Jibbing - bra för självkänslan!

MRimpossible

Ny medlem
Jag ska fatta mig kort, min fråga gäller varför det nästan uteslutande verkar vara de unga "skidåkarna" som attraheras av denna åkform, och jag ska så gott jag kan försöka att svara på den själv.

När man är 14 år ung och hyn är lite finning och blank så finns det vissa saker som är viktigare än allt annat; bekräftelse och tillhörighet. Och då finns denna undergroundkultur, denna subgrupp inom skidåkningen, redo att omfamna vilken vilsen folkölsdrickare som helst! I parkkulturen förstår ni kära läsare så åker man inte skidor så mycket för sin egen skull som man gör för gruppens. Att imponera i hoppen är nämligen tusenfallt viktigare än att få ett skönt åk. Denna lilla samling med osäkra individer uppfyller alla tänkbara krav för att kvalificera sig som en sk. subgrupp. Idolbilder, säskilda assecoarer och inte minst ett alldeles eget språk. Faktum är att jag, i egenskap av hobbypsykolog, blir omåttligt road av att höra snacket i liftkön mellan dessa unga herrar.

Nu ska jag inte driva det här längre utan luta mig tillbaka och se om någon annan har en åsikt i frågan. Missuppfatta mig nu för all del inte, jag är djupt imponerad av vad smågrabbarna kan göra i luften, men frågan kvarstår, varför är det bara pojkarna i upprorsåldern som tar hoppandet på allvar?

haha rolig synpunt, de tstämmer nog i vissa fall vad vet jag, personligen så åker jag pga känslan, friheten och allt det roliga som hör till!

Hej herr hobbypsykolog!
Jag håller med dig dig i mångt och mycket kring dina skarpsinta reflektioner men vill samtidigt påpeka att det finns såna som jag som hoppar för adrenalinkickens skull. Jag tycker självklart att pumpa puder är den ultimata upplevelsen, men alla de dagar då snön inte är sådär perfekt är det en otroligt skön känsla att snurra med huvet neråt eller att klämma en lång platå. Antagligen är du medveten om detta och vill bara se massa arga reaktioner ifrån små ghettokidz, eller så är du helt enkelt för feg att hoppa själv...
Fridens lilja

orka inte läsa allt.. å kommer inte ihåg någe..bara om att de är gött å festa å skia

jag äter gärna hela kakan på en gång...

så jag håller med herr hobbypsykolog o bokar genast in en tid för att undersöka mitt förvridna kranie-innehåll. du har rabbaterade priser för puderrävar va??

jag tror att jag har ett, för att använda freudianskt språkbruk, förvridet sexuellt förhållande till skidåkning som grundar sig i utebliven moderskärlek....

Jag håller inte med helt. Alla har ju någon gång börjat åka skidor,och dom som är bra i parken idag började inte med jibbing direkt som 4-åringar. Alla duktiga åkare har ju någon gång fastnat för skidåkningen när de var yngre. Så jag tror att alla åker för att det är roligt,även om det kanske inte märks.

Själv åker jag för att det är så satans kul!

Ja det var ju en fin synpunkt... kanske. Själv åker man då för spänningen, Adrenalin kicken och själva utmaningen. Du skrev "denna lilla samling osäkra individer" tja...
1. själv tycker jag då att samlingen e allt utom liten och
2. jag kan slåvad om att mer än hälften av alla "jibbers" har bra mycke bättre självförtroende än du tror. du påstår också att "imponera i hoppen är nämligen tusenfallt viktigare än att få ett skönt åk" jag skulle vilja veta hur du kan påstå det? självklart vill man väl att folk ska se vad man kan och vad man har lärt sig efter allt slit även om det bara är en bieffekt, det gäller för bra många fler områden än skidåkning eller har jag fel? Och självklart så e d ju "sköna åk" man letar efter hellre än att imponera i backen.
Då du nämner "ett eget språk" så antar jag att du menar uttryck som tex "360" "switch 540" "Rail" o.s.v självklart finns det sånna begrepp och det är ju bara namn olika på saker inom själva åkningen. Man säger ju tex "backa" då man kör bil istället för att säga "köra bakåt" samma sak me skid åkningen man säger "360" istället för "att snurra ett helt var i sidled" och kanske det inte är så konstig att du inte förstår vad de säger eftersom att du inte utövar sporten själv?
1 punkt håller jag dock med om och det är den me "idol bilder och speciella accessoarer" jag tycker man ska använda dom kläder man vill och inte klä sig som sina idoler! och som jag uppfattar det så var det en av anledningarna att jon olsson böt sposor från oakley till J.L.
Och som svar på din sista fråga "varför är det bara pojkarna i upprorsåldern som tar hoppandet på allvar?" tja möjligheterna till allt detta med "rails" och stora hopp och grejjer kanske inte har funnits möjlighet till för 10-15 år sedan? Sporten är ju trots allt relativt ny.

Detta e iaf min åsikt och en sådan har vi väl alla rätt till :)

Freeride / Jibbing In my heart!

Trevlig studie!
Själv har jag tillbringat mycket tid i närheten av jibbers. Slutsatsen av mina kontakter med denna oäskra subgrupp, trots att de har ett eget språk är dessa slutsatser:

För att kunna tillhöra parkkulturen är av vikt att du har svårt med 9ans tabell och faschineras därför av alla udda tal multiplicerat med 9.

"90", "270" och "köra bakåt 450", samt den mest utmanande "1170 aj somfan!"

Om du är en naturbegåvning på att vara totalt utan lokalsinne bör du fastna för denna sport.
"1/2 volt", "2 o en 1/2 volt" samt den mest spännande "220volt".

När jibberkidsen väl överlevt de grundläggande luftfärderna finns de slutgiltiga manövrarna "Mctwintip", "Oakleyfrontsidecashenärslut" , "backsideblötibyxanochgåhem".

Slut på studien.

Själv har jag nyss köpt en helt ny typ av skidor med spetsar både fram och bak! Med dem har jag åkt i gupp som jag hittade i backen.
Nu kan jag en sån här "Efter vertikal acceleration nått sitt max, rotera mig 180 grader medsols i vertikal axel och därefter landa med ryggen mot färdriktningen då en kraft verkar från skidornas kontaktytor vertikalt som dämpas av kroppens muskulatur. Varvid belöningscentrum i hjärnan stimuleras."

Jag har ju ett eget språk för det där, eller nåt, typ kanske. Det är ju en egen kultur liksom, med speciella skidor och så.

för pojkar i upprorsåldern vill skiljas från sina föräldrar som fiser runt i pisten, och använder det kodade språket för att inte dom vuxna ska förstå och säga att det var bättre förr.

tilhörighet, kultur, subkultur, symboler, kodat språk...
hey, etnologen i mig vaknade till liv efter en veckas sömn!
fortsätt diskussionen, världens skolboksexempel ju!

NiklasLundberg sa:
Trevlig studie!
Själv har jag tillbringat mycket tid i närheten av jibbers. Slutsatsen av mina kontakter med denna oäskra subgrupp, trots att de har ett eget språk är dessa slutsatser:

För att kunna tillhöra parkkulturen är av vikt att du har svårt med 9ans tabell och faschineras därför av alla udda tal multiplicerat med 9.

"90", "270" och "köra bakåt 450", samt den mest utmanande "1170 aj somfan!"

Om du är en naturbegåvning på att vara totalt utan lokalsinne bör du fastna för denna sport.
"1/2 volt", "2 o en 1/2 volt" samt den mest spännande "220volt".

När jibberkidsen väl överlevt de grundläggande luftfärderna finns de slutgiltiga manövrarna "Mctwintip", "Oakleyfrontsidecashenärslut" , "backsideblötibyxanochgåhem".

.
hahahaha fan va sköön (Y) du e min idol nu :P

jag tycker man bara ska dricka sprit och annan alkohol..... kanske även hoppa med skidor ibland...

skulle snarare säga så att språket blir som dom man umgås med. och om de man umgås med pratar med på ett visst sätt så börjar man troligen prata likdant själv. att det handlar om tillhörighet är hetl fel. varför just börja jibba om man vill tillhöra något? finns väll samma tillhörighet i ett fotbollslag, eller? man gör det ine för att det är "ballt" som du verkar påstå utan för friheten och för att det är sjukt kul. termer som "450 på" osv. sägs pga det är så det heter, varför kalla de något annat?

känns som ännu ett inlägg där en äldre person vill visa att alla som inte är som honom/henne eller åker skidor på samma sätt inte är värd att göra det man vill.

anledningen till att äldre folk inte jibbar kanske är för att kroppen inte pallar? och vad säger att man inte kan få ett skönt åk i parken? alla tycker väl olika, och tur är väl det. hur fan skulle det se ut om alla kom åkandes i tajta skiddressar med långa spikraka och smala skidor, böjda knän och ett jävligt vickande på arslet? det är väl tur att det finns olika stilar..

thom8 sa:
anledningen till att äldre folk inte jibbar kanske är för att kroppen inte pallar? och vad säger att man inte kan få ett skönt åk i parken? alla tycker väl olika, och tur är väl det. hur fan skulle det se ut om alla kom åkandes i tajta skiddressar med långa spikraka och smala skidor, böjda knän och ett jävligt vickande på arslet? det är väl tur att det finns olika stilar..
word^

Vi som jibbar dissar ju dock inte er bergsåkare konstant och säger att ni valt den sporten bara för att ni inte har kunskap nog att göra ett trick i ett hopp, utan därför väljer att åka nedför 3metersklippor? Man kan se allt från en hel del massa synvinklar om man helt plötsligt skall börja hata varandra, för jag antar att det var syftet med din tråd, att uttrycka ditt hat mot en viss sorts skidåkare.

