Jobb i surfparadis?

Melli

Ny medlem
Hej freeriders!
Förra sommaren föll jag pladask för surfing och skulle nu vilja hitta något sommarjobb som ger mig möjligheten att surfa. Gärna där endel svenskar finns. Någon som har erfarenhet av detta? Tips på jobb eller hur man ska hitta dessa och gå till väga mottages tacksamt. :)

Daxxlson

Medlem
Hej på dig,

Finns massvis!
Jag ska volontära hela september i Costa Rica exempelvis*(Surfen ska vara fantastisk). 15km kust till kust. så kvittar lite var du bor där.

Sen finns det ju Australien - Brisbane är inte bara nära surfers paradise men är också backpackers paradise. Har själv inte varit där än, men planerar att dra dit eller till Byron Bay i år. Jobb vill jag Nästan garantera att man hittar. Annars ta kontakt med Kilroy Travels så hjälper de dig med första veckan.
Byron Bay ligger kort söder om Brisbane och är mindre men, av vad jag har hört,(ännu) mer surf-minded.

Gillar du kortare flygresor så finns Fuertaventura, en ö i Spanien som i sina södra delar är relativt känd för lätt och rolig surf. Hur jobben är där vet jag inte, tyvärr. Men jag har hört att flera åkt dit och surfat/jobbat.

Dekadent

Aktiv medlem
Kan utveckla svaret ovan kring Australien!

Brisbane är i min mening inte alls speciellt intressant som backpacker, iallafall inte då jag var där. Det är en stad men inte mycket mer. Värt att tänka på är att då du säger sommarjobb så ska du först ha klart för dig att det på vår sommar är vinter i Australien(dvs lågsäsong), så förvänta dig inte för mycket jobbmöjlighter. Det finns helst klart, men inte alls i samma utsträckning som under januari-mars.

För surf så är det precis som Daxxlson säger: Surfers Paradise/Gold Coast ligger ett stenkast(med australiensiska mått) söderut från Brisbane - tänk dig lite Vegas fast vid strand. Häftigt, och Coolongatta/Snapper/Kirra är fantastiska ställen att surfa på - men där är också brutalt mycket folk. Sinnessjukt mycket folk och aggressiva line-ups.

Byron Bay är fantastiskt och rekommenderas väldigt starkt. Allting där handlar om surfing/hippies och stämningen(iaf då jag var där augusti/sep 2012) var otroligt avslappnad och trevlig. Bra nybörjarställen samt riktigt kul för de mer avancerade. Lennox finns även en 15min söderut för den riktigt taggade.

Jag skulle rekommendera dig att höra med nordiska reseföretag först - Lapoint/Xtravel/Surfakademin(?) etc. och höra ifall de har någonting. Främsta destinationerna här blir väl då Portugal(Ericeira/Peniche), Frankrike(Hossegor/Biarritz) och Norge(Stadt).
Volontära i Centralamerika låter skitkul, men ingenting som jag har någon info kring.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp