråga angående den bara! 12 står de för att den går till 12 på DIN skalaN?

Jibb bindningar.
jeppenator sa:
Look PX 12 säger jag bara.. sjukt bra bindning.

en fråga angående den bara! 12 står de för att den går till 12 på DIN skalaN?
jag har px14 och den e klen som fan :S löser ut sig om jag fastnar lite i kicken eller om jag snurrar jättejättefort.

svar på frågan: ja. tror det iaf!

Jibb bindningar.
Hej Anton!

Vad är det för Markerbindningar du kör med? Vad väger du? Kör du i de största hoppen i parken?
Den enda renodlade hoppbindningen är Lines egna som jag dock inte kan hitta på deras hemsida längre, antar att den var helt värdelös.

När jag hoppar vill jag aldrig att bindningen ska lösa ut, därför kör jag med racebindningar helt i metall (Rossignol FKS 150). Varför frågar många, du väger ju bara 80 kg. Därför att när jag hoppar x antal meter upp i luften och sen landar så är mina 80 kg bra mycket mer än 80 kg, och har jag då en bindning i plast som går till 12 (oavsett märke) så är risken stor att den löser ut, trots att jag landar helt klockrent på hela foten.
Detta har proffsen vetat sen länge så det är därför ingen tillfällighet att t.ex. Er allas idol Jacob Wester kör med Salomon 9.20 bindningar, eller att Jon Olsson kör med Tyrolia Mojo 20.

Andra bindningar som håller fast pjäxan bra, Marker Free 20.0, Tyrolia FreeFlex 17, Salomon 9.16, Ross/Look FKS 185-155/P18-12 race.

I Sthlmstrakten så har Alpint och Alpingaraget alla eller några av dessa bindningar. De kostar lite mer (ca 3000-3500) än en vanlig "barnbindning" men funkar så sjukt mycket bättre. Och de håller i minst 10-20 år.

Senast ändrad:
Jibb bindningar.
jag kör med rossignol axial 2 den går till DIN 14. riktigt bra bindning enligt mig. akta dig för att skistoppersen kan vara för smala bara. det var dom till mina lineskidor. men det går ju lätt att åtgärda med en blåslampa och skruvstäd.

Jibb bindningar.
Lima-ko sa:
Hej Anton!

Vad är det för Markerbindningar du kör med? Vad väger du? Kör du i de största hoppen i parken?
Den enda renodlade hoppbindningen är Lines egna som jag dock inte kan hitta på deras hemsida längre, antar att den var helt värdelös.

När jag hoppar vill jag aldrig att bindningen ska lösa ut, därför kör jag med racebindningar helt i metall (Rossignol FKS 150). Varför frågar många, du väger ju bara 80 kg. Därför att när jag hoppar x antal meter upp i luften och sen landar så är mina 80 kg bra mycket mer än 80 kg, och har jag då en bindning i plast som går till 12 (oavsett märke) så är risken stor att den löser ut, trots att jag landar helt klockrent på hela foten.
Detta har proffsen vetat sen länge så det är därför ingen tillfällighet att t.ex. Er allas idol Jacob Wester kör med Salomon 9.20 bindningar, eller att Jon Olsson kör med Tyrolia Mojo 20.

Andra bindningar som håller fast pjäxan bra, Marker Free 20.0, Tyrolia FreeFlex 17, Salomon 9.16, Ross/Look FKS 185-155/P18-12 race.

I Sthlmstrakten så har Alpint och Alpingaraget alla eller några av dessa bindningar. De kostar lite mer (ca 3000-3500) än en vanlig "barnbindning" men funkar så sjukt mycket bättre. Och de håller i minst 10-20 år.
Först tackar jag för alla svar!

För att svara på dina frågor, jag kör på marker 11 free (tror dem heter så), sen kör jag i stora hopp kanske inte de allra största men stora iallafall, sen väger jag dryga 70 kg.

Jibb bindningar.
Lima-ko sa:
Hej Anton!

Japp, tänkte själv köpa den. Den var sjukt snygg dessutom. Sen fick jag höra att den bara krånglade och gick sönder.

Jibb bindningar.
08sthlm sa:
För att svara på dina frågor, jag kör på marker 11 free (tror dem heter så), sen kör jag i stora hopp kanske inte de allra största men stora iallafall, sen väger jag dryga 70 kg.
Då är din bindning för klen, Free 11 har knappt en del i sig som inte är av plast. Om du hade cruisat runt i preparerad pist mest hela tiden hade det inte vart några problem men nu är ju så inte fallet.

Kikar man i forumet lite så finner man att många har problem med Marker, men inte för att Marker gör dåliga bindningar, utan för att man väljer helt fel bindning. Free 11 och Free 12 är alldeles för klena om man väger som en mindre fullvuxen man och åker skidor som två.

Så satsa på en bindning med lite mer i metal i som har ett brett DIN spektrum. Det är skillnad att ha en racebindning helt i metall på 8 och en Free 11 på 8, stor skillnad.

Vad står dina bindningar på nu, är förspänningen rätt?

BigAir sa:
Japp, tänkte själv köpa den. Den var sjukt snygg dessutom. Sen fick jag höra att den bara krånglade och gick sönder.
Det är väl just detta som är ett av det största problemen på detta forum, att folk köper saker som ska prestera efter hur snygga de är, inte efter hur de fungerar.

Senast ändrad:
Jibb bindningar.
Lima-ko sa:
08sthlm sa:
Då är din bindning för klen, Free 11 har knappt en del i sig som inte är av plast. Om du hade cruisat runt i preparerad pist mest hela tiden hade det inte vart några problem men nu är ju så inte fallet.

Kikar man i forumet lite så finner man att många har problem med Marker, men inte för att Marker gör dåliga bindningar, utan för att man väljer helt fel bindning. Free 11 och Free 12 är alldeles för klena om man väger som en mindre fullvuxen man och åker skidor som två.

Så satsa på en bindning med lite mer i metal i som har ett brett DIN spektrum. Det är skillnad att ha en racebindning helt i metall på 8 och en Free 11 på 8, stor skillnad.

Vad står dina bindningar på nu, är förspänningen rätt? .
Jag vet inte helt ärligt, det dem sa där jag köpte dem var att man skulle ha dem inställda på högre vikt än vad man väger.
Jag väger 70 kg som jag sa innan, men jag har dem inställda på ca 80 kg.

Jibb bindningar.
okej, tack för alla svar, nu ska jag gå runt å fråga litegrann vad skidbutikerna har för priser på look :)

Jibb bindningar.
Som det stått i en massa andra länkar så ställer man inte in bindningen på vikt utan efter din-skalan. Och som Lima-Ko säger Marker är inte skit. Billiga plastiga bindningar är skit.

//H

Jibb bindningar.
Jally sa:
raidens bindningar är bra, jag tror att drake också är bra, men köp inte burton, de suger
Är inte det board bindningar?
Om jag inte har gjort mig tillräckligt tydlig syftar jag på "jibb" bindningar till skidor ;)
//A

Jibb bindningar.
08sthlm sa:
Men vad är din skalan då, inte riktig förstått det`?
Sök, och du skall finna!
Lätt förklarat är det skalan på din bindning, men egentligen är det en norm som används för bindningar och pjäxor, m.m. T.ex att alla pjäxor ska passa i alla bindningar och vice versa.

Jibb bindningar.
bara för du aldrig använt sånna och vet om dom e bra bigia?? tu tuggar du,, fast dom e bra jag har scratch 10 bindningen som e samma bindning som look px 12. men BIGIA du som är proffs varför ska man ha wide? berror inte de på hur bred skida man har??

Tillbaka
Topp