Nej seriöst, det är barnsligt enligt mig att hålla på att sära på alla sorters skidåkning och dissa varandra som du just gjort, riktigt barnsligt faktiskt.
Jag är 23 år, åker nästan enbart i parken och har tävlat i alpint mellan jag var ca 8-17 och åkt sedan jag var 4. Jag skulle utan problem kunna ge mig ut i offpisten, men jag tycker inte att det är kul, men då är jag helt plötsligt en fåne. Det kan inte vara så att du tror att du är lika häftig med det du håller på med, som jibbare tror om sig själva? Av ditt inlägg att döma så tror jag nog att det ligger något i det jag just nämde. Det går nog jämt ut i slutändan skall du se, mr. Hobbypsykolog!

/Christoffer

Senast ändrad:
MRimpossible sa:
Missuppfatta mig nu för all del inte, jag är djupt imponerad av vad smågrabbarna kan göra i luften
Christoffer, synd att göra en höna av en fjäder och skapa tråkig stämning bara för att man inte läser igenom inlägget noggrant...

HotDamnSara sa:
MRimpossible sa:
Missuppfatta mig nu för all del inte, jag är djupt imponerad av vad smågrabbarna kan göra i luften
Christoffer, synd att göra en höna av en fjäder och skapa tråkig stämning bara för att man inte läser igenom inlägget noggrant...
Sara, synd att du inte läser hans inlägg noga och inser hur dryg den kommentaren egentligen är, och ja; jag har läst det. Men jag kallar fortfarande inte dem smågrabbar, 14åringar med ful hy som inte kan skriva, prata med mera.
Jag drar inte alla över ett streck.. Men jag skulle ju kunna göra det. Isåfall skulle det nog lyda; En grupp personer, oftast äldre då både smidighet och skicklighet försvinner med åren, som med tighta åtstramade uppdragna byxor åker i lössnö och nerför små stenkanter därför att talangen inte räcker längre. Kallar sig "stora bergsåkare" och raggar 40 taggs-singlar på afterskin ständigt med en öl i handen och extremt högljudda trots sin ålder. Nu är _inte_ detta min syn på hela offpist/bergsåkarkulturen även om endel som sysslar med detta passar in som handsken på det jag just beskrev (dock har skaparen av detta inlägg tydligt dragit alla jibbare över ett streck, så jag bara påpekar hur det skulle kunna se ut om man gjorde detsamma). Så jodå; vi jibbare har allt vår syn på denna grupp vi också, men inte fan skriver vi det i ett forum och påpekar att dessa personer är sämre / har sämre självkänsla än alla andra bara för det.. Varför?
1. Jag har respekt för alla, jag gillar offpiståkare/åkning också
2. Jag drar inte alla över ett streck, det finns fånar inom alla "grupper"
3. Jag sköter mitt eget och låter andra sköta sitt
4. Sålänge man trivs med det man gör så är det "coolt", enligt mig
5. Alla är vi skidåkare, inga subgrupper eller subkulturer. Alla åker vi på 2 plankor.. Sen vad vi gör med plankorna har inte den minsta betydelsen. Ingen har rätt att säga vad som är rätt eller fel, alla borde vi vara vänner och bara njuta av vad vi gör istället för att störa oss på varandra. Därför reagerar jag som jag gör på det här inlägget.

Detta är ett av de patetiskaste & rent utsagt löjligaste inläggen jag läst i Freerides historia. Finns ingen som helst anledning till att skapa detta inlägg, förutom att förbättra sin egen självkänsla dårå gentemot andra grupper från skaparens sida.

ekdahl sa:
för pojkar i upprorsåldern vill skiljas från sina föräldrar som fiser runt i pisten, och använder det kodade språket för att inte dom vuxna ska förstå och säga att det var bättre förr.
du är en stjärna :)

plussa på att älska luft-tiden och
att övervinna tyngdlagen så äre där jag.

"pain is temporary, glory is for ever"

Exakt vad är syftet med denna tråd MrImpossible? Vad är meningen? Ska det va på det här viset? E de så? Edeså edeså edeså???!

Har han glömt barnbacks-maffian, offpistförstörarterroristerna och störtloppilågfartzonenligisterna? För att bara nämna några av de grupperingar som finns i backen. Det är minst sagt dålig stämmning i pisten numera, onda blickar som kastas mellan liftskötaren och slalomklubbs-åkaren. Eller skidlärarnas ilskna vrål mot de stackars nybörjarna. Men mest av allt fruktar man ju konflikten mellan de hänsynslösa snowracer kamikaze åkarna och the evil doers of snowblade!

Lystring! Åk aldrig ensam, berätta för anhöriga att du åker i barnbacken. Tänk på: Bättre afterskiöl än illa sista åk!

Alla är olika. Speciellt alla andra.

Tillbaka
Topp